Special Reports

Pacific media freedom 2011:
A status report

Pacific media freedom has been under siege for more than a decade, particu-
larly since an attempted coup in Fiji in May 2000, when a television station
was attacked and ransacked, a foreign journalist was shot and wounded
and a local journalist ended up being imprisoned for treason. Since then
various Pacific countries, notably Fiji, Papua New Guinea, Tonga and
Vanuatu have faced various periods of media repression. Since the mili-
tary coup in December 2006, Fiji has faced arguably its worst sustained
pressure on the media since the original two Rabuka coups in 1987. The
Bainimarama regime in June 2010 imposed a Media Industry Development
Decree that enforced draconian curbs on journalists and restrictive controls
on foreign ownership of the press. This consolidated systematic state cen-
sorship of news organisations that had been imposed in April 2009 with
the Public Emergency Regulations that have been rolled over on a monthly
basis ever since. Promised relaxation of state censorship after the imposi-
tion of the Decree never eventuated. This research report covers the period
1 July 2010-31 August 2011 and examines the trends in the Pacific region.
In addition to Pacific Islands Forum member nations, the report covers the
French Pacific territories and the former Indonesian colony of East Timor
and current provinces known as West Papua.!

Keywords: censorship, Fiji coups, freedom of expression, freedom of
information, journalist safety, media ethics, media freedom, media law

ALEX PERROTTET and DAVID ROBIE
Pacific Media Centre

148 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



© MALCOLM EVANS / PUR

Figure 1: Indonesian-ruled West Papua: 'Most serious case of media freedom
violations in the Pacific.’'

HE STATE of Pacific media freedom is fragile in the wake of
serious setbacks, notably in Fiji, with sustained pressure from
a military backed regime, and in Vanuatu, where blatant intimi-
dation has continued with near impunity. Apart from Fiji, which has a
systemic and targeted regime of censorship, most other countries are attemp-
ting to free themselves from stifling restrictions on the press. Coupled with
governments that are sluggish to introduce freedom of information
legislation and ensure region-wide constitutional rights to free speech are
protected, there are limited media councils and advocacy bodies with few
resources to effectively lobby their governments. Those that do, run the risk
of inviting backlashes by government figures who have a poor apprecia-
tion of the role of independent media in national development. For smaller
countries, media is still largely under the thumb of governments and mainly
an instrument for uncritically disseminating official information. Some, such
as Tuvalu, have no commercial or privately-owned media.
Since the military coup in December 2006, Fiji has faced arguably its
worst sustained pressure on the media since the original two Rabuka coups

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 149



in 1987. The Bainimarama regime in June 2010 promulgated a Media
Industry Development Decree on June 25. Four days later the new law enforced
draconian curbs on journalists and restrictive controls on foreign ownership of
the press. This consolidated systematic state censorship of news organisations
that had been imposed in April 2009 with the Public Emergency Regulations
that have been rolled over on a monthly basis ever since. Promised relaxa-
tion of state censorship after the imposition of the Decree never eventuated.

Fiji news media were given limited time to provide submissions with
editorial managements being given merely two hours to read the 50-page draft
law and make recommendations (Freedom House, 2011). A controversial issue
about the Decree was a limit imposed on foreign ownership of not more than
10 percent, a clause vindictively aimed at the country’s oldest and most influ-
ential newspaper, The Fiji Times (founded in 1869), because of its unrelenting
opposition to the regime. This newspaper company was a subsidiary of News
Ltd, the Australian branch of Rupert Murdoch’s US-based News Corporation.

News Ltd sold the newspaper to a major Fiji trading house, the Motibhai
Group and managing director Mahendra ‘Mac’ Motibhai Patel, a director
on the Times for more than four decades, took control (Motibhai wins race,
Café Pacific, 15 September 2010). Patel said: ‘Fiji without the Fiji Times is
unthinkable’ (Rauto & Baselala, 2010). He hired an Australian former 7imes
publisher, Dallas Swinstead, to lead the newspaper in a more ‘accommodating’
direction to safeguard the survival of the business. Netani Rika, a campaigning
editor who demanded a return to democracy, found his position untenable.
His resignation was followed by deputy editor Sophie Foster a month later.
Ironically, Patel himself was imprisoned after being found guilty of corrup-
tion in April 2011 in his role as chairman of Fiji Post (Fiji’s top businessman
jailed, Stuff Online, 14 April 2011). But the impartiality of the judiciary since
the 2006 coup has been under question.

‘During its history,” said a longstanding former editor, Vijendra Kumar,
‘The Fiji Times has changed hands at least five times and has been none
the worse for it. Each new owner infused it with new fresh ideas and better
resources to ensure its continued growth and expansion’ (Kumar, 2010).

Fiji journalists themselves are divided about the impact of the regime.
Many opponents were beneficiaries under the ousted, discredited Laisenia
Qarase government elected amid fears after the attempted May 2000 coup by
maverick businessman George Speight and renegade special forces soldiers.

150 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



Other journalists have taken the view that faced with the reality of working
under a military regime, they would strive towards rebuilding the independence
and integrity of Fiji’s news media. According to Fiji Broadcasting Corporation
news director Stanley Simpson:

In the main, journalists today are not as confident (or as aggressive as
some would describe it) as their counterparts were prior to 2006, and
in the 1980s and 1990s. I am not saying that current journalists lack
courage—in fact it is a courageous thing to be a journalist at this time.
However, given the PER [Public Emergency Regulations], we are
constantly checking ourselves and asking ourselves if the stories we
write will breach the PER and what the consequences may be.

This is the longest period of censorship and public emergency
regulations the country has experienced. More than two years and
counting. How the Fiji media and journalists survive and adapt to the
current environment is critical. Also important is how we adapt or react
once the censorship and public emergency regulations is lifted.

Will the confidence return? What have we learnt? How aggres-
sive will we be in getting a story? How freely will we report, and how
responsible will we be? (Simpson, 2011)

While the case studies and statistics in this report may depict a media free-
dom situation that is relatively benign compared to many other countries,
such as in the neighbouring states of Indonesia and the Philippines, which
enjoy a nominally free press but pose serious dangers to journalists (Patindol,
2010; Soerjoatmodjo, 2010), there remain significant media freedom issues
in most Pacific Island nations. Cultural issues involving the reconciliation of
the ideals and values of a burgeoning media with the entrenched practices
of compliance with traditional tribal or communal authority, and for the most
part, small communities with many conflicts of interest. Other issues include
problems of educating populations about dealing with the media, and a lack
of access to media experienced by many communities.

Media bodies and associations have proliferated across the Pacific, many
with conflicting aims and goals (Perrottet, 2011). This has caused dilemmas
for a shrinking pool of aid donors. An ongoing feud between the Pacific
Islands News Association (PINA) based in Fiji, and its breakaway former
members and detractors is an example of such problems. The emergence of
the Apia-based Pasifika Media Association (PasiMA) and the support for that

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 151



© MAPSof.net 2011

:PN

Key: Pacific Islands Forum (PIF) member countries: Australia (AU), Cook Islands (CK), Kiribati (KI), Marshall Islands (MH),
Micronesia (FM), Nauru (NR), New Zealand (NZ), Niue (NU), Palau (PW), Papua New Guinea (PNG), Samoa (WS), Solomon
Islands (SB), Tonga (TO), Tuvalu (TV), Vanuatu (VU). Suspended member: Fiji (FJ — suspended since 2 May 2009). Associate
members / Observers: French Polynesia (PF), New Caledonia (NC), Timor-Leste (TL), Tokelau (TK), Wallis & Futuna (WF).
Indonesian-ruled provinces, Papua and West Papua (WP).

organisation by influential Polynesian news media personalities such as Savea
Sano Malifa and Kalafi Moala, have further fragmented the media landscape.
Other groups include the Rarotonga-based Pacific Freedom Forum, aligned
with the Sydney-based International Federation of Journalists Asia-Pacific
Office and the independent Auckland-based Pacific Media Centre and its
Pacific Media Watch project.

Disagreement has previously emerged on the issue of PINA’s remaining
based in the military-controlled Fiji in spite of widespread opposition and
reports of ongoing investigations by AusAID into allegations of funding
irregularities in media development programmes (Pasima accuses PINA, PMC
Online, 1 December 2010).

Clashes over media issues are not new, although they came to a head
in Vanuatu in November 2010 when Vanuatu Daily Post publisher Marc
Neil-Jones was strongly opposed by the Media Association Blong Vanuatu
(MAV) when he applied for a radio licence (Perrottet, 2010). Evelyn Toa and
PINA president Moses Stevens argued they were opposed to a ‘Westerner’s’

152 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



influence on the Vanuatu airwaves, in spite of Neil-Jones having lived in
Vanuatu for 17 years (Vanuatu media in radio licence row, PMC, 4 November
2010). They published vitriolic attacks against Neil-Jones in their publication,
the Vanuatu Times, and Neil-Jones retaliated in his own daily publication (Ibid).

Vanuatu provides an example of an intense media climate without any
official censorship such as in Fiji. Neil-Jones’s case in 2011 when he was
assaulted by a group of men at the behest of a government minister was
another event in a saga of violent reactions to his publication’s reports
(Publisher vows to press assault charges, PMW, 5 March 2011). Neil-Jones’s
direct, confrontational style has made him unpopular with several government
figures in different administrations over some years and a minor fine for his
political attacker prompted further dismay from international media freedom and
human rights advocacy groups.

By far the most serious case of media freedom violations in the Pacific
is in Indonesian-ruled West Papua (now split into two provinces in a ‘divide-
and-rule’ tactic by the authorities in Jakarta). Amid the backdrop of renewed
unrest and mass rallies demanding merdeka, or freedom, with two bloody
ambushes in Abepura on the outskirts of the capital Jayapura in early August,
sustained repression has also hit the news media and journalists. In the past
year, there have been two killings of journalists, five abductions, or attempted
abductions, 18 assaults (including repeated cases against some journalists),
censorship by both the civil and military authorities and two police arrests
(but no charges) (see Table 1). Besides criminal libel, Papuan journalists are
forced to contend with the crime of makar (subversion) as applied to the me-
dia. ‘Also,” according to West Papua Media editor Nick Chesterfield, ‘regular
labelling of the Papuan press as being pro-separatist is another significant threat
against journalists seen to be giving too much coverage to self-determination
sentiment’ (personal communication, 24 August 2011).

Media freedom report statistics

The digital divide between some Pacific countries and Western democra-
cies, such as Australia and New Zealand, may seem to reflect sharply
different media freedom priorities, yet the result is that arrests and
infringement of individuals’ privacy still occur. Australia and New Zealand
are experiencing a major increase in the capacity of media technology and
thus are engaging in their own development of laws regarding privacy and
surveillance.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 153



0%d

eowe
SMVI 0N ALY X IS 0 X 0 0 0 S
J%d spuels| [leysJe
ddAL X X 0 X 0 0 0 ay} jo oygndey
O%d eauino
VNId 08 NLY X X 0 X 0 0 0 mon endey
pajw|] X X 0 X 0 0 0 nejed
pajwI X X 0 X 0 0 0 anIN
MNd 0%d |19UN0D
ue|eaz ma
/N VNI | 09 AL'd | sseid ZN p X 0 X 0 0 0 PUB|ESZ MON
ddALd X X 0 X 0 0 0 ninen
0%d
nnequl
0 ALY X X 0 X 0 0 0 nequIy
10UN0Y EBIPaN
Yoiep elpsiy 0%8d ihi4:Auoyiny
1]
M4°YNId | O'd'AL'd |Aeq Ansnpu|[ X p e p ‘ 0 0 4
elpa|y
J%d BISOUOIDI JO
O™ALd X 0 X 0 0 0 so)e)g pelelopa
0%d 1ouN0)
‘ ‘ Spue|s| Y00t
ourLd | eponio IS X 0 X 0 0 0 pue|s| Y00Q
0%d [1oUNOY Ssald
eljeqsn
ounLd | uerensny IS X b X 0 0 0 lleasny
sdnoub Ajjeinid ounoo | [2qil | siseule |diysiosuad) sunessv |suonon Bl A1UNno
eIpain eIpain eIpaN HOA ) ool eojog | jewioy [SHNESSY|[SUCHONPAY e juno

154 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



*110Z ¥sNBNy ‘U eIPS|\ Ollod :90IN0S

“JUBWIIUSS UOIeUIWIB}aP-}|8s 0} 86eIan0D yonw 00} Bulalb aq 0} uaas s)sijeusnofl jsuiebe yeauy) yueoyiubis e ‘ Jsneledas-oid, se pajjaqe| Aeinbal osje si ssaud uended ay] ‘|aql| [eUIWLIO SE |[oM
se sj)sijeusnol ysuiebe Ajaaissaidal pasn os|e s (UOISIBAQNS) Jexyew Me| ueisauopu| Japun ‘ended 1sap) U] (YdJepn BIPSIA dl1oed pue aiua) elpajy oiioed) MIND/OWd pue {(nyenuep Buolg uon
-B100SSY BIPSIA) AVIA ‘(SPUB|S| UOWO|OS JO UONRID0SSY BIP3) |SYIA ‘(EOWES UIS)SAAA JO UONEIDOSSY S)SI|eudnor) SAYI (Bisauopu) ‘sisijeulnor juspuadapul Jo aouel|ly) |y :aJe sdnoib ejpapy
*S9I1U0J0D JNJIOBH UBISOUOPU| JOWIO) PUB JUSLIND dY) PUB DI YINOS 8U} Ul SBLIOJLLIS) Youald 8y} aJe pajs]| 0S|y ‘papuadsns Ajjuauind si yaiym ‘ifi4 pajns Aseyjiw Buipnjoul ‘suoneu

Jaquiawl (4]d) wnio spue|s| oljioed 9| 8y} IS SBLIUNOYD "[EIIBWIWOD=) OllqNd=d ‘dUIUQ=0 ‘OlpeY=Y ‘UOISIA[3] =A ] ‘SSBId=d "ON|EA 8} S8)}edIpul JOquinu B aSIMIBY}0 ‘ON=X SOA=M Koy

0%d aouel
eluopaje) ma
¥ALd N X 0 X 0 0 0 1uopajed maN
O%d aouel
eISaUA|0d Yyoual
OYALd N X 0 X 0 0 0 ! Iod Y 4
Iry Iry X N 4 N 8 ] 4 ended 1so/\
pasodoid X X 0 X 0 0 0 a)se-lowi
X 0 X 0 0 0 euning pue sijjepp
S9LIOJLLIBY JBY3I0
O%d
°c njenue,
AVIN 0YALd X X 0 X 3 0 0 1 A
¥ALd X X 0 X 0 0 0 neang
O%d
ebuo
0YALd X X 0 X 0 0 0 |
O%d
Spue|s| uowojo
ISVIN OYALd X X 0 X 0 0 0 pueis| 10S
Ajeinid |louno) 12q]| sisalle |diysiosuao
dnoub eipay 1P BIPON MeT |04 leuis| so104 w0 S})|nessy |suononpqy Anunon

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 155



This report covers the period 1 July 2010-31 August 2011 and examines
trends in the Pacific region. In addition to Pacific Islands Forum member
nations, it covers the French Pacific territories and former Indonesian
colony of East Timor and current provinces of Papua and West Papua (known
collectively as West Papua). Examples and case studies reported in this report
have been researched through Pacific Media Centre sources and regional
and international press reports. Only examples verified by sources in media
publications or other cross-checked sources have been included in Table 1.

Individual country statistics have been drawn from the United Nations
Vital Statistics Report, mid-year estimate for 2009-2010 (http://unstats.un.org/
unsd/demographic/products/vitstats/serATab2.pdf); United Nations Develop-
ment Program Report 2009, UNESCO Institute for Statistics, UNICEF and
BBC News Country Profiles and PMC archives. Internet penetration statistics
have been drawn from Internet World Statistics (www.internetworldstats.com/
pacific.htm).

Australia

Population: 22,342,398

Form of government: Constitutional monarchy

Language: English

Adult literacy rate: 99 percent

Internet penetration. 78.3 percent

Australia enjoys a high level of freedom of the press and a major step
towards greater protection of journalists was taken in March 2011 when the
Evidence Amendment (Journalists’ Privilege) Bill 2010 was passed. This
gives greater strength to shield protection for sources and reverses a pre-
vious presumption in federal evidence law favouring the disclosure of con-
fidential sources. Since 2009, a wave of freedom of information reforms has
swept through states, including NSW, Queensland and Tasmania, as well
as the Commonwealth, all aimed at ‘opening up’ governments to the public
with less bureaucratic red tape.

However, with an ever-increasing gap between technology and the
law, there is always a grey area in which police and legislators, as well as
those who push the limits, tread a fine line. In May 2011, Fairfax journalist
Ben Grubb was arrested by police after writing an article about the vulner-

156 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



abilities of Facebook’s privacy controls (Journalist arrested, SMH Online, 18
May 2011). He was later released without charge while police confiscated his
iPad. Grubb was at an IT conference and the speaker who was the subject of
the article had hacked into a rival security consultant’s wife’s private Facebook
page during a security seminar (Grubb, 2011).

Most developments in press freedom concern the expansion of social
media and the ever-expanding ability to access information about individu-
als. In the wake of the News of the World phone-hacking scandal in Britain,
the Australian government announced an inquiry into the extent of privacy
laws, which could see greater protection for individuals against unwarranted
press scrutiny (Bacon & Price, PMW, 9 August 2011). However, there are
serious concerns about the scope of the inquiry, as the government announced
at the time of publication it would look at codes of practice and measures to
strengthen the Australian Press Council. Reporters sans Frontiéres has ques-
tioned whether the inquiry, due to report back to the government in February
2012, is politically motivated (Is the government trying to get more control?,
RSF, 16 September 2011).

In March 2011, the government welcomed the passing of the Telecommu-
nications Interception and Intelligence Services Legislation Amendment Bill
2010. It gives wider powers for the Australian Security Intelligence Organi-
sation (ASIO) to intercept information and is a major concern for the Media
Entertainment and Arts Alliance (MEAA) because of wider provisions for
sharing the results of its spying, according to its report on the state of media
freedom in Australia in April 2010 (Progress under liberty, MEAA, 30 April
2010). Months later, the Intelligence Services Legislation Amendment Bill 2010
provided even greater powers for wiretapping offshore organisations such as
Wikileaks. This bill became the subject of an inquiry by the Senate Legal and
Constitutional Affairs Legislation Committee (New powers, Crikey, 18 May
2011). Furthermore, the Minister for Broadband, Stephen Conroy, proposed
that the federal government implement a mandatory internet filter that would
block child pornography among other undesirable material. The proposed
debate has been delayed and has drawn criticism from freedom groups.

In November 2010 it was revealed that Northern Territory police had
secretly accessed the telephone records of Darwin-based reporter Justin
O’Brien and threatened legal action against him. They had been attempting
to identify a confidential source (New threats to journalists’ sources, IFEX,

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 157



15 November 2010). The Northern Territory Police Commissioner later said
the police had not acted illegally as it was investigating a ‘criminal offence’.
Earlier in September, Victorian police admitted accessing phone records
of a senior Herald Sun reporter, Geoff Wilkinson, and a ‘handful” of other
journalists to obtain information that would enable them to save face over an
embarrassing whistleblower leak—which is a crime for a policeman (Simon
Overland defends police checks, HS Online, 24 September 2010). Police
Commissioner Simon Overland said politicians could also be monitored for
similar reasons. Law enforcers are able to do this under exceptions in Part
13 of the Telecommunications Act and Chapter 4 of the Telecommunications
(Interception and Access) Act.

Cook Islands

Population: 23,020

Form of government: Associated state (self-government in free association
with New Zealand)

Languages: English, Cook Islands Maori

Adult literacy: 95 percent

Internet: 53.9 percent

The daily newspaper Cook Islands News is the largest independent publica-
tion and is also updated online with a selection of stories once a week. The
weeklies Cook Islands Herald and Cook Islands Times also have online sites.
Radio Cook Islands and Cook Island TV also operate in the country.

Cook Islands was the first Pacific Island country to introduce freedom
of information legislation with the Official Information Act 2009 (Woods,
2010a, p. 15). However journalists complain that the Ombudsman struggles
to oversee the law and, in practice, the system is ‘handicapped’ (p. 18). Cook
Islands News editor-in-chief John Woods acknowledged the ‘positive side’
of the FOI law but criticised the political climate in which the newspaper’s
‘opinions on contentious issues draws scorn on an almost daily basis’ (p. 18):

Our politicians revelled in it when they passed the law, even though
it is still handicapped by lack of resources for education, and is still
not really effective ... [In spite of the new law] the Cook Islands is still
being denied the right to know at the highest level. The most powerful
entity of government, cabinet, is still a stronghold of secrecy and non-
disclosure. (Woods, 2010b)

158 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



Although there were reports by the Cook Islands News in May 2010 over
threats and victimisation of one of the paper’s journalists, Helen Greig
(2010), no threats or intimidation were reported in the past year. In March,
the Speaker of the Parliament threatened to take the Cook Islands News
before the Parliamentary Privileges Committee over an article published
about him in February. In November 2010, the Puna government was sworn
in and the Office of the Head of State banned all but a select few media
representatives from the normally open event (New Cook Islands PM sworn
in, RNZI, 30 November 2010).

Federated States of Micronesia

Population: 107,839

Form of government: Mixed republic

Languages. English, Trukese, Pohnpeian, Yapese, Kosrean

Adult literacy: 92.4 percent (FSM Division of Statistics)

Internet: 15.9 percent

The Federated States of Micronesia consists of four separate states of Pohn-
pei, Chuuk, Yap, and Kosrae. While there is no daily newspaper, the bi-week-
ly private newspaper Kaselehlie Press is broadly circulated and is available
online. There are several radio stations and each state has its own service.
No instances of censorship and abuse of media freedom were recorded in
the past year. However, in spite of media protocols being broadly based on
the American system there is not yet any freedom of information legislation.

Fiji

Population: 882,066

Form of government: Military regime since December 2006

Languages. English, Fijian, Hindustani

Adult literacy: 94.4 percent

Internet: 16.6 percent

The main threat to media in Fiji is the ongoing censorship introduced by
the military-backed government. The Media Industry Development Decree
introduced in June 2010 had a number of direct effects, such as the sale of
the News Ltd-owned Fiji Times to the Motibhai group, which led to the
appointment of a new publisher, Australian Dallas Swinstead, the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 159



replacement of the editor Netani Rika and the deputy editor Sophie Foster.
Both were outspoken critics of the regime and advocates of press freedom.
They resigned within a month of each other when their positions became
untenable. The newspaper began to take a more conciliatory editorial line
to avoid having news reports and articles blocked from publication. After
Swinstead resigned in January over contract and insurance issues, another
Australian, Brian O’Flaherty, took over as publisher and general manager.
The Public Emergency Regulations (PER) are still in place and they have
been continually re-instated on a month-by-month basis, despite promises
by the regime that they would be lifted in September 2010. PER directly
impacts on the media and has resulted in the presence of military officers in
newsrooms, the arrest and questioning of FijiLive journalist Richard Naidu
and a brief suspension of the FijiLive news website in August 2010. Police
also detained Fiji Times journalist Felix Chaudhry in February 2011 over an
unflattering story exposing the plight of the sugar industry.

The rival Fiji Sun daily newspaper has benefitted from a monopoly
on state advertising but still faces censors in the newsroom every night. The
editor, Leone Cabenatabua, has explained that his newspaper is ‘cooperating’
(Frank, Uncensored reveals, ABC Pacific Beat, 5 August 2010). Weekend Sun
editor Maika Bolatiki told New Zealand’s 3News he supports the Decree, and
it was necessary to write only positive articles to move the country forward.
(Morrah, 2010)

The ongoing impact of the Decree is that the regime can imprison and
fine journalists and there is a constant threat of this, directly eroding the
independence of newsroom decisions. Critics say the long-established Fiji
Media Council appears to have been largely sidelined under the Decree by
the new state-established Media Industry Development Authority, where both
government-appointed personnel work with representatives from the industry.

The Pacific Islands News Association (PINA) and Fiji Media Watch are
making concerted efforts to run educational workshops, focusing on training
the public to be critical readers of media information and on training families
to protect children from being over-exposed to television and other media.
Fiji Media Watch is campaigning for more women in the media. In July 2010
John Woods resigned as vice-president of PINA, adding to the ongoing debate
among Pacific media staff over the role of the regional body, and contributing
to the rise of a new group, PasiMA, founded in Samoa in August.

160 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



The news editor of the government-owned Fiji Broadcasting Corporation,
Stanley Simpson is a well-respected and award-winning journalist who has
been successful in balancing a fine line between appeasing the regime and
criticising it. He has spoken at various seminars and explained his honest ef-
forts to report as much as he can on ‘development and progress’ without being
censored (Simpson, 2011). He notes many of the guidelines under the decree
were similar to a national code of ethics deployed by the self-regulatory Fiji
Media Council Ltd before the Decree was passed (Fiji Media Watch, n.d.).
The privately-owned Communications Fiji Ltd has taken a similar approach
and between them there are multiple radio frequencies broadcasting in Fijian,
English and Hindustani. Recently there have been new frequencies opened
up for the Fiji Broadcasting Corporation.

In August, Usaia Waqatairewa of the Fiji Democracy Movement said he
was planning to send a Dutch pirate radio ship into Fiji waters to broadcast
and circumvent censorship, but there has been no further reports about this.

The Citizens Constitutional Forum of Fiji, and its prominent leader Rev
Akuila Yabaki have drafted and lobbied for a Freedom of Information Act. In
May 2011 the Attorney-General, Aiyaz Sayed-Khaiyum, said the Act was a
‘work in progress’ (Work continues, FBC News, 24 May 2011).

Kiribati
Population: 92,533
Form of government: Republic
Languages: English, i-Kiribati
Adult literacy: 94 percent (International Labour Organisation)
Internet: 7.7 percent
Kiribati enjoys press freedom and has several media outlets, including the
government-owned weekly Te Uekera. The privately-owned Kiribati New-
star, which celebrated ten years of publishing in 2010, and Mauri are the
other independent weekly papers. Two radio stations, Radio Kiribati and
FMO96 operate along with Kiribati Television. Kiribati Community Online is
published from the United States while the Kiribati Independent is published
in New Zealand. There is no freedom of information legislation.

The Broadcasting and Publications Authority Ordinance 1979 still allows
government control over the independent media and gives politicians wide
powers over broadcasters. Independent newspapers have to register with the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 161



government, which has the power to withhold licences and has done so in the
past. So far there is no media council in the country and only a small number
of journalists. No instances of direct censorship or repression through violence
or threat of violence were reported in the past year.

In March 2011, a Taiwanese grant enabled Radio Kiribati to extend its
reach to the entire country.

Nauru
Population: 10,065
Form of government: Republic
Languages: Nauruan, English
Adult literacy: 99 percent
Internet: 3.2 percent
This Pacific country has limited news media. The only media is government-
owned and there is no daily news service. There is Nauru Television and
Radio Nauru, but they mostly broadcast the ABC from Australia as well as
the BBC. The Nauru Bulletin publishes weekly and the Central Star News
every fortnight.

No direct censorship was reported in the past year. The country has not
developed freedom of information legislation, nor does it have a media council.

New Zealand (Aotearoa)

Population: 4,367,800

Form of government: Constitutional monarchy

Languages: English, Maori, Sign

Adult literacy: 99 percent

Internet: 83.9 percent

New Zealand enjoys a free media climate and has boasted having the highest
number of radio stations per capita in the world (Shanahan, 2011). The New
Zealand Herald is the highest-circulation newspaper.

New Zealand journalists enjoy shield laws that Australia is now starting
to imitate. However, submissions for the Search and Surveillance Bill were
closed in September 2010. The Bill proposes wide-ranging powers for various
authorities to search records and belongings, to spy, bug conversations and
hack into private computers. It proposes to give police powers to 70 other

162 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



state agencies. At the time of publication, the government had obtained the
necessary support for the Bill to be passed, subject to a select committee hear-
ing (ACT gives govt the necessary numbers to pass surveillance bill, RNZ,
20 September 2011)

The Press Council and Broadcasting Standards Authority (BSA) are
respectively self-regulatory and regulatory authorities that govern the press and
broadcasting. The BSA frequently rules against and fines media organisations
for breaching standards. In April 2011 it upheld a complaint against Television
New Zealand for allowing the word ‘f***” spoken to go unedited in an early
evening Sunday documentary about the Aramoana massacre in 1990 when
David Gray murdered 13 people. The BSA ruled TVNZ had breached good
taste and decency and children’s interest standards in allowing the swear word
to be aired before 8.30pm. TVNZ appealed (TVNZ to fight Aramoana BSA
decision, Stuff, 19 April 2011).

In May 2011, the BSA ruled against the Samoan government over a
complaint against TV3’s Campbell Live programme and current affairs
reporter John Campbell over his reports challenging the issue of how $59.4
million of tsunami relief funds had been spent (Hill, 2011). The Samoan
government appealed to the High Court. The same month the Press Council
upheld a complaint by NZ Foreign Minister Murray McCully against Michael
Field and Marc Hinton and the Sunday Star-Times over a ‘grossly inflated’
story about Fiji dictator Voreqe Bainimarama and the World Rugby Cup on
accuracy, fairness and balanced grounds (McCully complaint against Field
story, PMW, 11 May 2011).

The current National government is frequently criticised over its attitude
to public broadcasting. The government announced in April that it would cut
funding to TVNZ7 and the following month it announced that it would also
slash funding to Radio New Zealand’s Waatea News (Maori content) and
Concert FM (New Zealand planners, Pacific Scoop, 22 June 2011; Waatea
News, Nga Reo Tangata, 15 July 2011). In response, a meeting of media
people petitioned the government and agreed to set up a public broadcasting
foundation.

In April, the New Zealand Press Association announced it would be
closing in September after 130 years operating as the country’s national news
agency. NZPA employs about 40 journalists and produces more than 1000
news items a day. The move was triggered by the major shareholder Fairfax

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 163



New Zealand, which had given notice that it planned to withdraw from the
news cooperative (NZPA closing, NZ Herald, 6 April 2011). Former Dominion
editor Karl du Fresne warned that an already meagre regional news coverage,
including the South Pacific, would get worse: ‘Even more worrying is that
the existing “black holes” in news coverage will become wider and blacker
still’ (Du Fresne, 2011).

While media plurality is better than in many countries, the 18-year-
old New Korea Herald newspaper in New Zealand was forced to close in
December after being ordered by the High Court to pay $250,000 in damages
for defaming a prominent Korean businessman (Tan, 2010).

However the Fiji regime exploited media ‘unprofessionalism’ in November
2010 when two New Zealand media outlets erroneously reported that the Fiji
Prime Minister had ‘died’. Bainimarama retorted: ‘I know I am still alive’ and
the Fiji government threatened to file a lawsuit (Field, 2010).

There are also common complaints from within the media industry of a
lack of funding for investigative journalism, a lack of industry support and
recognition of investigative journalists and their work. In May 2011, award-
winning investigative journalist Jon Stephenson was forced to defend himself
against a bitter attack on his credibility by Prime Minister John Key, officials
and some fellow journalists over his investigative work with an article ‘Eyes
wide shut’ in the May edition of Metro magazine (Stephenson, 2011). This
article exposed the New Zealand military in Afghanistan in a controver-
sial arrangement for handing over prisoners to US forces and their abuse
(Playing the man, Public Address, 10 May 2011). Complaints against the
magazine and a subsequent 60 Minutes television report were filed with the Press
Council and Broadcasting Standards Authority respectively. In his September
editorial, Metro editor Simon Wilson lambasted the NZ Defence Force,
saying it:

began the process of a Press Council complaint against Metro, by writ-
ing to us to allege we had misrepresented the facts. They also initiated
[BSA] complaints against TV3 and TVNZ over their coverage of the
story. We rebutted each element of the NZDF’s complaint, and the two
broadcasters responded in similar terms. In the end, the Defence Force
did not proceed with any of'it. They have backed down. (Wilson, 2011)

As well as the Press Council complaint against Metro, three BSA com-
plaints had been filed over Stephenson’s reports—against TV3’s 60 Minutes,

164 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



TVNZ’s Marae Investigates and Media7 (on the digital channel TVNZ7).
All four complaints were dropped by the military.

Niue

Population: 1,496

Form of government: Associated state (Self-government in free association
with New Zealand)

Languages: Niuean, English

Adult literacy: 95 percent

Internet: 88.9 percent

A limited news media operates in ‘The Rock’, as this country is sometimes
dubbed, with government-owned Niue Broadcasting Corporation running
television and radio. A weekly news service is operated by the Niue Star.
However, it has a high internet penetration and the population access inter-
national news through the internet. No cases of censorship or threats against
journalists were reported in the past year.

Palau (Belau)
Population: 20,956
Form of government: Republic
Languages. Palauan, English
Adult literacy: 92 percent
Internet: 27.8 percent
Palau has a weekly newspaper, The Palau Tribune. The Palau Gazette is
a monthly paper published by the government. There is also a fortnightly
English-language Tia Belau. There is one state-owned radio and television
broadcaster, but citizens have cable and satellite television, giving them
access to international media. Island Times is a weekly paper that also has a
website:www.islandtimes.us

The privately owned Oceania TV Network (oceaniatv.net) that broadcasts
24/7 and produces a weekend locally produced news programme that includes
news of Palau, Marshall Islands and the region. The OTV channel is also
broadcast by both TV stations in the Marshall Islands and plans to expand to
states in the Federated States of Micronesia.

No cases of censorship or threats against journalists were reported in the

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 165



past year. Freedom of the press is guaranteed by the constitution, drawing on
Fourth Estate principles from the US Constitution. But in November 2010, the
Palau Horizon newspaper closed after publishing for 12 years, fuelling con-
cerns over lack of media plurality. Publisher Abed E. Younis cited a ‘negative
business atmosphere’ and a slow economy for the newspaper closure (Palau
newspaper closedown, PFF, 5 March 2011).

Papua New Guinea

Population: 5,190,786

Form of government: Constitutional monarchy

Languages: English, Tok Pisin, Hiri Motu

Adult Literacy Rate: 57.8 percent

Internet: 2 percent

Papua New Guinea’s traditional news media outlets this year faced their
biggest challenge since independence in 1975 with constant political
turmoil, culminating on August 2 with the overthrow of the National Alliance
government and its ailing leader Sir Michael Somare. With a constant
stream of nationwide allegations and counterclaims of endemic corruption,
crumbling essential services such as health, transport and law and order,
PNG’s print and electronic media battled daily to report these events.

Before the August 2 parliamentary coup which saw a stampede of
government MPs join the Opposition to overthrowing the incumbent, Acting
Prime Minister Sam Abal, had publicly challenged the impartiality of the daily
Post-Courier which is majority owned by Rupert Murdoch’s News Corp (PNG
acting PM accuses Murdoch daily, Pacific Scoop, 23 July 2011).

His action was widely rejected by local management and several former
staff who insisted the newspaper operated independently of its owner on
editorial policy. The Post-Courier’s daily opposition, The National, owned
by Malaysian logging giant Rimbunan Hijau, continued to outsell the older
Post-Courier with faster national delivery based on a remote printing site in
Lae. PNG’s crumbling road network and air service disruptions hampered
both newspapers’ distribution networks in 2011.

The August 2 political coup changed PNG’s media scene dramatically
as overnight thousands of Papua New Guineans signed up to social media
internet sites to read the latest reports and even look at smartphone photos
of the new Prime Minister Peter O’Neil taken just minutes earlier inside

166 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



the Parliament chamber. By mid-August, PNG had 50,000 Facebook users
and one rising political MP now minister, Sam Basil, had more than 4000
followers on his page.

In the week of leadership drama and endless court challenges, Facebook
sign-ups in Papua New Guinea jumped by 17 percent to 48,000. Several
Facebook pages set up by working journalists flashed constantly with news
and comment on issues like the honesty of politicians and the stability of the
country. In a single day some pages carried more words than a year’s worth
of letters to the editor in all national print media.

While Papua New Guinea ranks highly in international media freedom
indexes, issues such as a review of codes of ethics and practice are likely to be
on the agenda in Port Moresby later this year as PNG is due to host the annual
Pacific Islands News Association (PINA) conference. Media watchdogs will
keep a close eye on developments should the conference proceed. Disagree-
ment has masked aired on the issue of basing PINA in the military-controlled
Fiji and reports of ongoing investigations by AusAID of allegations of funding
irregularities in media development programmes.

The Censorship Act prohibits the importation of obscene material and all
radio programmes must comply with the Act’s required standards. The Print-
ers and Newspapers Act dictates that names of both the printer and publisher
appear in the publication. The National Broadcasting Corporation (NBC)
runs radio and there is a strong supporting presence of Australia’s ABC as
well as the BBC.

In December 2010, the government pressured the NBC into suspending
executive news director Dorah Masseung, sparking an outcry from both
RSF and PFF. The Post-Courier alleged Masseung was stood down by NBC
managing director Memafu Kapera, who introduced further restrictions in
the newsroom due to government complaints of ‘biased’ and ‘negative’ news
coverage (Public media must be free, RSF, 15 December 2010).

Papua New Guinea media will face an even greater reporting challenge
in 2012 with national elections due. Elections in previous years have been
frequently marred by corruption claims, voting fraud and threats to journalists.

Republic of the Marshall Islands
Population: 54,305
Form of government: Republic

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 167



Languages.: Marshallese, English

Adult literacy: 94 percent

Internet: 7.2 percent

The Marshall Islands enjoys press freedom and it is protected by Article 2
of its Constitution. The limited media includes the privately owned week-
ly Marshall Islands Journal which also has a website and produces both
print and digital editions. In Majuro, there are two cable TV companies, one
run by the private company Marshalls Broadcasting Company; the other a
digital broadcast station run by the National Telecommunications Authority
(NTA). In Kwajalein, the US Army operates the Armed Forces Television
Network,which is picked up by Ebeye Island residents. The Marshall Islands
government operates a nationally broadcast AM radio station. There are two
religious FSM stations on Majuro, and one commercial FM station that in-
cludes a lively news talk show format hosted by a former long-time Cabinet
adviser. The President’s Office maintains a regularly updated website. There
is no freedom of information legislation or media council.

The national women’s organisation, Women United Together Marshall
Islands, recently launched an FM station that broadcasts from 8am-5pm,
providing music and a variety of talk shows focusing on its community
advocacy programmes. A new newspaper, 1he Island Voice, started publica-
tion in Majuro in August 2011 on a weekly basis. Like the Journal, it is also
independently owned.

No cases of censorship or threats against journalists were reported in the
past year.

Samoa

Population: 184,032

Form of government: Republic

Languages: Samoan, English

Adult literacy: 98 percent

Internet: 4.7 percent

Despite a history of harsh restrictions and legal cases against publishers in
Samoa, the past year has been relatively free of incident. The daily Samoa
Observer, was joined online in February 2011 when the government-run
Savali was launched. (www.savalinews.com) However, in May there were

168 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



reports that Samoa was in dire need of trained journalists (Samoa lacks
trained journalists, Samoa Observer, 10 May 2011). Other weekly and
monthly newspapers and magazines serve the country, some published in
New Zealand, and there is both commercial and government-owned radio
and television.

While no cases of censorship or threats against journalists were reported
in the past year, there are major concerns. Some draconian laws in Samoa
constantly threaten journalists and their profession. The Printers and Publish-
ers Act 1992 demands that journalists reveal confidential sources if a court
order rules in favour of such a request by a member of the public. The same
Act allows for government members to access public funds to finance legal
actions against newspapers and other media outlets. The Samoa Observer
editor-in-chief, Savea Sano Malifa, has been a vocal critic of the govern-
ment and these laws. The government has eased its attacks on local media,
and instead turned pressure on international media, lodging two different
complaints against media in New Zealand in recent years. The most recent
was a complaint filed with New Zealand’s Broadcasting Standards Authority
against TV3’s Campbell Live report about the alleged misuse of tsunami aid
funds. The complaint was turned down in May 2011 but the Samoan govern-
ment has since appealed the decision.

The Observer and other media are generally ‘respectful’ to political leaders
and over the past year media have been able to criticise the Prime Minister
and the government without any reported reprisals. Also, the newspaper has
apologised for ‘erroneous reporting’ and for ‘disrespectful reporting’, such
as the Observer’s apology to the Head of State, Tui Atua Tupua Tamasese
Efi, in October over its comments in an editorial about a proposed casino
and the Head of State’s purported intentions (Apology to his Highness, SO,
31 October 2010).

In June 2011, politician Tuala Iosefo Ponifasio’ sued Samoan TV3 network
manager Atanoa Herbert Crichton and reporter Tutuila Farao for libel
(Politician sues network for $270,000, SO, 15 June 2011).

Solomon Islands

Population: 518,321

Form of government.: Constitutional monarchy
Languages: English (official), Melanesian dialects

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 169



Adult literacy: 76.6 percent

Internet: 3.4 percent

One daily newspaper in the Solomon Islands, the Solomon Star, has
considerable influence and it has a website updated daily. There are also
other weekly and monthly newspapers. Radio is critically important with the
state-run Solomon Islands Broadcasting Corporation as well as commercial
radio. One Television is the only TV channel. The Media Association of the
Solomon Islands and RAMSI, which started a Solomon Islands Media
Assistance Scheme in 2009 to review the reach and quality of media in the
country, are now considering extending the programme into a third phase
in conjunction with assistance from the ABC. There is limited access to the
internet.

There is free speech and freedom of the press, although there have been
harsh penalties through civil actions. In November, the Island Sun was ordered
to pay former Prime Minister Dr Derek Sikua and his secretary Jerry Manele
a total of $116,000 in damages and legal costs when it lost a defamation case.

Tonga

Population: 101 991

Form of government.: Constitutional monarchy

Languages: Tongan, English

Adult literacy: 99.2 percent

Internet: 8.4 percent

Tonga has had a history of media abuses. The new government elected in

November 2010 has not moved as quickly as some critics expected when

former broadcaster and media rights activist ‘Akilisi Pohiva, leader of the

pro-democracy movement, was elected to government and was widely

expected to beccome Prime Minister. Most media were shut out of the swear-

ing in of the new Prime Minister, once again a noble, Lord Tu’ivakano.
There is a well-established government-owned media although private

newspapers and broadcasters have been operating in spite of threats of

criminal charges and deportation for years. The Tonga Chronicle, a state-

owned weekly newspaper, is ironically now managed by the private newspaper

Taimi’o Tonga, long a critic of the government. Matangi Tonga, an online news

service, is also privately owned. As well as other private publications, many of

170 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



areligious backing, Ko e Keléa, an independent bimonthly paper, is published
in Tongan and English. A new newspaper for women, Faifte, was founded in
October 2010 and in January, Taimi launched its new website Taimi Online
www.taimionline.com. The Tonga Broadcasting Commission runs radio and
television, while there is also limited private broadcasting.

The Tonga Media Council and the government have been considering
introducing freedom of information legislation for years but to date there is
no FOI law.

In December 2010, private radio station FM 88.1 was ordered to stop
broadcasting as its licence had been repealed. Independent Taimi Media
Network publisher Kalafi Moala had decided to start his own radio station and
recalled the licence he had ‘loaned’ to the new station. In February 2011, the
government announced it was issuing two new licences (Government grants
two new radio licences, TMN, 3 February 2011). The Pacific Freedom Forum
criticised the government for planning to introduce a similar licence system
for print media (Tonga government and media, PFF, 13 December 2010).

In January 2011, government minister Clive Edwards successfully sued
Kele’a newspaper for defamation in the lead-up to the November election.
As a result, the IFJ complained and encouraged the Tonga Media Council to
work with government and other partners to establish a complaints system,
in a bid to keep similar cases out of the courts (IFJ calls for strong indepen-
dent complaints process in Tonga, [F.J AP Online, 1 February 2011). Edwards’
claim was that the ‘defamation’ (he was alleged with other ministers to have
formed a secret party backed by the government) influenced the outcome of
the election. The paper was ordered to pay T$14,275 to Edwards, and was thus
made vulnerable to further claims by other members mentioned in the article.

Tuvalu

Population: 9,561

Form of government: Constitutional monarchy

Languages: Tuvaluan, English

Adult literacy: 93 percent

Internet: 40 percent

Tuvalu has limited media which is wholly owned and operated by the state.
The fortnightly Tuvalu Echoes paper is a bilingual publication in English and

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 171



Tuvaluan. State-owned Radio Tuvalu operates and there is access to cable
and satellite television, but no national television. The internet domain .tv is
popular globally. International media are free to operate in the country. There
is no freedom of information legislation or any media council.

No cases of censorship or threats were reported against journalists in the
past year. But in January 2011, the government was criticised by the Pacific
Freedom Forum for invoking the Public Order Act to ban political meetings
for 14 days. The PFF argued the ban would have effects on freedom of the
press and expression (More public talking, PFF, 24 January 2011).

Vanuatu
Population: 224,564
Form of government: Constitutional monarchy
Languages: English
Adult literacy rate: 82 percent
Internet: 7.6 percent
Vanuatu has a developed mediascape, with both state and privately owned
outlets. There is the Vanuatu Daily Post and the Vanuatu Times as well as
Port Vila Presse and others in English and French. The Vanuatu Broadcast-
ing and Television Corporation runs Television Bilong Vanuatu and Radio
Vanuatu and issues radio and television licences. Capital FM is the main
private radio station. The Vanuatu Daily Post has an active news website.
Through months of political upheaval in Vanuatu with minority
governments and a revolving door leadership with more than five changes
of prime minister over the year, there has been heightened sensitivity by the
government to media issues. The media was banned from a no-confidence
vote in Parliament during December 2010, prompting a protest by the coun-
try’s media bodies (Vanuatu media disappointed, RNZI, 3 December 2011).
The Media Association of Vanuatu has continued to campaign for
freedom of information legislation in Vanuatu, as has the local office of
Transparency International. Although there is no media council, Daily Post
publisher Marc Neil-Jones made renewed calls for one to be established as well as the
a complaints procedure after an assault involving a minister in early 2011
(Neil-Jones, 2011). In March, Minister of Public Utilities and Infrastructure
Harry lauko entered the offices of the Vanuatu Daily Post with a group of
men and physically and verbally assaulted Marc Neil-Jones. Neil-Jones, who

172 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



had previously been beaten and deported for his articles and had published
information from a report that implicated lauko (Neil-Jones, 2011). The public
prosecutor was alleged to have a private interest in the case, being well-known
to be a good friend of lauko. The minister was arrested and charged and in
June pleaded guilty. He was fined the equivalent of US$150.

The sentence was denounced as an outrage by most media groups across
the Pacific. Moses Stevens, the ni-Vanuatu president of PINA, condemned
the assault but attempted to justify why it might have happened, implying that
Neil-Jones had instigated the incident with ‘biased reporting’, further fuelling
the conflict between the media personalities in Vanuatu (PINA condemns
attack, PMC, 8 March 2011; Memo to PINA, Café Pacific, 9 March 2011).
Neil-Jones reports that threats are common practice in Vanuatu. There is a
constant cultural divide between Western attempts to hold the powerful to
account and a ‘traditional” approach of not taking the government to task. In
November, Neil-Jones was opposed by the Media Association Blong Vanuatu
when he applied for a radio licence. Reasons given by MAV president Evelyn
Toa were that indigenous culture needed to be protected yet Neil-Jones has
accused Toa of using her position at MAV to stifle competition for her own
media interests.

s
DAIYOPOST <231 -4

ANUA
TU'S DALY wewsurn Www.vanuatud
ai com

u

© DEL ABCEDE / Pacific Media Centre

i< VANHAT

Figure 2: Vanuatu Daily Post publisher Marc Neil-Jones: Target of a political
assault.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 173



Other territories:

French Polynesia

Population: 259,596

Form of government: Dependent territory (France)

Languages: Te Reo Maohi and French

Adult literacy: 98 percent

Internet: 40.7 percent

The territory of French Polynesia, or Tahiti, has for the past 12 months
felt intense pressure from France to enact reforms of its high-spending
public sector. The Bouillet Report has encouraged major cuts to a myriad of
‘surplus’ public bodies and departments as France puts increased pressure to
curb the overspending and reduce its costs in the territory (Call for caution
amid French Polynesia’s stalled reforms, RNZI, 13 July 2011). The public
broadcaster Tahiti Nui TV may well be at risk as the Territorial Assembly is
looking to convert it to a web-based service. Some ministers have reacted
against the suggestion which would limit access to the television service
to less than half the population. The online bilingual (English and French)
news service, Tahitipresse, also faces being closed as ministers do not
rate the importance of online news in English highly. According to Tahiti-
presse publisher Thibault Marais: ‘At Tahiti Nui TV, you have programmes
coming from Pacific countries—some of them are in English and [are being
subtitled] in French so that is a good way for people in Tahiti to learn more
about the Pacific and to hear it in English as well’ (Funding cuts threaten
French Polynesian media, RA Pacific Beat, 4 July 2011).

However, the territory enjoys a developed media landscape, with private
enterprise as well as state-owned services. There are several private radio
stations as well as the RFO Polynesie (French) service. Two daily news-
papers, La Dépéche and Les Nouvelles, compete as well as the publication of
a monthly paper, Tahiti Pacifique.

In October 2010, U-TOPIC, filed a compensation claim against the Tahiti
Brewery for alleged vindictive legal action against the small magazine. After
being accused of defamation and forging laboratory reports over a 2006 report
and since been exonerated, the publication is seeking compensation (Magazine
seeks compensation, PMW, 13 October 2010).

174 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



New Caledonia

Population: 245,580

Form of government: Dependent territory (France)

Languages: French (official), Melanesian and Polynesian dialects

Adult literacy: 96 percent

Internet: 33.2 percent

There is a range of media outlets in New Caledonia, with a daily news-
paper Les Nouvelles Calédoniénnes and the state-owned radio and television
service RFO (Maclellan, 2009). Political debate is vibrant on local websites
and through locally edited magazines such as Le Pays, the weekly political
review Les Infos or the satirical Chien Bleu. There are several private or
community run radio stations, including the pro-independence Radio Djii-
do (www.radiodjiido.nc), Radio Océane FM and Radio RRB, which has an
editorial line that usually supports the anti-independence Rassemblement
UMP (RUMP) party.

In spite of this diverse media, there are pressures on press freedom, from
local political disputes and also changes to media laws that affect France’s
three Pacific dependencies. Private radio stations in New Caledonia receive
grants from the three provincial administrations in New Caledonia, which
opens the way for political pressure to be applied. In June and July 2010, Radio
Océane FM faced a financial crisis when the Southern Provincial adminis-
tration refused to pay a scheduled grant to the radio station, at a time when
there was political conflict between the three main anti-independence parties.
According to the local NGO Ouverture Citoyenne: ‘The RUMP majority in the
province has blocked the transfer of a grant to Radio Océane, with the reason
publicly announced by Mr Lemestre [cabinet director for the province] that
the radio station was too critical of his political party. Consequently the radio
station may have to end its broadcasts at the end of the month’ (Ouverture
Citoyenne, 19 June 2010).

For broadcasters in the Noumea offices of the state-run RFO radio and
TV stations, operations are affected by a worsening climate for journalists
in France. For the first time in 2010, the media watchdog Reporters Sans
Frontiéres added France to its ‘Countries under surveillance’ list, and the na-
tion dropped to 44th on the annual RSF index.

According to Reporters Without Borders : ‘The state of press freedom
has been worsening in France for the past several years as a result of tension

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 175



between the press and the authorities, growing pressure on journalists to
reveal their sources of information and reform of the public broadcast sector.
Online websites in Noumea are evaluating the implications of changes to do-
mestic security laws over the last year, including the enactment in February
2011 by the French Parliament of the ‘law on guidelines and programming
for the performance of internal security’ (Loppsi 2). Provisions of the law
institutionalise the administrative filtering of the web without a court order, and
while the purported focus is on child pornography, journalists are concerned
about the threat it poses to online freedom of expression.

Freedom of the press in France is based on 19th century legislation (Loi sur
la liberté de la presse du 29 juillet 1881) which has been regularly amended.
In September 2010, the government gazetted a new decree on the media in
New Caledonia, French Polynesia and Wallis and Futuna (Décret n° 2010-1088
du 15 Septembre 2010 relatif au développement et a la modernisation de la
presse en Nouvelle-Calédonie, en Polynésie frangaise et dans les iles Wallis-
et-Futuna). The decree updates a range of laws and regulations governing the
media in France’s Pacific dependencies.

Timor-Leste (East Timor)

Population: 1,115,000

Form of government: Republic

Languages: Tetun and Portuguese (English and Indonesian unofficial)
Adult literacy: 50.1 percent

Internet: 0.2 percent

Timor-Leste’s vibrant media scene continued to grow in 2011 with the launch
in early April of the island nation’s fourth daily newspaper, The Indepen-
dente, by a team of young journalists led by former Timor Post editor-in-
chief Mouzy Lopez.

The country’s primary sources of news outside of the capital Dili continued
to be a network of 18 regional radio stations plus the state-controlled national
radio and TV networks. A second local TV station owned by STL, one of the
leading print media houses, launched in 2011 with an eye on a wider audience
during the upcoming 2012 elections.

A recent review by major donors of Timor-Leste’s media development
recommended support for a move by the government and most local journalist
associations to unite under an umbrella organisation such as a press council,

176 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



similar to other bodies in the region. It remains unclear how the proposed
Press Council would be constituted, how it would operate and how it would
be funded. Journalist groups were emphatic it should not be government-
controlled.

Ongoing training for Timorese journalists continued to be an issue dur-
ing 2011 with the impending retreat of the Washington-funded International
Centre for Journalists (ICFJ) in Dili. Earlier in 2011, an ICFJ project to launch
a community printing centre with donor funding to reduce the high cost of
traditional print media was wound up as local stakeholders struggled to take
over ownership and meet costs. The National University of East Timor, based
in Dili, offers a communications/journalism course in Portuguese and Tetum
but was unable to teach updated skills without student internet connections
being readily available on campus.

Social media take-up in other Asia-Pacific countries has had little effect
on Timor Leste’s mediascape due to the high cost to users of a monopoly
communications network and limited access outside major centres.

Wallis and Futuna

Population: 13,445

Form of government: Dependent territory (France)

Languages: Wallisian, French, Futunan

Adult literacy: 50 percent

Internet: 8.4 percent

A limited press exists in Wallis and Futuna after the King of Wallis shut
down Te Fenua Fo’ou in 2002. There is 8.4 percent internet penetration but
little local news is produced. As well as critical developmental issues and lit-
tle media in general, there is still an atmosphere of media restriction.

West Papua

(comprising the provinces of Papua and West Papua)

Population: 741,841

Form of government: Province of Indonesia

Languages: Bahasa Indonesia (official)

Internet: Unlisted

Adult literacy rate: 75 percent, including transmigrants from Indonesia.

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 177



This distorts the overall figure and in some regencies in the Highlands, the
literacy rate is as low as 40 percent. Fewer than 56 percent of all people have
completed lower primary schooling.

The Indonesian-occupied colony of West Papua is subject to onerous restric-
tions on press freedom, and repeated cases of direct interference by security
forces have been strongly evident in the reportage of the many and com-
plex issues facing the Papuans today. International human rights observers,
non-governmental organisations and journalists are severely restricted in
their work in Papua amid ongoing reports of serious human rights violations
by the police and military.

Jakarta still upholds its prohibition on all foreign journalists and media
workers from entering either province in West Papua, unless pre-approved
under a slow and bureaucratic process from the Ministry of Information.
Even after approval, journalists are always accompanied by a minder from the
Badan Intelijen Nasional (National Intelligence Body). Only three foreign
journalists have been allowed access to West Papua in 2011. Unsurprisingly,
few journalists choose this official route, with many opting to travel into West
Papua via unofficial means, a process unavailable to Jakarta-based correspond-
ents under threat of immediate expulsion. Human rights workers regularly
report that security forces harass and intimidate those seen talking to foreign
journalists, though many still take the risk when a foreign journalist is present.

Until late July 2011, the Indonesian Attorney-General had enforced a
ban on all books and publications that discussed Papuan aspirations for
independence or advocated peaceful pathways for ending violence in Papua.
Under the Sukarno-era 1963 Law on Monitoring Printed Materials with
Content that Could Endanger Public Order and the 2004 AGO Law, books
by Sofyan Yoman, Benny Giay and others had been denied publication, and
their sale or display prohibited. The law was deemed by judicial review as
being unconstitutional under the 1945 Indonesian Constitution, which grants
freedom for all citizens to ‘express their thoughts through verbal and written
media’. Inpractice, even unbanned books have been seized by security forces,
but in early August, journalists reported to West Papua Media that thousands
of copies of books were replacing betel nut as the main commodity in infor-
mal markets. On August 15, the chair of the Dewan Adat Papua, Forkorus
Yaboisembut, launched a book challenging the Indonesian government’s

178 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



annexation of Papua, with no seizure of this book evident at time of writing.

Recent leaked Kopassus (Indonesian Special Forces) documents have
demonstrated the pervasiveness of Indonesian security force surveillance
into every aspect of Papuan daily life, and media workers are especially
under suspicion by Jakarta and the military for supporting separatism sim-
ply by reporting on events that concern Papuan people. Both military and
‘civilian’ intelligence agencies regularly accuse prominent Papuan journal-
ists and media contributors as being both pro-independence and subversive.
Several journalists were named in the Anatomy of Papuan Separatists report
prepared by Kopassus, and analysed by the West Papua Project at Sydney
University (West Papua Project, 2011).

Threats and actual violence against journalists are commonplace in Papua
and have been increasing as the civil resistance movement against Indonesian
rule has been intensifying. During several mass mobilisations over the past
12 months, security forces have detained journalists from Bintang Papua and
other independent media outlets, and reports of militia harassment and threats
from the Kopassus backed have also increased. Regular SMS and voicemail
harassment messages and death threats have been sent to journalists and
human rights workers with a significant escalation in threatening behaviour
from military sources since March 2011.

Government or military-controlled media is dominant in Papua, with
content being predominantly Java-centric, albeit with some attempts at
providing some ethnic Papuan flavour with channels such as Metro Papua
TV. However, Papuan and Indonesian journalists alike must contend with the
presence of Indonesian intelligence officers sitting in their newsrooms, and
regularly either editing their articles, or directly publishing misinformation
and propaganda. Several Papuan journalists working for larger outlets have
reported to West Papua Media that the behaviour of ‘Intel Inside’ means they
are unable to gain the trust of their sources, which prevents them from doing
their job.

Several indigenous independent media organisations have grown through-
out 2011, such as Tabloid Jubi and some attempts at beginning indigenous
Papuan TV stations, mainly focused on environmental and community
issues. However, in Tabloid Jubi s case especially, journalists and editors must
regularly contend with the danger of security force intimidation.

The murder of journalist Ardiansyah Matrai’is, who was working with

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 179



Merauke TV and Jubi, is still unsolved. On 30 July 2010, Matra’is’s naked,
handcuffed body was found in the River Gudang Arand with his arm tied to
a tree to prevent his body from floating downstream, and showing signs of
torture, according to his autopsy. (Two environmental reporters found dead,
IFEX, 11 August 2010; Shanahan, 2010). However, the police concluded he
‘committed suicide’ (How was investigative reporter pushed to kill himself?,
RSF, 6 August 2010). Matra’is had been covering plans for the Merauke
Integrated Food and Fuel Estate, had received threatening text messages similar
to those sent to at least three other local journalists, news reports said. The
news website Kompas translated one threat as saying: ‘To cowardly journalists,
never play with fire if you don’t want to be burned. If you still want to make
a living on this land, don’t do weird things. We have data on all of you and
be prepared for death.” Police have still refused to investigate his death any
further, and the Alliance of Independent Journalists (AlJ) has taken industrial
action on several occasions to advocate for media safety in Papua.

On 24 August 2010, Musa Kondorura, a contributor to Kantor Berita
Radio (KBR) 68H in Wasior Sub-district, Teluk Wondama District, West
Papua Province, was attacked by two men, Luki and Hendra, who claimed to
be members of the State Intelligence Agency (BIN).

Banjir Ambarita, a journalist with the Jakarta Globe and Bintang Papua,
was stabbed in the chest and stomach by two assailants on a motorcycle on
March 3 in Jayapura. The attack, widely believed to be by members of the
police, happened after Ambarita wrote articles about two alleged rape cases
involving the police (Brutal attack, Pacific Scoop, 27 March 2011). Police
officers at Jayapura’s police detention centre allegedly forced detainees to
perform oral sex on police officers from November 2010 to January 2010,
and in Biak repeatedly raped and tortured a 15-year-old girl in February
2011. Ambarita’s reporting of these cases led to much embarrassment and
the resignation of Jayapura Police Chief Adjunct Senior Commissioner Imam
Setiawan on 1 March 2011. Unsurprisingly, the police have so far failed to
identify the assailants.

In recent and ongoing military operations in Puncak Jaya—where the
notorious battalion 753 has been engaged in savage killings of unarmed
civilians in reprisal for attacks by the armed resistance of the TPN (Tentara
Pembebasan Nasional, or National Liberation Army)—the Indonesian govern-
ment has closed off access to the Tingginambut district to both Indonesian and

180 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



foreign human rights and media observers. Local activists have been forced to
march for days across rugged terrain to deliver verified information. Local hu-
man rights observers and Papuan activists from the KNPB have independently
reported to West Papua Media that TNI headquarters staff have threatened
their safety if they alert journalists to abuses carried out by Indonesian security
forces against West Papuan people.

The situation for journalists is not expected to improve in West Papua as
long as the international community remains inactive on the issue of media
safety and impunity for the security forces in media abuses.

Note

1. Pacific Islands Forum member countries are Australia, Cook Islands, Federated
States of Micronesia, Fiji, Kiribati, Nauru, New Zealand, Niue, Palau, Papua New
Guinea, Republic of the Marshall Islands, Samoa, Solomon Islands, Tonga, Tuvalu
and Vanuatu. Fiji is currently suspended because the military regime established in
December 2006 declined to accelerate plans for a return to democracy with elections
scheduled for 2014. French Pacific territories are New Caledonia, French Polynesia
and Wallis and Futuna. The Indonesian former and current territories are East Timor
(now the independent state of Timor-Leste) and West Papua.

References

ACT gives govt the necessary numbers to pass surveillance bill (2011, September
21). Radio New Zealand. Retrieved on 21 September, from www.mediawatch.
co.nz/news/political/85742/act-gives-govt-the-numbers-to-pass-surveillance-bill

Apology to his highness (2010, October 31). Samoa Observer. Retrieved on 9 August
2011, from www.samoaobserver.ws/index.php?option=com_content&task=view
&id=28930&Itemid=62

Bacon, W., and Price, J. (2011, August 9). The Conversation on Pacific Media Watch.
Retrieved on 12 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/
australia-news-world-scandal-litmus-test-independent-journalism-7570

Brutal attack against journalist Banjir Ambarita (2011, March 27). Pacific Scoop.
Retrieved on 19 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/03/indonesia-
brutal-attack-against-journalist-banjir-ambarita/

Call for caution amid French Polynesia’s stalled reforms (2011, July 13). Radio
NZI. Retrieved on 12 August 2011, from http://www.rnzi.com/pages/news.
php?op=read&id=61779

Du Fresne, K. (2011, July 19). How pulling the plug on NZPA will open news cover
‘black holes’, Pacific Media Centre Online. Retrieved on 8 August 2011, from
www.pmc.aut.ac.nz/articles/pulling-plug-nzpa-and-black-holes-news-cover

Field, M. (2010, November 24). Bainimarama: ‘I know [ am still alive’, Stuff website.
Retrieved on 22 August 2011, from www.stuff.co.nz/world/south-pacific/4380439/
Bainimarama-I-know-I-am-still-alive

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 181



Fiji Media Watch, (n.d.). The Fiji Media Council code of ethics. Retrieved
on 9 August 2011, from www.fijimediawatch.com/index.cfm?go=main.
articles&categoryid=E5483BDC-9AD7-12F0-BO9A2CCADCECB4CC9&subcat
egoryid=FE3C5966-B19E-AF5B-20BDE4D67B6F8AC2

Fiji’s top businessman jailed (2011, April 14). Stuff Online. Retrieved on 12 August
2011, from www.stuff.co.nz/business/world/4887600/Fijis-top-businessman-jailed

Freedom House (2011, August). Freedom of the press 2011: Fiji [Report by David
Robie]. Retrieved on 12 August 2011, from www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=16

Funding cuts threaten French Polynesian media and tourism (2011, July 4). RA Pacific
Beat. Retrieved on 12 August 2011, from http://www.radioaustralia.net.au/pacbeat/
stories/201107/s3259993.htm

Frank, Uncensored reveals Fiji’s coup leader (2010, August 5). ABC Pacific Beat,
[Radio interview transcript]. Retrieved on 12 August 2011, from www.radio
australia.net.au/pacbeat/stories/201008/s2973996.htm

Government grants two new radio licences (2011, February 3). Taimi Media Network.
Retrieved on 8 August 2011, from www.taimionline.com/articles/2006

Grubb, B. (2011, May 17). Security experts go to war: wife targeted, Sydney Morning
Herald Online. Retrieved on 19 August 2011, from www.smh.com.au/technology/
security/security-experts-go-to-war-wife-targeted-20110517-1eqsm.html

Hill, M. (2011, May 15). Campbell Live Samoa complaint rejected, Stuff website.
Retrieved on 8 August 2011, from www.stuff.co.nz/entertainment/tv/4905121/
TVNZ-to-fight-BSA-Aramoana-decision

How was investigative journalist pushed to kill himself? (2010, August 6), RSF.
Retrieved on 19 August 2011, from http://en.rsf.org/indonesia-how-was-investi-
gative-reporter-06-08-2010,38102.html

IFJ calls for strong independent independent complaints process in Tonga (2011,
February 1). IFJ Asia-Pacific Online. Retrieved on 8 August from http://asiapacific.
ifj.org/en/articles/ifj-calls-for-strong-independent-complaints-process-in-tonga

Is the government trying to get more control over the media? (2011, September 16).
Reporters Without Borders. Retrieved on 20 September 2011, from http://en.rsf.
org/australia-is-the-government-trying-to-get-16-09-2011,41007.html

Journalist arrested at IT security conference (2011, May 18). Sydney Morning Herald
Online. Retrieved on 8 August 2011, from http://www.smh.com.au/technology/
technology-news/journalist-arrested-at-it-security-conference-20110517-1erjh.
html

Kumar, V. (2010, September 27). Fiji: The best of times, Fiji Media Centre Online.
Retrieved on 12 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/fiji-best-times

McCully complaint against Field story on Fiji upheld (2011. May 11). PMW (Pacific
Media Watch) #7441. Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/paci-
fic-media-watch/2011-05-11/nz-mccullys-complaint-against-field-story-fiji-upheld

Maclellan, N. (2009). The changing mediascape in New Caledonia broadens the
political spectrum. Pacific Journalism Review, 15(2), pp. 205-209). Retrieved on

182 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



29 August 2011, from http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=300
314265572564;res=E-LIBRARY

Magazine secks compensation from brewery for ‘legal abuse’ (2010, October 13).
PMW (Pacific Media Watch) #7081. Retrieved on 12 August 2011, from http://
www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2010-10-13/tahiti-magazine-seeks-
compensation-brewery-legal-abuse

Media planners, critics tackle shaky future of public television in NZ (2011, June 22).
Pacific Scoop. Retrieved on 8 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/06/
media-planners-critics-tackle-shaky-future-of-public-television-in-nz/

Memo to PINA, get your Vanuatu facts right (2011, March 9). Café Pacific [Blog:
David Robie]. Retrieved on 8 August 2011, from http://cafepacific.blogspot.
com/2011/03/memo-to-pina-get-your-vanuatu-facts.html

More public talking needed on Tuvalu’s public order ban (2011, January 24). PFF
(Pacific Freedom Forum). Retrieved on 9 August 2011, from www.pacificfreedom-
forum.org/2011/01/more-dialogue-discussion-needed-for.html

Motibhai wins race for the Fiji Times, (2010, September 15). Café Pacific [Blog:
David Robie]. Retrieved on 12 August 2011, from http://cafepacific.blogspot.
com/2010/09/motibhai-wins-race-for-fiji-times.html

Neil-Jones, M. (2011, February 6). World Press Freedom Day in Samoa [Speech].
Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/files/2011-05-06/marc-neil-
jones-world-press-freedom-day-speech-samoa-2011

New Cook Islands PM sworn in, (2010, November 30). Radio New Zealand
International online. Retrieved on 8 August from www.rnzi.com/pages/news.
php?op=read&id=57367

New powers mean ASIO could spy on WikiLeaks (2011, May 18). Crikey. Retrieved
on 19 August 2011, from www.crikey.com.au/2011/05/18/new-powers-mean-asio-
could-spy-on-wikileaks/

New threats to journalists’ sources as police secretly access reporter’s telephone
records, (2010, November 15). IFEX (International Freedom of Expression
Exchange). Retrieved on 8 August from www.ifex.org/australia/2010/11/15/
obrien_source/

NZPA closing after 132 years (2011, April 6). New Zealand Herald Online.
Retrieved on 8 August 2011, from www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c
id=1&objectid=10717553

Ouverture Citoyenne (2010, June 19). [Media release].

Palau newspaper closedown highlights media freedom concerns (2011, March 5). PFF
(Pacific Media Freedom). Retrieved on 9 August 2011, from www.pacificfreedom-
forum.org/2011/03/palau-newspaper-closedown-highlights.html

Pasima accuses PINA of being censorship ‘lapdog’ (2010, December 1). PMC
Online (Pacific Media Centre Online). Retrieved on 22 August 2011, from
www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2010-12-01/region-pasima-accuses-pina-
being-censorship-lapdog

Patindol, J. L. C. (2010). Building a peace journalists’ network from the ground:

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 183



The Philippine experience. In Keeble, R. L., Tulloch, J., and Zollmann, F. Peace
Jjournalism, war and conflict resolution (pp. 193-205). New York: Peter Lang.
Perrottet, A. (2011, May 4). World Press Freedom Day and who’s who in Pacific
media groups, Pacific Media Watch. Retrieved on 24 August 2011, from www.
pmec.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-05-04/region-world-press-freedom-day-

and-whos-who-pacific-media-groups

Perrottet, A. (2010, November 4). Vanuatu media in radio licence row: ‘Salesman’
v indigenous newshounds. Pacific Media Centre Online. Retrieved on 22 August
2011, from www.pmec.aut.ac.nz/articles/vanuatu-media-radio-licence-row

PINA condemns attack on newspaper publisher in Vanuatu (2011, March 8). PMC
(Pacific Media Centre Online). Retrieved on 8 August 2011, from www.pmc.aut.
ac.nz/sites/default/files/file_bin/201103/PINA%20President%20statement%20
2011 _March8.pdf

Playing the man (2011, May 10). Public Address. Retrieved on 12 August 2011, from
http://publicaddress.net/hardnews/playing-the-man/

PNG acting PM accuses Murdoch daily of trying to oust him (2011, July 23). Pacific
Scoop. Retrieved on 12 August 2011, from http://pacific.scoop.co.nz/2011/07/
png-acting-pm-accuses-murdoch-daily-of-trying-to-oust-him/

PNG Media Council embroiled in fraud audit (2011, June 3). ABC News Online.
Retrieved on 8 August 2011, from www.abc.net.au/news/2011-06-03/png-media-
council-embroiled-in-fraud-audit/2744952

Politician sues network for $270,000 (2011, June 15). Samoa Observer Online.
Retrieved on 8 August 2011, from www.samoaobserver.ws index.php?option=com__
content&view=article&id=33833:-politician-sues&catid=1:latest-
news&ltemid=50

Progress under liberty: The state of press freedom in Australia 2010 (2010, April 30).
MEAA (Media Entertainment and Arts Alliance) [Report]. Retrieved on 8 August
2011, from http://issuu.com/meaa/docs/press_freedom 2010

Public Media must be free of government pressure (2010, December 15). RSF
(Reporters Without Borders). Retrieved on 8 August 2011, from http://en.rsf.org/
papouasie-nouvelle-guinee-public-media-must-be-free-of-15-12-2010,3904 1 .html

Publisher vows to press assault charges against minister (2011, March 5). PMW
(Pacific Media Watch) #7299. Retrieved on 1 August 2011, from www.pmc.aut.
ac.nz/pacific-media-watch/2011-03-05/vanuatu-publisher-vows-press-assault-
charges-against-minister

Rauto, M., and Baselala, E. (2010, September 23). Times change. The Fiji Times.
Retrieved on 30 August 2011, from www.fijitimes.com/story.aspx?id=156561

Samoa lacks trained journalists (2011, May 10). Samoa Observer Online. Retrieved
on 8 August 2011, from www.samoaobserver.ws/index.php?option=com_content
&view=article&id=33107:samoa-lacks&catid=1:latest-news&Itemid=50

Shanahan, M. (2010, August 23). They kill environmental journalists, don’t they?
Under the Banyan [Blog]. Retrieved on 19 August 2011, from http://underthe-
banyan.wordpress.com/2010/08/23/they-kill-environment-journalists-dont-they/

184 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



Shanahan, M. W. (2011). 4 short history of commercial radio in New Zealand. New
Zealand Broadcasting School, CPIT, Christchurch New Zealand. Retrieved on 8
August 2011, from www.trb.co.nz/StandardPage.asp?id=180

Simon Overland defends police checks of Herald Sun phone records (2010, September
24) Herald Sun Online. Retrieved on 8 August 2011, from www.heraldsun.com.
au/news/victoria/spy-force-exposed/story-e6frf7kx-1225928598852

Simpson, S. (2011, June 14). Analysis: An overview of the media environment. PMW
(Pacific Media Centre Online) #7499. Retrieved on 9 August 2011, from www.
pmec.aut.ac.nz/pacific-media-watch/2011-06-14/fiji-analysis-overview-media-
environment

Soerjoatmodjo, G. W. L. (2010). Peace journalism in Indonesia. In Romano, A.,
International journalism and democracy: Civic engagement models from around
the world (pp. 180-193). London: Routledge.

Tan, L. (2010, Dec 9). Defamation kills Korean paper, New Zealand Herald
Online. Retrieved on 19 August 2011, from www.nzherald.co.nz/nz/news/article.
cfm?c_id=1&objectid=10693024

Tonga government and media must support complaints process, says PFF (2010,
December 13). PFF (Pacific Freedom Forum). Retrieved on 9 August 2011, from
www.pacificfreedomforum.org/2010/12/tonga-government-and-media-must-
support.html

TVNZ to fight Aramoana BSA decision (2011, April 19). Stuff website. Retrieved on
8 August 2011, from www.stuff.co.nz/entertainment/tv/4905121/TVNZ-to-fight-
BSA-Aramoana-decision

Two environmental journalists found dead; threats to journalists escalate (2010, August
11). IFEX. Retrieved on 19 August 2011, from www.ifex.org/indonesia/2010/08/11/
river_dead/

Vanuatu media disappointed over unprecedented ban from Parliament (2011,
December 3). Radio New Zealand International. Retrieved on 8 August 2011, from
www.rnzi.com/pages/news.php?op=read&id=57448

Vanuatu media in radio licence row (2010, November 4). Pacific Media Centre
Online. Retrieved on 1 August 2011, from www.pmc.aut.ac.nz/articles/vanuatu-
media-radio-licence-row

Waatea News and Radio New Zealand part company (2011, July 15). Nga Reo
Tangata. Retrieved on 8 August 2011, from www.hrc.co.nz/newsletters/diversity-
action-programme/nga-reo-tangata/2011/07/waatea-news-and-radio-new-zealand-
part-company/

Woods, J. (2010a). Cook Islands: Cook Islands News and the genesis of the FOI.
Pacific Journalism Review, 16(2): 15-23.

Woods, J. (2010b, May 3). It’s still a fragile freedom [Editorial]. Cook Islands News.

Work continues on Fiji Freedom of Information Decree (2011, May 24). Fiji Broad-
casting Corporation News. Retrieved on 8 August 2011, from www.radiofiji.com.
fj/fullstory.php?id=37038

West Papua Project (2011). Anatomy of an occupation: The Indonesian military in

PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011 185



West Papua. [Report]. Retrieved on 19 August 2011, from http://sydney.edu.au/
arts/peace_conflict/docs/Anatomy_for print.pdf
Wilson, S. (2011, September). Muck, brass and circuses. Metro [Editorial], p. 12.

Alex Perrottet is a Masters in Communication Studies postgraduate journal-
ism student at AUT University and has been contributing editor of the Pacific
Media Centre’s Pacific Media Watch project since mid-2010. Compilation
of this research report was assisted by a Faculty of Design and Creative

ndustries grant in 2011.
Alex.Perrottet@aut.ac.nz

Dr David Robie is director of the Pacific Media Centre at AUT University,
convenor of Pacific Media Watch and he teaches a postgraduate Asia-Pacific
Journalism paper. The co-authors thank former PNG Post-Courier publisher
and East Timor media consultant Bob Howarth (Papua New Guinea and
Timor-Leste), Marshall Islands Journal editor Giff Johnson (Micronesia),
freelance journalist and author Nic Maclellan (New Caledonia) and West
Papua Media editor Nick Chesterfield (West Papua) for their contributions

to this report.
David.Robie@aut.ac.nz

186 PACIFIC JOURNALISM REVIEW 17 (2) 2011



