
Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

1 
 

Monopoly, Power and Politics in Fleet Street: the 

Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 

Howard Cox and Simon Mowatt 

Abstract 

 

Britain’s newspaper and magazine publishing business did not fare particularly well during 

the 1950s. With leading newspaper proprietors placing their desire for political influence 

above that of financial performance, and with working practices in Fleet Street becoming 

virtually ungovernable, it was little surprise to find many leading periodical publishers on the 

verge of bankruptcy by the decade’s end. A notable exception to this general picture of 

financial mismanagement was provided by the chain of enterprises controlled by Roy 

Thomson. Having first established a base in Scotland in 1953 through the acquisition of the 

Scotsman newspaper publishing group, the Canadian entrepreneur brought a new commercial 

attitude and business strategy to bear on Britain’s periodical publishing industry. Using 

profits generated by a string of successful media activities, in 1959 Thomson bought a place 

in Fleet Street through the acquisition of Lord Kemsley’s chain of newspapers, which 

included the prestigious Sunday Times.  

Early in 1961 Thomson came to an agreement with Christopher Chancellor, the 

recently appointed Chief Executive of Odhams Press, to merge their two publishing groups 

and thereby create a major new force in the British newspaper and magazine publishing 

industry. The deal was never consummated however. Within days of publicly announcing the 

merger, Odhams found its shareholders being seduced by an improved offer from Cecil King, 

Chairman of Daily Mirror Newspapers, Ltd., which they duly accepted. The Mirror’s 

acquisition of Odhams was deeply controversial, mainly because it brought under common 

ownership the two left-leaning British popular newspapers, the Mirror and the Herald. Our 

paper utilises archive sources from the Cabinet Office to explore the political dialogue that 

enabled the controversial takeover to proceed unopposed by the regulatory authority of the 

Monopolies Commission. In business terms, it analyses the implication of the successful 

prosecution of the King-led deal for magazine publishing in Britain: namely, the creation of a 

virtual monopoly through the formation of the Mirror-controlled IPC Magazines. 

 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

2 
 

Introduction 

 

The publication of weekly consumer magazines constituted a highly concentrated segment of 

Britain’s inter-war economy. By 1939, outside of Scotland, three domestic firms dominated 

an industry in which the large-scale production of popular titles provided cost advantages that 

allowed low cover prices to act as an effective barrier to entry.
 1

  Two of the leading 

publishers, Amalgamated Press and the Newnes/Pearson Group, had gained a pre-eminent 

position before the end of the First World War. Thereafter only the firm of Odhams Press, 

under the dynamic leadership of Julius Elias, had been able to mount an effective challenge; 

most particularly by investing in the higher quality system of gravure printing to compete 

with traditional forms of letterpress-based publishing. In 1938, Edward Hulton had added a 

further element of competition with the successful launch of the high-quality weekly 

photographic magazine Picture Post which competed with Odhams’ Illustrated Weekly and 

Amalgamated Press’ Everybody’s in the general magazine segment.
 
 

During the 1940s the composition of magazine titles had become ossified as a result 

of the quota controls imposed to effect the rationing of imported paper and pulp, and it was 

not until 1950 that these constraints were fully rescinded and the scope for renewed 

competition emerged. By providing a source of relief from the general austerity that pervaded 

post-war Britain, sales of these magazines – particularly those aimed at women – experienced 

a sharp resurgence through to the mid-1950s. Thereafter, however, the prevailing economic 

conditions became less benign. Demand for general-interest magazines was depressed by the 

emergence of television, whilst the rising costs of labour in both the highly unionised printing 

and editorial segments of the industry exerted a severe squeeze on profitability across the 

piece. Facing such intractable problems in the conditions affecting production, the incumbent 

firms began to look for ways of easing the burden of costs by effecting economies in the area 

of advertising spending and publicity. One obvious palliative measure in this respect was the 

strategy of merger and takeover that would bring some of the erstwhile competing titles under 

common ownership. Thus as the 1950s progressed, the economic logic of amalgamation 

gained increasing currency amongst Britain’s hard-pressed periodical publishers.  

In the absence of direct legislative controls on mergers in Britain at this time (as 

opposed to those powers granted through the Monopolies and Restrictive Practices Act of 

1948, which related to high market shares conferring monopoly power) the process of 

amalgamation within the press constituted a matter of direct concern at the highest levels of 

government. The present paper traces out the economic and political context in which 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

3 
 

Britain’s consumer magazine industry was allowed to transmute from an oligopoly in the late 

1950s to a virtual monopoly under the management of Cecil King’s Mirror Group by 1963. It 

shows that an overriding desire across the political spectrum to avoid newspaper closures, 

together with concerns over non-British citizens gaining ownership of significant portions of 

the media, allowed King and his allies to achieve effective monopoly over Britain’s leading 

consumer magazine titles.
2
  

 

Magazines in Austerity Britain 

 

The most pressing concern posed to the magazine publishing houses after the war had ended 

was the shortage of paper and the physical limit it placed on the amount of display 

advertising that magazines could carry; a source of revenue that the industry had developed 

strongly between the wars.
3
 To manage this, the leading publishers of magazines developed a 

system of rationing the available advertising space as fairly as possible, and in turn they 

received a good deal of collaboration from the expanding group of advertising agencies 

acting on behalf of their clients. Once the controls on paper finally began to be lifted – they 

were raised from 35 per cent to 70 per cent of pre-war levels in 1949 and removed 

completely in March 1950 – publishers began to nervously anticipate a return to more 

normal, competitive conditions. With the price of paper still high, any decision to increase the 

size and quality of their magazines would certainly bring about a rise in the costs of 

production. Thus their continued profitability was contingent upon a corresponding increase 

in revenue streams, both from additional sales of advertising space and from cover price 

revenues. Competitive pressures arising from greater access to paper thus threatened to 

undermine the secure position in which the leading magazine publishers had found 

themselves.  

To their immense relief, the latent unsatisfied consumer demand for their products 

was substantial, most particularly amongst women readers. Reporting to Amalgamated Press’ 

shareholders shortly after the controls on paper were rescinded in 1950, its Chairman Lord 

Camrose was scarcely able to disguise his astonishment at the magnitude of the uplift in sales 

across the entire range of the company’s women’s magazines. Even the firm’s dreary 

Woman’s Weekly, featuring as it did neither large page size nor colour printing, was now 

selling an average of 1.6 million copies compared with 500,000 before the war. The ancient 

Home Chat had doubled its pre-war circulation, to register weekly sales in excess of 300,000, 

whilst Woman’s Illustrated had moved beyond 500,000. The firm’s monthly women’s 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

4 
 

magazines also made substantial gains in circulation, with the cheap 9d Woman and Home 

briefly threatening to breach the 1 million mark, a sales target undreamed of before 1940.
4
 

Newnes was able to report similar figures amongst its women’s journals. Its superior 

competitor to Woman’s Weekly, the partly colour-printed Woman’s Own, first matched and 

then rapidly outpaced its close rival’s sales figures, en-route to a circulation of 2.5 million in 

the mid-1950s.
5
 Meanwhile Odhams’ Woman emerged from amongst the company’s ‘Big 3’ 

one million-selling weeklies – John Bull and Illustrated being the other two
6
 – to become 

first, in 1950, a two million- and then, in 1954, a three million-selling publishing 

phenomenon. With such an expanding circulation and readership the three leading magazine 

publishing firms saw their advertising revenue grow exponentially,
7
 and by 1953 Camrose 

was gleefully appraising his shareholders of the unmatched proficiency with which their 

magazines were able to prise open the handbags of Britain’s austerity-plagued housewives.
8
 

 Camrose’s address to shareholders at the 1953 AGM proved to be the last before his 

death in June 1954.  In his resumé of the prevailing business conditions he pointed to the 

changing cost patterns that were emerging in the industry, with sharp declines in the price of 

paper after 1952 being offset by higher costs in the areas of publicity, editorial, carriage and 

the wages of printing labour. During the mid-1950s his son and successor as chairman, 

Michael Berry (later Lord Hartwell), grappled with these forces as they began to reverse the 

post-war trend of rising profits across the industry. Labour troubles in the printing side of the 

business, stemming from demarcation disputes and changing wage differentials between 

different unions, were becoming an acute problem for magazine publishers and the 

newspaper trade.
9
 In March 1956, following the expiration of a five-year agreement between 

the British Federation of Master Printers and various print unions, a breakdown in 

negotiations led to a severe disruption of magazine printing in London for a period of some 

weeks. Amalgamated Press was particularly badly hit, with 23 of its 29 weekly publications 

suspended at one stage, causing a severe dent in its revenues and profits.
10

 During the dispute 

Amalgamated’s trade publishing arm, the Associated Iliffe Press, sought alternative printing 

in Europe and Canada, and were able to avoid disruption to all but one of their titles, although 

in the long-run such a move did not prove to be economical.
11

  

 Associated Iliffe were not the only British-based publishing enterprise that looked to 

Canada for assistance during the 1950s. When the Scotsman newspaper fell into financial 

difficulties during 1953 the firm’s directors in Edinburgh responded to an invitation made 

three years earlier by the acquisitive Canadian entrepreneur Roy Thomson to sell their long-

standing but loss-making title to his expanding group of media businesses. The Canadian 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

5 
 

magnate created Thomson Scottish Associates, Ltd., to take control of the group of 

publications that included the Edinburgh Evening Dispatch and a number of weekly titles as 

well as the Scotsman.
12

 The move provided Thomson with a base in the United Kingdom and 

in 1957 his majority-owned Scottish Television Ltd acquired the licence for Scottish 

commercial television from the Independent Television Authority.
13

 The Scottish television 

venture proved to be highly lucrative, and within the space of two years had provided 

Thomson with the financial capacity to purchase the publishing interests of Lord Kemsley, 

including the Sunday Times.
14

 For Kemsley’s nephew Michael Berry, news that the sale of 

the Sunday Times had taken place without his knowledge was greeted with astonishment. 

Berry’s subsequent counterbid for the newspaper title that his father Lord Camrose had 

purchased back in 1915 was unceremoniously rebuffed.
15

 The acquisition of the Sunday 

Times brought Thomson a base in Fleet Street as well as a chain of provincial newspapers in 

Aberdeen, Cardiff and across the north of England. The Canadian entrepreneur quickly set 

about modernising Kemsley’s newspaper businesses. He sold the Empire News to the News of 

the World Group, closed the Sunday Graphic and gave much greater editorial freedom to the 

management of the Sunday Times.
16

 By the end of the 1950s, therefore, Roy Thomson had 

emerged as a significant player in the British media scene. In 1961 his operations were 

consolidated under the identity of the Thomson Organisation Ltd., at which point he extended 

his interests for the first time into Britain’s magazine field by acquiring a controlling interest 

in the Illustrated Newspapers group from Sir John Ellerman. He thereby obtained the nucleus 

of a magazine business that included the turn-of-century Tatler and Sphere titles as well as 

the long-standing Illustrated London News.
17

 

 Thomson’s entry into Fleet Street brought on to the scene a significant new 

competitor; a rare event for an industry in which few other newcomers emerged during these 

years. For more than a decade after the end of the war the firm composition of the British 

magazine industry remained almost stagnant. Naturally many small-scale single-title 

organisations such as The Lady continued to eke out a living around the environs of Fleet 

Street and the Strand, and a few successful small businesses were launched.
18

 Over the 

border, the Scottish outfit of D.C. Thomson did likewise in Dundee, publishing downmarket 

women’s magazines such as My Weekly and children’s comics including the Beano and 

Dandy.
19

 Higher up in the market, the American-owned National Magazine Company 

successfully launched Vanity Fair in 1949 to supplement their Harper’s Bazaar offering, and 

in 1955 found a winning formula in the popular women’s market with She.
20

 In the East 

Midlands the first stirrings of a future magazine giant were felt in 1953 when the 4-firm 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

6 
 

amalgamation of provincial newspaper publishers and printers known as the East Midland 

Allied Press (EMAP) began to exploit its spare printing capacity to launch Angling Times. 

This provided a formula for similar titles in the 1950s such as Trout and Salmon, Motor 

Cycle News (a magazine purchased for £100) and Garden News. Gradually a business model 

based on specialist publications took shape, but EMAP did not make serious inroads in the 

magazine market until the 1970s.
21

  For the most part during the 1950s, the competitive 

battles within the consumer magazine industry were fought by the same group of incumbent 

firms that had existed at the outbreak of the war.  

The progress of Newnes and Amalgamated Press during these years had been marked 

almost as much by the closing or consolidation of titles as by the introduction of new ones. 

The counterpart to the rapid expansion in the weekly women’s magazine segment had been 

the ever-rising costs of publicity to maintain market share within the tight 3-firm oligopoly. 

Successful mass production of consumer magazines required expensive investments in colour 

printing equipment and, for a vertically integrated firm such as Amalgamated Press, modern 

paper-making machinery. The system of high volume production also provided the printing 

unions with considerable bargaining power based on an ability to shut off revenues by closing 

down the presses. At Amalgamated Press, Michael Berry described 1956/7 as an 

exceptionally difficult year, with over £4 million invested in plant and machinery, a print 

workers stoppage which was only resolved by a pledge to raise wages by approximately 11 

per cent, the closure of four of its long-standing titles due to rising costs, falling advertising 

revenues for the first time in fifteen years and the extreme competitive pressures in the 

market for women’s weekly magazines keeping up the costs of promotion and publicity. As 

for the introduction of fresh titles, he bemoaned the fact that, ‘Quite apart from the 

considerable financial outlay needed, the paper and printing bills alone are so high that they 

are usually too prohibitive to be practicable when considering the starting of new 

publications.’ In the year ahead, he concluded, ‘hard facts and maybe hard remedies will have 

to be faced.’
22

 

 

Takeovers and Corporate Consolidation 

 

The remedies to the rising costs and declining profits of Britain’s leading magazine 

publishers began to take shape in earnest during 1958. Two events provided the catalysts for 

the process of industry realignment which began in that year - the birth of one new magazine 

and the death of another. In May 1957, Edward Hulton took the decision to consign his firm’s 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

7 
 

leading magazine title to oblivion. The circulation of the Picture Post had been in decline 

since the early 1950s
23

 after the Conservative Party-supporting proprietor had persuaded his 

compliant board to dispense with the services of its socialist editor Tom Hopkinson. Tension 

had been growing between the two men since the end of the war, as Hulton’s political 

outlook veered sharply away from the earlier socialist ideals of the magazine and instead 

became increasingly centred on the emerging American hostility towards the Soviet Union. 

The flashpoint between the two erstwhile colleagues arose over an item for Picture Post that 

detailed mistreatment of North Korean prisoners of war, as the American anti-Communist 

stance hardened into military conflict.
24

 Shorn of Hopkinson’s vision, the Picture Post lost 

both editorial direction and readers. A cursory study of the cover features of the Picture Post 

from the mid-1950s, now featuring full colour photographs, displays the magazine’s 

changing emphasis from its war-time reputation in hard journalism towards celebrity and 

attractive females. The change in formula alienated the magazine’s existing readership and 

failed to recruit a new generation, an unsuccessful transition that was not helped by a (rapidly 

reversed) decision in the mid-50s to raise the cover price by 50 per cent from 4d to 6d.
25

 

Looking back on his decision to close the title, Hulton cited changing readership patterns 

rather than his earlier explanation which had laid the blame squarely on the growing 

influence of television.
26

 More plausibly, it was Hulton’s attempt to recast the Picture Post in 

line with his perception of the British public’s evolving tastes, and the frequent changes of 

editor and market strategy which accompanied this policy, that ultimately brought the 

magazine down.
27

  

The demise of the Picture Post brought into sharp relief the declining demand for 

general consumer magazines more broadly in Britain, as the growth in television presented 

consumers with a medium of entertainment that monopolised their attention in a way radio 

programmes had not done.
28

 This downward trend in sales of general magazines also 

adversely affected Odhams, whose Illustrated and John Bull titles were suffering from 

similarly declining levels of sales.
29

 As a result, Odhams’ dependence on advertising 

revenues from magazines aimed at women was further increased. With sales of their flagship 

Woman moving beyond 3 million per week, the point was reached at which the company’s 

gravure printing capacity in Watford began to experience diseconomies of scale for a single 

weekly title.
30

 Given that demand amongst advertisers for space in the woman’s weekly 

segment was showing no sign of exhaustion, Odhams took the decision to launch a second 

periodical aimed at the more price competitive segment of the women’s weekly market.
31

 

Under the editorship of Joyce Ward, Odhams’ Woman’s Realm immediately began to make 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

8 
 

inroads into the sales of its principal competitor, Amalgamated Press’ Woman’s Weekly. 

Following Odhams’ move, and Newnes’ launch of Woman’s Day into the same segment 

shortly before,
32

 an exasperated Michael Berry was moved to exclaim that, ‘Each publishing 

house seems to act on the assumption that the appetite for women’s magazines is still 

unsatisfied’, despite the fact that the continued viability of all these titles required ever-

greater sums in terms of publicity. The intensification of competition in the one segment of 

the magazine industry that was continuing to prosper came as a severe blow to Amalgamated 

Press, whose own leading general magazine, Everybody’s, was also losing sales.
33

 Seen 

retrospectively, the successful launch of Woman’s Realm represented a watershed moment 

for the UK magazine industry; in one way or another, consolidation had now become an 

economic imperative. 

According to one biographer, Michael Berry had reached the conclusion that the 

leading magazine titles of Amalgamated Press were set to lose £1 million during the financial 

year 1958/9.
34

 Under these circumstances it is hardly surprising that he and his fellow family 

members, who as a group effectively controlled the company via their 33 per cent ownership 

of the firm’s ordinary shares, were open to offers. The first offer to buy came in November 

1958 from Cecil Harmsworth King the chairman of Daily Mirror Newspapers, Ltd., and a 

nephew of the founders of Amalgamated Press, Alfred and Harold Harmsworth. King had 

assumed control of Mirror Newspapers in 1951from Guy Bartholomew,
35

 with whom he had 

pioneered a tabloid revolution in the British popular press.
36

 In the immediate post-war period 

the circulation of the Daily Mirror had risen from 2 million to over 4.5 million copies, and by 

1950 it had overtaken the Daily Express as Britain’s largest selling national newspaper. 

However, this growth subsequently stalled, particularly during the latter part of the 1950s, 

and King sought opportunities to expand the Mirror’s sphere of media activities via a strategy 

of horizontal integration.
37

 Recognising the potential of commercial television to provide 

good long-term returns, King had begun the expansion of the Mirror organisation when he 

purchased a minority interest in Associated Television followed subsequently by a move into 

magazines. 

King’s bid for the magazine business of Amalgamated Press was complicated by the 

fact that the capital value of the Berrys’ magazine firm exceeded that of Mirror Newspapers, 

and any deal needed to be financed primarily through the issue of new equity. Under the 

initial arrangement, by which two Mirror Newspaper shares would be exchanged for each 

share in Amalgamated Press, the net effect would have been to transfer ownership of the 

Mirror to the shareholders of Amalgamated Press.
 38

 It had therefore been agreed that the 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

9 
 

Berry shareholding in the expanded Mirror organisation would be immediately sold on to 

Sunday Pictorial Newspapers, a partner company that already owned 15.5 per cent of the 

Mirror’s ordinary shares. This arrangement allowed the Berrys to effectively sell their 

shareholding in Amalgamated Press for cash. At the conclusion of the deal, a proportion of 

this cash would subsequently be recouped by the Mirror as a result of the Amalgamated 

Press’ own interests in commercial television. In 1957 the Berrys had bought a minority stake 

in Southern Television and under the terms of the ownership of such broadcasting rights, the 

Independent Television Authority prohibited the shares in more than one commercial 

television company being held by any given organisation. Thus the Mirror’s holding in 

Associated Television meant that the Amalgamated Press’ Southern Television interest would 

need to be sold on completion of the merger.  

Before the Mirror’s deal could be consummated, rumours of a counter-bid forced 

King to raise his offer to the shareholders of Amalgamated Press by a further £2 million in 

December 1958.
39

 In the final analysis, the Mirror paid the public shareholders a total of £15 

million in shares and cash, and the Berry family interests received somewhere in excess of £3 

million.
40

 Despite the very large sum required to purchase the business, King later boasted 

that the value of the two subsidiaries of Amalgamated Press, the Imperial Paper Mills and the 

Kelly-Iliffe group of titles, was greater than the price that the Mirror had paid for the whole 

enterprise, and thus that the consumer magazine part of the business had effectively cost 

nothing. All the same, the need for a complete revamping of the management of the 

consumer magazine business was readily acknowledged both by King and insiders amongst 

the Berry employees.
41

  

The rumoured counter-bid for Amalgamated Press during the course of the Mirror 

negotiations had emanated from Odhams.
42

 Whilst this firm had been relatively successful in 

terms of its magazines, its trade journals, book publishing and billboard advertising activities 

- and published the very successful Sunday newspaper The People - by the late 1950s its co-

ownership of the Daily Herald with the Trades Union Congress (TUC) was causing concern 

for the firm’s future profitability. The Herald’s sales had fallen below 2 million in 1951, soon 

after the quota system of paper rationing had been abolished. Thereafter it rapidly lost 

readers, particularly to the tabloid Daily Mirror, and its share of the lucrative market for 

consumer advertising was consequently also in decline.
43

 Early in 1957 the management of 

another newspaper with a flagging circulation, the middle-class News Chronicle, approached 

Odhams to propose a merger of the two titles, but the offer (which had the qualified backing 

of Labour Party leader Hugh Gaitskell) was rebuffed.
44

 All the same, in each of the three 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

10 
 

years to 1958 Odhams’ chairman A.C. Duncan had reported rising costs and falling profits to 

his shareholders, and the management must have viewed with a degree of foreboding the 

likely impact on competition in the magazine market that would arise from the change in 

ownership of Amalgamated Press. King certainly wasted no time in starting the process of 

rationalising the magazine portfolio of the Mirror’s new acquisition. Within three months of 

taking control, the company had followed Hulton’s lead by killing off its own general 

consumer weekly publication, Everybody’s, along with TV Mirror, a relatively recent venture 

in the TV segment which had been unable to overcome the listing monopolies of the Radio 

Times and TV Times,
45

 and a stalwart from its earliest days, Home Chat, which had been 

founded in 1895.
46

 Clearly, sentiment was now playing second fiddle to profitability in 

Britain’s magazine industry as King promised shareholders further modernisation of the 

consumer magazines business.
47

 

By the late 1950s the vagaries of time were beginning to take their toll on the 

management of Odhams. In 1958 chairman A.C. Duncan had reported the passing of one of 

the firm’s joint managing directors, W.H. Parrack, who had served for 42 years. Duncan 

himself was shortly to retire from his role at the head of the company, and there is a strongly 

held impression that his leadership during his period in charge had tended to look back to the 

legacy of the inspirational Julius Elias (later Lord Southwood) rather than forward to the 

newly emerging popular consumer culture of the late 50s and early 60s.
48

 In recognition of 

the need for new blood, early in 1959 the Odhams board appointed Sir Christopher 

Chancellor, general manager of the Reuters news agency from whom the Daily Herald had 

drawn much of its overseas copy, as vice-chairman.
49

 At precisely the same moment, 

Odhams’ management put forward a bid of £1.8 million for the Hulton Press business. With 

no concern for overlap between the two firms’ general interest publications, given the recent 

closure of Illustrated magazine’s main rival title, Picture Post, the move provided Odhams 

with access to a range of new outlets, including children’s publications (notably the Eagle 

comic strip) and a number of sporting titles.
50

 With 59 per cent of the ordinary shares of 

Hulton Press controlled by its own directors, agreement to go ahead with the takeover was 

unproblematic given Edward Hulton’s acceptance of the move. 

Across Britain’s magazine industry, the takeover juggernaut now gathered significant 

momentum. Within a month of the acquisition of Hulton Press (re-titled by Odhams as 

Longacre Press), a bid just short of £10 million was lodged for the business of Newnes on 

behalf of the owners of the News of the World.
51

 Despite the fact that this bid was 

subsequently raised to over £11 million, it quickly became apparent that Odhams would be 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

11 
 

prepared to trump the News of the World offer. Using a combination of cash and equity, 

Odhams were able to provide a counter-bid of £12.3 million to the Newnes shareholders. The 

bid was immediately accepted by the board, under its chairman Charles Morris, and the 

company’s ordinary shareholders duly voted in favour.
52

  The coming together of Odhams, 

Newnes and Hulton within the course of a matter of months of 1959 meant that the British-

owned segment of its consumer magazine industry, outside of Scotland, now lay to all intents 

and purposes within the hands of just two firms. 

 

From Duopoly to Monopoly 

 

Throughout the whole of 1960, the magazine and newspaper publishing industry in Fleet 

Street was in a state of ferment. The emergence of Roy Thomson as the new owner of the 

Sunday Times, the sale of Amalgamated Press to the Mirror interests and the swallowing of 

Hulton and Newnes by Odhams Press were followed in October 1959 by the decision of the 

Cadbury family to close the News Chronicle and Star. These papers were sold overnight to 

Esmond Rothermere’s Associated Newspapers and subsumed into their leading Daily Mail 

and Evening News titles respectively.
53

 The demise of the News Chronicle was a particularly 

traumatic event in the history of British national daily newspapers as it represented the 

remaining mouthpiece of the Liberal Party.
54

 However, its dwindling sales and substantial 

losses meant that the paper’s commercial viability was compromised. Its closure inevitably 

raised fresh concerns over the future position of Odhams’ Daily Herald with which the News 

Chronicle had pursued an abortive merger three years earlier. Odhams had, of course, grown 

spectacularly over the course of the year which preceded the closure of the News Chronicle 

and, at his final Annual General Meeting of the company as chairman, A.C. Duncan had 

informed shareholders that the asset value of their company had virtually doubled over the 

course of twelve months, and was now estimated to be £40 million.
55

 He also noted that the 

sales of the Daily Herald stood at 1.4 million, but declined to mention the fall of 50,000 

copies that had occurred since the previous year’s AGM.
56

 

 Duncan’s successor as Odhams’ chairman was the recently appointed Christopher 

Chancellor. Chancellor’s first task was to revamp the Daily Herald, which entailed ending its 

longstanding relationship with the unions, under which the TUC held ultimate editorial 

control.
57

 To effect this process of disengagement, in August 1960 Chancellor appointed as 

editor of the Herald a Labour right-winger from the Manchester Evening News, John Beavan, 

whose brief was ‘to embrace the new meritocracy and move the paper upmarket, with 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

12 
 

features and reviews likely to attract a widening middle-class’.
58

 At the Mirror, meanwhile, 

Cecil King was concerned to improve the profitability of his newly acquired magazine 

portfolio by reducing the total number of women’s weekly magazines competing for the same 

readers. According to his own account, King proposed to Chancellor late in 1960 that 

Odhams and the Mirror (now operating the Amalgamated Press business under the new 

mantle of Fleetway Publications) form a joint venture, majority owned by Odhams, which 

would handle the women’s weekly magazines.
59

 Alternative accounts given by Odhams’ 

directors suggested that King had proposed to sell them a number of Fleetway’s magazines 

and plant for a sum of £10 million.
60

 Whatever the case, Chancellor was reluctant to accede 

to King’s proposal, but feared that refusal would leave the way open for a takeover bid by 

Mirror Newspapers. A white knight was thus sought by Odhams in the shape of Roy 

Thomson. 

 During the early months of 1961, the future shape of Britain’s consumer magazine 

publishing industry became inextricably linked with the fate of the Daily Herald. Once again, 

Labour Party leader Hugh Gaitskell played an active role in the events that unfolded, this 

time by encouraging Chancellor to seek an arrangement with the Thomson interests in order 

to prevent the Herald from falling under the control of King and the Mirror organisation.
61

 A 

series of discussions between Odhams and Thomson eventually resulted in a joint statement 

on behalf of the two companies’ boards in January 1961 in which they outlined plans to 

merge under the aegis of a holding company. It was possible for such a merger to go through 

uncontested given that the Thomson family interests held voting control over that 

organisation. Thus the merger was to be structured as a takeover bid by Odhams for the 

shares of Thomson, but the conjectured holding company, Thomson Odhams, Ltd., would be 

effectively controlled by Roy Thomson’s consequent 29 per cent share ownership. Speaking 

at a joint press conference on 26 January, Odhams’ prospective new owners gave assurances 

that no publication would be closed down as a result of the merger. At the same time, 

Chancellor stated that the TUC had not been informed of the negotiations, despite their 49 per 

cent shareholding in the Herald, ‘because this was essentially a deal between Thomson 

Newspapers and Odhams Press.’
62

 

 The announcement was greeted immediately by a call for a Royal Commission to 

investigate the growth of monopolistic control in the newspaper and periodical publishing 

business. A question to Conservative Prime Minister Harold Macmillan was tabled on the 

issue for discussion in Parliament on 2 February. Before it could be posed, however, the 

Mirror launched a counter-bid for Odhams. A statement that accompanied this bid 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

13 
 

emphasised the substantial economies that would be gained by the closer co-operation of the 

two groups’ respective magazine interests via the elimination of overlapping expenditure on 

promotion and publicity. Giving assurances that the future of the Herald as an independent, 

Labour-supporting paper would be secure, the statement added that, in the event of the 

Thomson-Odhams merger going ahead, it would be the intention of the new owners of 

Odhams to use its powers to sell off the whole of the Thomson interests, including the 

participation in Scottish Television.
63

 Given that Roy Thomson would control less than 30 

per cent of the shares of the merged Thomson-Odhams entity, the Mirror bid was a mortal 

threat to the Canadian’s continued participation in the British media industry on his own 

terms. Within days, Thomson had signalled his intention to withdraw from the arrangement 

with Odhams.
64

 

 As these events unfolded, the political response was rapidly taking shape. Initial 

discussions at the Home Office played down the likely impact that the Thomson-Odhams 

merger would have on the range and political complexion of newspapers available in Britain. 

When, a few days later, attention switched to the Mirror bid for Odhams, the effect on 

Britain’s national newspapers was considered to be unaffected, with no closures similar to 

that of the News Chronicle likely to be forthcoming. Rather, the commercial motive of the 

Mirror-Odhams amalgamation was assumed to be based around the periodical and magazine 

interests of the two firms. This latter point was reiterated by Gaitskell at a meeting convened 

with Prime Minister Macmillan, Liberal Party leader Jo Grimond and the Home Secretary on 

1 February. Gaitskell argued that the magazine war lay at the root of the latest developments 

and the threat to the Daily Herald was a consequence rather than a cause of these 

developments. Grimond, meanwhile, expressed his concern about the power of the print 

unions which he considered to represent the main problem facing the industry.
65

 Responding 

to questions in the House of Commons, Macmillan drew attention to the issue of monopoly 

control over magazine publishing that might stem from the Mirror’s takeover of Odhams. 

Given that the new concern would control somewhere in the region of 300 popular 

periodicals, Macmillan promised that any significant increases in price or reductions in 

choice arising pursuant to the merger taking place could trigger a reference to the Monopolies 

Commission.
66

 Macmillan’s statement was based on advice given to him by the Attorney 

General who had considered that a reference to the Monopolies Commission was technically 

possible and should not be actively discounted out for fear that it might encourage the merger 

to go ahead.
67

 Nonetheless, Macmillan’s statement in the House had effectively ruled out an 

immediate Monopolies Commission enquiry. 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

14 
 

 With Thomson no longer in the picture and no Monopolies Commission investigation 

to prevent the merger taking place, the Mirror bid was free to move forward. Naturally, the 

board of Odhams opposed it. The thrust of the argument to their independent shareholders 

was that, whereas the Odhams-Newnes-Hulton portfolio of magazines were largely operating 

on a sound economic basis, the Amalgamated Press stable of periodicals, now recast as 

Fleetway Publications, were in many cases very likely to be losing money and could thus 

only be maintained in business by means of ruinous levels of expenditure on publicity and 

promotions. In a letter to Odhams’ shareholders they explained their company’s willingness 

to reach an accommodation with King in order to reduce ‘the problem of competition in the 

women’s magazine field’.
68

 King’s response was simply to raise the value of the Mirror’s bid 

by another £5 million. In addition, prompted by a suggestion from his deputy Hugh Cudlipp, 

King pledged to continue publishing the Daily Herald for a minimum of seven years if the 

merger went through.
69

 On 24 February Christopher Chancellor wrote to Odhams’ 

shareholders advising them to accept the revised terms, which amounted to around £37 

million in total, and the takeover of Odhams by the Mirror was effectively completed on 1 

March.
70

 

 Chancellor and Thomson had thus been vanquished, but trade union opposition to the 

merger now became King’s central cause for concern. Fearing redundancies, the general 

secretaries of unions affiliated to the Printing and Kindred Trades Federation sought a 

meeting with King to discuss future scenarios.
71

 Given that the logic of the Mirror’s takeover 

of Odhams had been based on the benefits of rationalisation in the women’s weekly segment 

there was little choice other than to make some adjustment in this field. Consequently, the 

Fleetway publication Woman’s Illustrated was rolled into Odhams’ Woman, and two Newnes 

publications, Woman’s Own and Woman’s Day were merged under the masthead of the 

former.
72

 In sum, however, the amount of bloodletting was relatively small and King 

acknowledged in his memoir that both Odhams and Newnes were largely well-run 

businesses.
73

 In terms of plant rationalisation, all the existing gravure printing facilities of the 

old Amalgamated Press in London were closed, with the more modern presses being 

relocated to the Odhams facility in Watford. 

 Whilst the merger negotiations still were underway, Prime Minister Macmillan 

convened a meeting to consider the issue of setting up a Royal Commission on the Press. The 

benefits of holding an enquiry were seen to be threefold: to allay the public anxiety about 

newspaper closures that arose following the demise of the News Chronicle; to assess the 

potential issues that might arise from increased industrial concentration in the periodical 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

15 
 

publishing industry for the range of views aired in the press; and to expose current 

weaknesses in the organisation and operational efficiency of the periodical publishing and 

printing industry. Convened under the chairmanship of Lord Shawcross, the Commission’s 

report, published in 1962, acknowledged the extreme degree of concentration that the Mirror-

Odhams merger had brought into effect within the consumer magazine branch of the 

periodical publishing industry. However, the conclusions found little of concern in terms of 

providing a choice to the public and the report itself pointed instead to the benefits of an 

individual concern owning multiple magazine titles, viz: ‘The large magazine undertaking is 

better able than a concern with only one periodical to cater for changing needs and tastes 

among readers by stopping one publication and launching another.’
74

 This ringing 

endorsement of big business within the magazine segment of the press did not extend to the 

operation of its labour force. Within the newspaper business, the huge level of inefficiency in 

relation to printing was the overwhelming focus of the report’s approbation.  

 The final upshot of the corporate magazine mergers was the formation in December 

1962 of the International Publishing Corporation, known subsequently as IPC. This created a 

corporate entity into which the interests of the Mirror Newspapers and its compatriot the 

Sunday Pictorial were subsumed. In April 1963 IPC became the holding company for all the 

various publishing interests of the Mirror Group. Six operating divisions were created, one of 

which handled the publishing of newspapers, two of which published trade journals (Kelly-

Iliffe Holdings and the National Trade Press which included the Hulton successor Longacre 

Publishing as well as numerous trade press enterprises), and three which were primarily 

concerned with consumer magazine publishing (Fleetway, Odhams and George Newnes).
75

 

Above it all a Harmsworth, in the shape of Cecil King, presided over a virtual monopoly of 

Britain’s consumer magazines. 

 

Notes: 

                                                             
1
 Two U.S.-based publishers had successfully established operations in Britain by the 1920s and competed 

mainly in the market for higher-quality monthly consumer magazines: W.R. Hearst’s National Magazine 

Company and Condé Nast Inc. For a useful comparison between British and American magazine publishers in at 

this time cf. Reed (1997: 149-234). On Condé Nast’s activities in Britain between the wars cf. Cox and Mowatt 

(2012). 

2
 The account that follows is drawn from material developed in Cox and Mowatt (2014). 

3
 For magazines that depended heavily for their revenues on advertising, such as Condé Nast’s Vogue and 

National Magazine Co.’s Harper’s Bazaar, the loss of space available to advertisers was particularly significant. 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

16 
 

                                                                                                                                                                                              
Correspondence from the Condé Nast office in London to New York during the war complained bitterly that 

Harper’s Bazaar was able to effectively steal its advertising revenue due to the limited space that could be 

provided in British Vogue. Condé Nast Archive, Box 13. 

4
 Times, 27 June 1950, p.11. 

5
 Under the post-war editorship of James Drawbell, the circulation of Woman’s Own peaked at 2.55 million in 

1957. White (1970: 127, Appendix IV). 

6
 Illustrated Weekly and Passing Show were rolled together by Odhams in March 1939 to form the colour-

printed Illustrated as a more effective competitor to Hulton’s Picture Post. Minney (1954: 274). 

7 The value of display advertising in magazines (except trade and technical) had grown to 170 per cent of its 

1938 level by 1949 and to 355 per cent by 1953, due in large measure to a doubling of the advertising rate per 

column inch per thousand over this period. Magazines as a whole accounted for almost one-third of the value of 

expenditure on advertising by 1954 as paper rationing controls continued to affect the size of newspapers. 

Gerald (1956: 102-5). 

8
 Times, 8 June 1953, p.12.  

9
 Cf Sisson (1975: 125-32). 

10
 Times, 29 March 1956, p.7. 

11
 Times, 3 July 1956, p.15. It later transpired that the decision by Associated Iliffe to print their publications 

abroad led to greater costs than simple suspension would have done. Times 3 July 1957, p.16. 

12
 Thomson (1975: 7-21). Monopolies Commission (1968: 7). 

13
 Goldenberg (1984: 34). 

14
 Kemsley had earlier sold the Hulton’s old Daily Sketch to Associated Newspapers in 1952 and the Financial 

Times to Pearson in 1957.  Seymour-Ure (1996: 39). 

15
 Michael Berry’s shock in discovering that this transaction had been completed without his knowledge was 

exacerbated by the fact that the presses of his Daily Telegraph newspaper were actually being used to print the 

Sunday Times on behalf of his uncle’s firm. Hart-Davis (1990: 181). 

16
 On the modernising of the Sunday Times cf. Evans (2009: 265-76). 

17 Murdock and Golding (1978: 138-9); Goldenberg (1984: 91); Times, 28 November 1961, p.12. 

18
 An ex-footballer journalist and some sportswriters for example were able to launch a new monthly soccer 

magazine in 1951, featuring some colour printing. The magazine, Charles Buchan’s Football Monthly, was 

published by Charles Buchan’s Publications Ltd., based in the Strand, and printed in Watford by Greycaines. It 

was later adopted by Longacre, the successor to Hulton Press. Inglis (2006). 

19
 Sales of My Weekly ran against the prevailing trend of women’s weeklies and fell from just under 200,000 to 

85,000 between 1950 and 1957. White (1970: Appendix IV).  

20
 Barrell and Braithwaite (1988: 21-3). 

21
 Cohen (2001: 164). 

22
 Times, 3 July 1957, p.16. 

23
 The final issue of the Picture Post was that of June 1957. By this time the magazine’s circulation had fallen 

below 750,000, less than half that of its wartime peak. Times, 16 May 1957, p.9. 

24 Wintour (2004). 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

17 
 

                                                                                                                                                                                              
25

 Barrell and Braithwaite (1979: 30). 

26
 Oral evidence given by Hulton to the Royal Commission (1962: 56). 

27 Seymour-Ure (2004). 

28
 Times, 2 July 1958, p.15. 

29
 Barrell and Braithwaite (1988: 26). 

30
 Reed (1997: 222). 

31
 Times, 9 June 1958, p.16. 

32
 Low (1999: 46). 

33
 Times, 2 July 1958, p.15. 

34
 Hart-Davis (1990: 179). 

35
 Beavan (2004). 

36
 Cudlipp (1953: 282). 

37
 King (1969: 124). 

38
 Times, 28 November 1958, p.18. 

39
 Times, 13 December 1958, p.6. 

40
 Hart-Davis (1990: 179). 

41
 King (1969: 124-5); Hart-Davis (1990: 217). 

42
 Odham’s interest is confirmed by Cudlipp (1962: 173-4). 

43
 In fact a survey of newspaper readers by the Mass Observation organisation in 1949 had found that around 

one-half of those who read the Daily Herald and the Daily Mirror could remember none whatsoever of the 

advertising material contained in their paper. Mass Observation (1949: 121). 

44
 Koss (1984: 652-3). Gaitskell’s endorsement was unsurprisingly dependent on the merged newspaper’s 

continued backing of the Labour Party. The News Chronicle had traditionally supported the Liberals. Smith 

(2000: 181-5). 

45
 During the 1950s the BBC’s Radio Times had outstripped all other magazine sales to reach 8.8 million in 

1955. The magazine was printed by Waterlows at a purpose-built factory in Park Royal, London. In 1956 the 

company added a second plant in East Kilbride to print the Scottish edition. Sales of the Christmas edition 

peaked in 1988 at 11.2 million. Currie (2001: 39, 91, 242). The TV Times was launched in 1955 and only 

became a national magazine in 1968, at which point its sales were 3 million. Low (1999: 48-9). The listings 

monopoly of these two magazines only ended in the 1980s. 

46
 Times, 13 March 1959, p.8. 

47
 On the changes instigated at Amalgamated Press following the Mirror’s takeover cf. Cudlipp (1962: 190-7). 

48
 According to Hugh Cudlipp of the Mirror, Duncan and two of his co-directors were spiritualists and kept in 

touch with Elias through a medium after his death. Elias apparently advised them to ‘take risks’. Cf. Wintour 

(1989: 62). 

49
 Times, 18 March 1959, p.7. On the use of Reuters by the Daily Herald cf. Smith (2000: 176). 

50 Times, 16 March 1959, p.10. On the Hulton firm’s development of the Eagle comic strip cf. Morris and 

Hallwood (1998: 119-137). 

51
 Times, 16 April 1959, p.20. 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

18 
 

                                                                                                                                                                                              
52

 Times, 20 May 1959, p.15; 21 May 1959, p.10; 30 May 1959, p.6.. 

53
 Taylor (1998: 133-5). 

54
 Koss (1984: 653-5). 

55
 As well as their acquisition of Hulton Press and George Newnes, Odhams had also purchased the Contract 

Journal Company, Ltd., during the course of that year. Times, 17 June 1960, p.23. 

56
 At the 1959 AGM Duncan had stated that the sales of the Herald were 1.5 million. Koss (1984: 655) gives the 

actual circulation (i.e. sales) figures as 1,412,414 copies in 1960 and 1,465,994 in 1959. 

57
 Times, 25 August 1960, p.9. 

58
 Smith (2000: 186). 

59
 King (1969: 125). 

60
 Times, 10 February 1961, p.5. 

61
 Gaitskell’s support for a merger between Odhams and Thomson was not universally ascribed to within the 

Labour movement. Key figures such as his deputy George Brown and the leader of the huge Trade and General 

Workers Union, Frank Cousins, both argued strongly that King and the Mirror would provide a better home for 

Labour-supporting national dailies. Smith (2000: 186-7). 

62
 Times, 26 January 1961, p.10; 27 January 1961, p.12.  

63
 Times, 28 January 1961, p.6. 

64
 Times, 2 February 1961, p.12. The Thomson-Odhams merger was formally cancelled late in February. Times, 

25 February 1961, p.6. 

65
 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers. 

66
 Times, 1 February 1961, p.6. 

67
 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers. 

68
 Times, 10 February 1961, p.5. 

69
 Cudlipp (1976: 247). 

70
 Times, 2 March 1961, p.12. 

71
 Times, 15 April 1961, p.5. 

72
 Newspaper Press Directory (1962: 23-4). The tit-for-tat closure of Newnes’ Woman’s Day and Fleetway’s 

Woman’s Illustrated had been the proposal put by King to Chancellor at their meeting in December 1960 that 

had set the subsequent merger processes in train. 

73
 King (1969: 126). 

74
 Royal Commission on the Press (1962: 76). 

75
 IPC Annual Report and Accounts, 1963, p.3. 

 

 

 

 

 

 



Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

19 
 

                                                                                                                                                                                              

 

Bibliography 

 

Barrell, Joan and Braithwaite, Brian (1988), The Business of Women’s Magazines (2
nd

 Ed). 

Kogan Page: London. 

Beavon, John (2004), King, Cecil Harmsworth (1901-1987)’, Oxford Dictionary of National 

Biography, Oxford University Press: Oxford. Online edn. 

http://www.oxforddnb.com/view/article/40163. Accessed 28 July 2009. 

Cohen, M.L. (2001), ‘EMAP plc’ in Grant, T. (ed) International Directory of Corporate 

Histories, vol.35. St James Press: Detroit: 164-166. 

Cox, Howard and Mowatt, Simon (2014), Revolutions from Grub Street: A History of 

Magazine Publishing in Britain. Oxford University Press: Oxford. 

Cox, Howard and Mowatt, Simon (2012), “Vogue in Britain: Authenticity and the Creation of 

Competitive Advantage in the UK Magazine Industry”, Business History, Vol.54, 

No.1: 67-87. 

Cudlipp, Hugh (1976), Walking on the Water. Bodley Head: London. 

Cudlipp, Hugh (1962), At Your Peril. Weidenfeld and Nicholson: London. 

Cudlipp, Hugh (1953), Publish and Be Damned! The Astonishing Story of the Daily Mirror. 

Andrew Dakers: London. 

Currie, Tony (2001), The Radio Times Story. Kelly Publications: Tiverton, Devon. 

Evans, Harold (2009), My Paper Chase, Abacus: London. 

Gerald, J. Edward (1956), The British Press Under Government Economic Controls. 

University of Minnesota Press: Minneapolis. 

Goldenberg, Susan (1984), The Thomson Empire. Sigwick & Jackson: London. 

Hart-Davis, Duff (1990), The House the Berrys Built: Inside the Daily Telegraph, 1928-1986. 

Hodder & Stoughton: London. 

Inglis, Simon (ed.) (2006), The Best of Charles Buchan’s Football Monthly, English 

Heritage: London. 

Koss, Stephen (1984), The Rise and Fall of the Political Press in Britain (Volume two: the 

Twentieth Century). Hamish Hamilton: London. 

Low, Jack (1999), Publisher of the Century. IPC: London. 

King, Cecil H. (1969), Strictly Personal: Some Memoirs of Cecil H. King. Weidenfeld & 

Nicholson: London. 

http://www.oxforddnb.com/view/article/40163.%20Accessed%2028%20July%202009


Cox and Mowatt: BHC Annual Conference, Frankfurt, 14-15 March 2014 
 

20 
 

                                                                                                                                                                                              

Mass Observation (1949), The Press and its Readers: A Report Prepared for the Advertising 

Service Guild. Art & Technics Ltd: London. 

Minney, R.J. (1954), Viscount Southwood. Odhams: London. 

Monopolies Commission (1968), Thomson Newspapers Ltd. and Crusha & Son Ltd. HMSO: 

London. 

Morris, Sally and Hallwood, Jan (1998), Living with Eagles: Marcus Morris, Priest and 

Publisher. The Lutterworth Press: Cambridge. 

Murdock, Graham and Golding, Peter (1978), ‘The Structure, Ownership and Control of the 

Press, 1914-76’, in Boyce, G., Curran, J. and Wingate, P. (eds), Newspaper History: 

From the Seventeenth Century to the Present Day. Constable: London: 130-148. 

Newspaper Press Directory (1962), Directory 1962. Benn Brothers: London.Reed, David 

(1997), The Popular Magazine in Britain and the United States, 1880-1960. British 

Library: London. 

Royal Commission on the Press (1962), Report 1961/62. HMSO: London. 

Seymour-Ure, Colin (2004), ‘Hulton, Sir Edward George Warris (1906-1988)’, Oxford 

Dictionary of National Biography, Oxford University Press: Oxford. Online edn, 

http://www.oxforddnb.com/view/article/40161. Accessed 28 July 2009. 

Seymour-Ure, Colin (1996), The British Press and Broadcasting since 1945. Blackwell: 

Oxford. 

Sisson, Keith (1975), Industrial Relations in Fleet Street: A Study in Pay Structure, Basil 

Blackwell: Oxford. 

Smith, Adrian (2000), ‘The Fall and Fall of the Third Daily Herald, 1930-64’, in Catterall, P., 

Seymour-Ure, C. and Smith, A. (eds), Northcliffe’s Legacy: Aspects of the British 

Popular Press, 1896-1996. Macmillan: Basingstoke: 169-200. 

Taylor, S.J. (1998), The Reluctant Press Lord: Esmond Rothermere and the Daily Mail. 

Weidenfeld & Nicholson: London. 

Thomson, Roy (Lord Thomson of Fleet) (1975), After I was Sixty: A Chapter of 

Autobiography. Hamish Hamilton: London. 

White, Cynthia L. (1970), Women’s Magazines, 1693-1968. Michael Joseph: London. 

Wintour, Charles (2004), ‘Hopkinson, Sir (Henry) Thomas (1905-1990), Oxford Dictionary 

of National Biography, Oxford University Press: Oxford. Online edn, 

http://www.oxforddnb.com/view/article/40160. Accessed 28 July 2009. 

Wintour, Charles (1989), The Rise and Fall of Fleet Street. Hutchinson: London. 

http://www.oxforddnb.com/view/article/40161.%20Accessed%2028%20July%202009
http://www.oxforddnb.com/view/article/40160.%20Accessed%2028%20July%202009

