
	
   1	
  

AUT Media Observatory 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
News, politics and diversity in the 2014 New Zealand 
General Election 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Researchers: Verica Rupar, Thomas Owen, Sarah Baker, Parma Nand, 
Jane Scott, Craig Hoyle, Jose del Pozo Cruz, Jung Shaan Lee 
 
 
 
 

 



	
   2	
  

Table of contents 
 
Introduction 
 
Summary of findings 
 
Methodology 
 
Media coverage of the elections 

• Who writes about the elections: gender 
• Frequency of coverage 
• News genre 
• Election topics 
• Interest in party policies 
• Elections and political geography 

 
Diversity of voices in the election news 

• Who talks in the election news? 
• Reference to social groups 
• Who do journalists talk to? 

 
Space for public dialogue 

• Stories and debates: Dirty Politics and the Moment of Truth 
• Stories and political diversity 
• Stories and social diversity 

 
News media and Twitter-sphere 

• Whom do journalists tweet to? 
• What do journalists tweet about? 
• How do journalists use Twitter?  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



	
   3	
  

List of tables 
Table 1: Gender of the author 
Table 2: Frequency of coverage 
Table 3: Story genre 
Table 4: News story’s topic 
Table 4a: Story topics across media 
Table 6: Reference to party policy across media 
Table 7: Which party’s policy is mentioned 
Table 8: What policy is mentioned 
Table 8a: Party policies mentioned across media 
Table 9: Reference to electorate 
Table 10: Global Governance 
Table 11:  Political sources 
Table 12: Party leaders 
Table 13 Other sources (non-political party sources) 
Table 13a. Other sources across different platforms 
Table 14: Source gender 
Table 15 Type of speech 
Table 16: Reference to social groups  
Table 17: Political sources across four weeks 
Table 18: Proportion of mentions directed to each category by each category of users 
Table 19: Journalists role mentions directed by media 
Table 20: Journalists’ role mentions directed at media   
Table 21: Percentage of political tweets   
Table 22: Keyword Twitter clusters                                                                                                                 
Table 23: Reporters’ tweets and political figures 
Table 24: Retweets 
Table 25: Most frequently used hashtags 

	
  
List of Figures 

Figure 1: Intensity of coverage 
Figure 2:  Reference to party policies 
Figure 3: Story genres before Moment of Truth 
Figure 3a: Story genres after Moment of Truth 
Figure 4: Gender of sources 
Figure 5: Gender of source, appearance of source and mode of speech 
Figure 6: Ethnicity and genre of news 
Figure 7: Form of news and social gap 
Figure 8: Number of mentions of Top 100 Twitter users 

Figure 9: Reporters’ tweets and parties 
Figure 10: Timing of Dirty politics tweets  



	
   4	
  

                                                                                                                
 

Introduction 

Public interest in media performance increases dramatically at election time. Media 
are central to our understanding of the political and social worlds - and what political 
messages get on news media revive discussions of power and disparity, accuracy and 
fairness, social integration and identity, and political and social change. Academics 
warn that society depends on the quality of radio and television bulletins, print and 
online news for the efficiency of its democratic institutions1. At election time - a 
period of high political activity - media’s duty to alert the public to the issues of the 
day becomes visible, bringing additional responsibilities around the formation of 
public opinion, public engagement and the encouragement of political participation. 
While the Electoral Commission is charged with ensuring that general election advice 
is communicated to everyone eligible to vote regardless of sex, race, ethnicity, age, 
disability, sexual orientation or family status, the media’s task is to ensure that 
members of the public are able to draw upon a ‘diverse market place of ideas’ in order 
to decide who to vote for2.   
 
Elections provide a context for looking closely at media and its provision of a diverse 
market of ideas. The New Zealand 2014 General Election and its media coverage are 
at the centre of this report. Described as a “no change election”, an “indisputable - 
triumph for one man”3, the 2014 election brought the National Party a third term in 
office. Prime Minister John Key claimed it as “a victory for those who refused to be 
distracted and for those who knew a vote for National was a vote for a brighter future 
in New Zealand”.  On election night, John Key repeated a phrase often heard during 
the elections: “I will lead a Government that governs for all New Zealanders”4.  
 
The Prime Minister’s statement of inclusivity is the point of departure from which the 
AUT Media Observatory presents results of its analysis of diversity in media election 
coverage. 
 
The project addresses three key research questions and issues: 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
  Carey (1997), Schudson (2000)	
  
2	
  Stromback and Kaid (2009)	
  

3 John Armstrong, “Utter triumph for John Key” The New Zealand Herald (September 21, 2014), 
available at http://www.nzherald.co.nz/politics/news/article.cfm?c_id=280&objectid=11328656  

4	
  “Election 2014: National win three more years with resounding win”, The New Zealand Herald (21 
September 2014), available at 
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11328664	
  
	
  



	
   5	
  

 
1. Who is engaged in the election debate, which voices are heard, and who is 

talked about? Answers are presented in the section ‘Diversity of voices in the 
election coverage’. 

2. What topics and spaces for citizens’ engagement are opened in the news 
media? Answers are presented in the section ‘Space for public dialogue’.  

3. Who do journalists talk to in election time. Answers are presented in the 
section ‘News media and Twittersphere’. 

 
To answer these questions, we conducted content analysis of political reports 
published in The New Zealand Herald newspaper (New Zealand’s leading daily print 
news publication), and broadcasted on Morning Report (Radio NZ, New Zealand’s 
public service radio broadcaster) and ONE News at 6pm (TVNZ, a commercially 
operated crown-owned enterprise). The report indicates main trends in the coverage, 
signalling issues for discussion rather than proving comprehensive conclusions. 
 
Content analysis of a selected number of election news items published and 
broadcasted during the four weeks of the election campaign follows the method 
developed in the recent study of impartiality at the BBC5. This is followed by 
discourse analysis6 of a selected number of election editorials and commentaries that 
looks at the model applied to analysis of media discourse and by a network analysis of 
tweets7. 
 
The New Zealand Herald, TVNZ’s One News at 6pm on-air bulletin, and National 
Radio’s Morning Report broadcast have been sampled for four weeks of election 
coverage to identify different forms of social narrative during the campaign. We look 
at story subject, genre of text, number of sources quoted, reporting mode (direct 
quote, reported speech, referred to), reference to social groups in terms of disability, 
ethnicity, religion, socioeconomic status, sexual orientation, marital status, gender, 
age and political orientation. 
 
During the first week of analysis a list of journalists covering the election was 
compiled. The most prolific users posting content on Twitter among journalists 
covering the 2014 election were identified and then followed for four weeks. 
Journalists’ tweets have been analysed to address: who the journalists talk to 
(politicians, each other and citizens  - (@mentions); and what they talk about (using 
#hashtags and key words as topic markers).  

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5	
  Wahl-Jorgensen et.al. (2013)	
  
6	
  Following	
  Fairclough’s (2000) model of analysis of news text	
  
7	
  Using Ausserhofer and Maireder (2013)’s procedure of inquiry, as well as previous research 
undertaken by investigators in the School of Computer and Mathematic Sciences. 
	
  



	
   6	
  

 
Summary of findings 
 

• Number of stories: A total of 575 news stories over four weeks were 
collected. This included 116 from TVNZ (20.2% of the sample), 193 from 
Radio NZ (33.6% of the sample), and 266 from The New Zealand Herald 
(46.2% of the sample). 

• Reporters and gender: The majority of journalists behind the election stories 
were male (62 percent). There was an approximate ratio of 2:1 for RNZ and 
TVNZ, but for NZH the ratio was closer to 3:1. Even in the cases where 
female political reporters outnumbered male colleagues, for example Radio 
NZ’s Morning Report, male reporters’ stories got on air more frequently. 

• News, opinions, interviews: Two thirds of all reports were straight news 
items. Across the three different platforms, radio included the highest number 
of interviews. Morning Report had an almost equal number of news pieces and 
interviews, at 45.6% and 47.20% respectively. All bar one of the TVNZ 
stories were news pieces. 

• Topics: References to political process dominated the election coverage. The 
top three topics outside of political process were business (21%), polls (17%) 
and intelligence (10%). However, within the sample the three news outlets 
differed.  For instance, on TVNZ’s One News at 6pm, the leading topic was 
polls. 

• Reference to party policies: Just over a third of stories (35%) mentioned 
party policies. The New Zealand Herald had more articles mentioning party 
policies than Morning Report and One News at 6pm (39.5%, 35.2% and 
24.1%, respectively), but overall policies did not play a significant role in the 
coverage. Economy, housing, and inequality were the top three issues within 
party policies mentioned. 

• Political geography: Only 13.6% of stories made references to specific 
electorates. When mentioned, it was usually concerning Māori seat 
electorates. Over 90 per cent of the coverage had an exclusively national 
focus, with Radio New Zealand featuring slightly more references to 
international and global governance issues. 

• Sources of news: Political party sources (784) outranked all other sources 
combined (545) by a significant margin. National was the most frequent 
political source for election news stories (209), while members of the public 
were the most frequent non-political sources (215). 

• Gender of sources: Nearly three quarters of people talking in the election 
news were male (71%).  

• Type of speech: Direct speech dominated the news (87% of stories had direct 
quotes). 



	
   7	
  

• Reference to social groups: Few references were made to social groups, but 
when they were, almost 20% deployed the broad category ‘New Zealanders’ 
(103). 

• Twitter use: Journalists mainly interacted with other journalists (70% of @ 
mentions were of other media).  

• Type of tweets: Political reporters’ tweets fell into three categories: 
discussion of news; social/work talk; and promotion and sharing via the 
retweet feature. 

• Interactivity: There were 0.83 @ mentions per tweet. 
• Top politicians mentioned in journalists’ tweets: John Key tops the list, but 

Judith Collins was second, mentioned more often by political reporters than 
David Cunliffe. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



	
   8	
  

Methodology 
 
The project AUT Media Observatory: News, politics and diversity in the 2014 New 
Zealand General Election8 was conducted by the AUT School of Communication 
Studies from August 23rd until September 19th – the four weeks leading up to the 
General Election on September 20th. This research project was conducted within a 
framework of content analysis9; one of the most well known methods of analysing 
media communication.  
 
News Outlets: Background 
 
This study used content analysis to investigate coverage of the elections in The New 
Zealand Herald, Radio NZ (Morning Report) and TVNZ (One News at 6pm).  These 
news outlets were selected because of their reputation for comprehensive coverage of 
politics and because of their audience reach.  
 
Radio New Zealand (RNZ) Ltd is a Crown entity company under the Crown Entities 
Act (2004). Established under the Radio New Zealand Act (1995), it operates under a 
charter that outlines what this non-commercial publicly funded national broadcaster is 
expected to provide.  Section One (f), for example, directs RNZ to deliver 
‘comprehensive, independent, impartial and balanced national news services and 
current affairs; including items with a regional aspect’10. Editorial independence is 
guaranteed by this Act. Recognising and respecting diversity is highlighted as an 
aspect of serving the nation in the Charter and in the 1989 Broadcasting Act’s codes 
of broadcasting.  RNZ sees its role in news and current affairs as one concerned with 
the broad interests and diversity of its audience (p. 23). RNZ provides four 
broadcasting services – Radio New Zealand National, Radio New Zealand Concert, 
Radio New Zealand International, the youth digital arm The Wireless and live 
parliamentary broadcast on the RNZ AM network. RNZ National, a nationwide 
network, delivers documentaries, entertainment programmes, and news and current 
affairs.  The latter includes Morning Report, Midday Report, Nine to Noon and 
Checkpoint.   
 
RNZ describes Morning Report/Te Pūrongo o te Ata as their ‘flagship news and 
current affairs programme’ (RNZ, 2011, p 2).  The weekday, 6am-9am programme 
comprises news and weather updates on the half hour from 6am till 8.30am, with 
more in-depth news stories, opinion pieces, and interviews in between.  The day’s top 
political stories are highlighted at the beginning of the programme and variously 
developed after 7am.  Pacific, rural and market specialist segments, together with 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
8	
  Funded	
  by	
  the	
  AUT	
  DCT	
  Strategic	
  Fund,	
  principal	
  investigator	
  Dr	
  Verica	
  Rupar.	
  
9	
  Krippendorf (2013)	
  
10	
  Radio New Zealand. (2007).  Editorial Policies.  Retrieved from 
http://www.radionz.co.nz/assets/cms_uploads/000/000/003/Editorial_Policy_May_2007.pdf, p. 8 



	
   9	
  

specific business news stories are run in the first hour.  Te Manu Korihi, the Māori 
news, and the sports bulletin are run twice in the programme.  The current co-
presenters Susie Ferguson (Wellington) and Guyon Espiner (Auckland) co-ordinate 
and contribute to the items, interacting with the RNZ political editor and the 
parliamentary press gallery team, as well as other RNZ news reporters and specialist 
correspondents.              
 
RNZ is required by statute to conduct Charter-related qualitative and quantitative 
audience research; the results are made public through annual reports and the website, 
and to parliamentary select committees. In an RNZ survey in March-April 2014, 88% 
of respondents thought a public service radio broadcaster important for the country 
(5% disagreed) and 80% thought RNZ provided a valuable service for New 
Zealanders (5% disagreed). A ‘live listening’ survey for the final quarter of 2013 
revealed that the weekly live cumulative audience for RNZ National was 493,000, or 
15% of the 15+ population.  The same measurement for Morning Report was 355,000 
(the highest audience numbers for National news, current affairs, documentary, 
magazine, talk programmes).  RNZ National’s share of all radio station listening was 
10.3%; Morning Report’s station share was 13.8%.  In terms of audience size, the 
cumulative figures place RNZ National as second of all radio stations nationwide, 
while its station share puts it as first nationwide. 
 
Television New Zealand (TVNZ) is New Zealand’s closest equivalent to a national 
television broadcaster. When it was founded in 1960, New Zealand’s low population 
spread sparsely over a large area meant neither the government nor commercial 
interests could alone support such a broadcasting system, and a unique model was 
introduced whereby TVNZ was funded via a mix of license fees, advertising and 
government assistance11. The license fees have since been abolished. Since the late 
1980s TVNZ has operated as a Crown-owned enterprise, operating independently 
from the State, yet directed to return dividends to the government.12  
 
TVNZ operates four national television channels: TV One, TV2, TVNZ Heartland, 
and TVNZ Kidzone24 (although the latter two are only available via pay channels on 
Sky). TV One’s target demographic is viewers in the 25-54 age bracket, and it has a 
total channel share of around 30 per cent 13. The channel’s 6pm news bulletin remains 
New Zealand’s most-watched television programme, reaching more than 700,000 
people each night as of July 2014. The bulletin runs for one hour, with a total of four 
presenters: Simon Dallow and Wendy Petrie co-present the news segment, while the 
sports and weather segments are presented by Andrew Saville and Jim Hickey 
respectively (NB: Jim Hickey has since retired).  One News at 6pm is produced by 
dozens of reporters around New Zealand, including three working from parliament. 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
11	
  Comrie & Fountaine, 2005	
  
12	
  JMAD Report 2014; Comrie, 1999 
13	
  Throng, 2014	
  



	
   10	
  

There are also One News correspondents in Australia, the United Kingdom and the 
United States. 
 
TVNZ is a public broadcaster in name only. Helen Clark’s Labour government 
introduced a Charter for the broadcaster in 2003, however this was abandoned by the 
subsequent National government under John Key, which passed the Television New 
Zealand Amendment Bill on 12 July 201114. TVNZ was released from its public 
service obligations and encouraged to return to a commercial agenda, while 
continuing to return 9 per cent on its assets annually to the government15. 
Broadcasting Minister Jonathan Coleman stated the new direction meant “TVNZ will 
have the flexibility it needs to effectively pursue commercial objectives”, and 
remained confident that “the removal of the Charter will have little impact on what is 
shown on the screen”16. Section 12 of the new bill stipulates that: “The functions of 
TVNZ are to be a successful national television and digital media company providing 
a range of content and services on a choice of delivery platforms and maintaining its 
commercial performance”17. 
 
The New Zealand Herald (NZH) is New Zealand’s largest daily newspaper. It’s also 
one of the oldest, having been launched in 1863. Ownership has changed numerous 
times throughout its history, although it has consistently remained a privately owned 
and operated enterprise. It is currently part of the NZME (New Zealand Media 
Entertainment, previously known as APN News and Media) portfolio. The New 
Zealand Herald is published Monday to Friday, The Weekend Herald on Saturday, 
and the week is rounded out by the Herald on Sunday. Herald titles have been named 
newspaper of the year eight times since 1999. 
 
As with other print media, The New Zealand Herald has had to reinvent itself several 
times to deal with the advent of the internet and a subsequent drop in advertising 
revenue. The nzherald.co.nz website was launched in 1998, and many stories are now 
published online before they make it into the following day’s print edition. Increased 
online engagement has seen the print edition shift away from a hard news emphasis, 
marked in particular by the downsizing of the newspaper in September 2012 from a 
broadsheet to a tabloid format18. The New Zealand Herald now also shares content 
with The Daily Mail; one of the most well-known international tabloids. 
 
A large news team of more than 100 people produces The New Zealand Herald. The 
newspaper also syndicates content from reporters at other APN publications around 
New Zealand. The Political Editor, along with a team of gallery reporters, coordinates 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
14 New Zealand Parliament, 2011 
15 Lealand, 2011 
16 One News, 2011 
17 cited by Thompson, 2010	
  
18	
  Drinnan, J. “Media: Final farewell to broadsheet”. 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10832241 



	
   11	
  

political coverage. The New Zealand Herald differs from TVNZ and RNZ in that it 
also provides extensive commentary and opinion on political events. These often take 
the form of guest writers and columnists, who are invited to give their opinion or 
analysis of what’s happening. Otago University political scientist Dr Bryce Edwards 
is an example of someone invited to give this form of commentary. 
 
The New Zealand Herald remains a popular newspaper. Its circulation has remained 
steady at around 170,000 for seven consecutive audit periods, and the nzherald.co.nz 
website usually gets around 2.4 million page views of content per day. This is spread 
across about 360,000 unique browsers. Around 1.33 million people engage with 
Herald journalism each week19, and the daily brand audience is 818,000.  The New 
Zealand Media branch of APN (which includes the Herald brands) posted revenue of 
AU$135.6 million for the six months ended 30 June 201420. 
 
Content analysis 
 
Media coverage of the election was analysed by using content analysis and looking at 
political reports published in The New Zealand Herald, on Morning Report and ONE 
News at 6pm. Work began at the end of July with developing categories that were 
then compiled on coding sheets (Appendix 1). A coding manual with a guideline for 
all categories was prepared, and training for coders was conducted in the first week of 
August.  
 
A pilot week of coding ran from August 11th to August 17th. Final coding checks were 
completed during the week beginning August 18th. Intensive preparation was 
undertaken to ensure news material was being coded consistently. 
 
A total of 575 valid coding sheets were collected. This included 116 from TVNZ 
(20.2% of the sample), 193 from Radio NZ (33.6% of the sample), and 266 from the 
New Zealand Herald (46.2% of the sample). Only stories that focussed on the General 
Election were coded. This included stories that either mentioned the election in the 
introduction, or in which more than a third of the story dealt with the election. 
 
The coding sheets were comprised of 16 different items relating to the topic of news, 
politics and diversity. Topic was considered to be the subject of the story taking the 
most time and space. There were 27 different topics available for News Story’s Topic, 
and coders could select a maximum of three topics for each story. Category news 
genre had three values: news, opinions and interview. The term ‘news’ in this study is 
used as a synonym for any informative news article, being hard news, interview, 
feature, reportage or backgrounder, and the term ‘opinions’ covers all published 
columns, commentaries, editorials and other opinion pieces. We also included the 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
19	
  NZ Herald: http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10808411 
20 Stop Press: http://stoppress.co.nz/blog/2014/08/apn-results 



	
   12	
  

genre of interview either as Q and A conversation with one person or a profile of a 
person within the election coverage. The content analysis also coded all General 
Election stories in terms of governance as National, International, or Global.  The 
criteria for stories to be coded as ‘National’ was that they did not reference any non-
New Zealand nation-state or transnational organisation in the headline, lead, or first 
three paragraphs.  For ‘International’, the stories needed to refer to one or more non-
New Zealand nation-state in the headline, lead, or first three paragraphs.  Finally, in 
order to be coded as ‘Global’, the story needed to refer to a transnational organisation 
(such as governance organisations, e.g., United Nations, World Trade Organisation, 
or agreements, e.g., the Trans-Pacific Partnership Agreement; multinational 
businesses, e.g., Apple, Microsoft; or transnational civil society organisations, e.g., 
Greenpeace, Amnesty International), in the headline, lead, or first three paragraphs.   
 Sources were individuals, groups, institutions or organisations that provided 
information for news reports. They were divided between political sources and non-
political sources, and were also coded according to the gender of the source (male, 
female, transgender or unidentifiable), and whether the quote was direct or indirect 
speech. The Reference to social groups category involved explicit references to 
particular social groups. This category was used to unpack the social groups who are 
identified as most frequently targeted for discrimination. Using the Human Rights Act 
1993 a list of groups was developed who it was thought might appear in the articles. 
The social groups that were identified were the following: New Zealanders, Young, 
Low Income, Maori, Conservative/Right Wing, Liberal/Left Wing, Foreigners, 
Middle Income, High Income, Elderly, Asian, Centrist/Swing Voter, Pacific, Women, 
Beneficiaries, Unemployed, Men, Relationship, Christians, Pakeha, Muslims, 
Homosexual, Middle aged, Disabled, Abled, European, MELAA, Single.  If there 
were no references to a social group, this question was left blank. 
 
Coding sheets were slightly different for the three media outlets. This reflected the 
differences between news media platforms. For example, in the category News Genre, 
the presence of a presenter in television and radio reports had to be accounted for. 
Several guidelines were established around how these presenters should be coded. If 
the presenter threw forward to a news item by a reporter, then as a general rule only 
the reporter would be coded for gender and content. The presenter would only be 
coded in instances where there was no following reporter item. The gender of the host 
presenter was also coded in radio interviews. 
 
There were several instances where lengthy items contained too many sources and 
topics to be recorded on one coding sheet; for example an RNZ debate between the 
leaders of the minor parties (‘Leaders of Minor Parties Debate Election Issues’). 
Cases like this were broken down across multiple coding sheets. 
 



	
   13	
  

Reliability checks were conducted with the senior researcher on a daily basis until on 
August 18th when using Holsti’s formula21 the agreement reached 94 per cent22. This 
ensured all coders were working to the same consistent standard.   
 
Twitter analysis 
 
Tweets were gathered using the Twitter Archiving Google Spreadsheet (TAGS) v5, 
written by Martin Hawksey, Chief Innovation, Community and Technology Officer at 
the Association for Learning Technology and a blogger with interests in data analysis 
and social networks. An individual search was run each week for each journalist 
being tracked. Using the “from:” search term with their username, the tool gathered 
all the tweets they had sent over the past week. Searching based on one user’s tweets 
has a much lower likelihood of “missing” tweets than a general keyword search. 

During the pilot week, a number of journalists from all three news outlets 
were tracked (TVNZ, Radio NZ, and the New Zealand Herald). The 
journalists were chosen if they had contributed political articles or 
commentary in the pre-pilot week (August 4 to 8). After the pilot week, 
we added additional journalists who contributed political commentary 
during that week, and eliminated inactive journalists (those who had not 
tweeted for two weeks or longer). We monitored tweets produced by 49 
journalists. 
 
There were journalists who contributed articles or commentary to one of our tracked 
news outlets, but who are not employed by these outlets, such as Martyn Bradbury 
who contributes to The New Zealand Herald. These journalists are included in the 
analysis as they contributed to the news media discourse, but do not fall within the 
main focus of this investigation.  
 
Coding occurred over four weeks, from the 23rd of August to Election Day on the 20th 
of September, concurrently with the coding of mainstream media. Each week, tweets 
were collected for each journalist being tracked. These tweets were then processed to 
identify relevant tweets – those related to the election, and then analysed for @ 
mentions, hashtags, and keywords. During this process, there was communication 
with the team in charge of coding mainstream platforms to ensure that coding was 
consistent. 
 
Based on the key words being used for coding of traditional media, a master list of 
political key words was compiled. A tweet containing any of these political key words 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
 
21     2 (C1,2) 
R = ————- 
       C1 + C2 
 
C1,2 is the number of category assignments both coders agreed on, and C1 + C2 is the total category 
assignments made by both coders. 
	
  
22 Nort, 1963 



	
   14	
  

was deemed to be “politically-related”, and all other tweets were discarded. To 
determine which tweets contained these key words, the TwitterMiner Java tool 
written by Parma Nand23 was used. This tool takes a CSV of tweets and a key word 
list and returns the tweets that contain any of the key words on the supplied list. In 
this way we were able to discard tweets unrelated to the election. The total number of 
tweets gathered was 5590. After discarding unrelated tweets, there were 2970 relevant 
tweets remaining. 
 
Once the politically relevant tweets were identified, they were analysed to see if they 
contained any mentions, which are indicated by the “@” symbol. An Excel VBA 
script was used to identify all @ mentions. This data was used to analyse the 
journalists’ use of @ mentions, which is special to Twitter. Mentions of people and 
media outlets without using the @ mention feature were investigated along with other 
key words. This was employed to build a database of all users who the tracked 
journalists had mentioned in their politically relevant tweets. Each of these users was 
classified as “media”, “political figure”, or a “member of the public” based on visiting 
their Twitter page and looking at their description (bio details). When identifying an 
account as belonging to a political figure, it was important that the account had been 
authorised by an official member of the campaign team, and that this fact was noted 
in the description. Major politicians’ Twitter accounts were also authorised via 
Twitter.  Unauthorised accounts were instead counted as “members of the public”, as 
they were often parody accounts. To be counted as a “media” account, the description 
had to mention being a journalist or a media outlet. Other accounts, including private 
accounts, were deemed to be members of the public. 

In order to analyse the political topics journalists were discussing, we 
constructed “clusters” of key words based on the topics being coded for 
the traditional media analysis (see Appendix 2). For example, “political 
figures” and “political parties” were each clusters. More detail can be 
found on each cluster in the body of the report. For each cluster, the 
TwitterMiner search tool (explained above) was run on the politically 
relevant tweets, which revealed how much journalists were using the key 
words that belonged to each cluster. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
23 Dr Parma Nand, AUT University, has research expertise in Natural Language Processing and was 
involved in the language analysis portion of this project. 



	
   15	
  

Media coverage of the elections 

Media play a central role in providing information about political parties, their 
policies, objectives, and specific goals articulated in the election campaigns. All news 
is important, but election coverage is vital because it has the capacity to 
democratically empower the electorate. Before we move to sections that explain who 
is engaged in the election debate, what spaces for citizens’ engagement are opened in 
the election news, and how it works when traditional legacy media are compared with 
social media, we first present some general information about the election coverage.  
In this regard, the following section covers who writes about the elections (with a 
focus on gender issues); monitors frequency and intensity of coverage over four 
weeks of the campaign; identifies the proportions of news and opinion pieces; looks at 
the election topics and interest in party policies; and, finally, considers elections and 
political geography.  

Who writes about the elections: gender 
 
The majority of journalists producing election stories were male – 62 per cent (Table 
1). This is not surprising. Although the journalism workforce is predominantly 
female, more prestigious jobs such as political reporting are mainly performed by 
men. Almost 57% of journalists in New Zealand are female but “men continue to 
dominate in terms of power and position”24. Male journalists reporting the elections 
outnumbered their female counterparts by a ratio of nearly 2:1 in this study. This held 
true across RNZ and TVNZ, but for NZH the ratio was closer to 3:1.  
 
Table 1: Gender of the author 
 
 (N =590) 

Variables Frequency Percentage (%) 

Male 

Female 

Not identified 

368 

200 

22 

62.37% 

33.89% 

3.72% 

 
Even in the cases where female political reporters outnumbered male colleagues, 
more male-produced stories reached the audience. Radio NZ’s Morning Report for 
example, more frequently aired stories by male reporters. RNZ has a split of 57% 
male, 43% female political reports. This was despite the broadcaster’s equal 
opportunities commitment to having a balanced gender breakdown among its staff – 
currently 51% male, 49% female25. 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
24 Hannis et. al 2014, p. 7 
25	
  RNZ, 2013, p. 17	
  



	
   16	
  

There are a number of contributing factors behind this.  Firstly, and most 
significantly, RNZ’s election team of political reporters actually had a female bias. Of 
the seven members, five were women. However, RNZ’s political editor is male (Brent 
Edwards), and he was called upon regularly to discuss aspects of the election 
campaign with either one of the programme’s co-hosts.  Edwards provided 
commentary on public opinion polls, leaders’ debates and emerging issues such as 
‘Dirty Politics’ and the ‘Moment of Truth’.  There was only one occasion where two 
female political reporters, on air together, took this opinion-leading role26 Secondly, 
the Māori news segment of the programme, Te Manu Korihi (TMK), although not 
prominent in covering the election, did contain a brief story on most days.  The main 
anchor and reporter for that segment is male (Eru Rerekura) and he reported twice as 
often on the election stories as TMK’s only female reporter (Rosemary Rangiatauira). 
 
It should be noted that the two co-hosts of the show (Guyon Espiner and Susie 
Ferguson) shared the programme’s news stories on an equal alternating basis rather 
than being allocated to specific news story types. Therefore the breakdown was not 
affected by the gender of the presenter. 
 
As with other media outlets, male authors dominated TVNZ’s coverage of the general 
election with a ratio of almost 3:2. This reflects the fact that both TVNZ’s political 
editor and deputy political editor are male (Corin Dann and Michael Parkin 
respectively). TVNZ’s third political reporter is Katie Bradford, who received around 
the same level of screen-time as her two political superiors.  
 
However the female percentage is slightly higher than one third, at 41 per cent. This is 
a reflection of TVNZ’s Vote Compass feature, which encouraged viewers to answer 
questions and take part in surveys regarding their political leanings. Results from 
Vote Compass were summarised and reported by a female reporter (Renee Graham). 
Examples include results on housing on August 24th, Dirty Politics on August 25th, 
fracking on August 31st, Treaty of Waitangi on September 3rd, and cannabis and 
alcohol on September 4th. These stories by Renee Graham have lifted the male/female 
ratio above the simple 2:1 that would be expected if only political reporters were 
coded.  
 
The New Zealand Herald’s stories were also predominantly male-produced. Male 
authors accounted for about 68 per cent of the balance of the Herald´s coverage, 
which is almost three times higher than the percentage of female authors, who 
accounted for only 24 per cent of the coverage. There were a small number of articles 
written by unidentified authors (8 per cent), however these were not enough to make a 
significant impact on the proportion of male and female voices in the Herald´s 
General Election coverage.   
 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
26Jane Patterson and Chris Bramwell, ‘Political Reporters on the Campaign Trail’, 17 September	
  



	
   17	
  

Frequency and intensity of coverage 
 
The number of stories published and broadcasted in the four weeks ahead of the 
election gradually increased in all three news outlets with the exception of  Morning 
Report, which had slightly less stories in week 3 than in any other week in the 
monitoring period (Table 2). 
 
Table 2: Frequency of coverage (number of stories and percentage) 
 1st week 2nd week 3rd week 4th week TOTAL 
RADIO 48 (37.5%) 49 (36.3%) 41 (27.5%) 55 (33.7%) 193 
TV  24 (18.8%) 27 (20.0%) 30 (20.1%) 35 (21.5%) 116 
NZ 
HERALD 

56 (43.8%) 59 (43.7%) 78 (52.3%) 73 (44.8%) 266 

Total 128 135 149 163 575 
 
The news medium differences – print, radio, TV – and the unit of analysis – the whole 
newspaper, three hours radio programme, one-hour television bulletin – complicates 
comparison of the number of news items but we recorded the number of election 
stories, and as expected The New Zealand Herald had had a lead in terms of the 
intensity of coverage (Figure 1). 
 
Figure 1. Intensity of coverage 
 

 
 
Form of news (story genre) 
 
The reach and influence of news is reflected in the multiple ways in which news is 
presented and understood. Those who look closely into news texts identify different 
genres, or forms, of journalistic output such as news report, feature article, 
commentary or column, interview and editorial27. News is the most prestigious of the 
daily media genres, a status gained from “its role at the centre of the exercise of 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
27	
  McNair (1998)	
  

34%	
  

20%	
  

46%	
  

Radio	
   TV	
   NZ	
  Herald	
  



	
   18	
  

power in modern societies”28. Following the idea of two main functions of news, to 
provide ‘information’ and to offer ‘interpretation’, we classified stories into ‘news’ 
and ‘opinions’29 and added ‘interview’ as a value to check how this form of news is 
used across radio, television and print. As expected ‘news’ genre dominated the 
coverage, particularly in TV coverage, while opinion pieces were most present in the 
New Zealand Herald’s coverage of the elections. 
 
Table 3: Story genre 
 
 News piece Opinion Interview 
Radio 88 (45.60%) 14 (7.30%) 91 (47.20%) 
TV 115 (99.1%) 1 (0.9%) 0 (0.00%) 
NZ Herald 182 (68.40%) 81 (30.5%) 3 (1.10%) 
TOTAL 385 (67.0%) 96 (16.7%) 94 (16.3%) 

In the case of Radio NZ, there were an almost equal number of news pieces and 
interviews, at 45.6% and 47.20% respectively.  However, the very brief TMK pieces 
(18/193) were all news pieces, so the interview genre could be slightly more 
prominent in the programme than the small percentage difference here suggests. Just 
over half the stories (53.9%) contained presenter wrap-ups (53.9%); they followed 
opinion pieces and interviews, but not news pieces. The wrap-ups were usually a 
restatement of the name and affiliation of the opinion provider or interviewee. All 
stories included a presenter introduction, except for the TMK segments, since the 
format of those was closer to that of headline news. 

Interviews were much more prominent within the radio sample than the television and 
newspaper samples. On the one hand this allowed sources to speak for themselves, 
but it was also employed by Morning Report to inject more drama. The majority of 
these interviews were with politicians. At times, interviewers exhibited a 
determination to get an answer to just one question; one that was selected with the 
foreknowledge that it would not be answered.  For example, an interview with the 
New Zealand First leader, Winston Peters30 was designed to extract his coalition 
partner preference based on critical comments he had made about the Green Party.  
Another case of labouring a point can be found in an interview with the Green Party 
leader, Russell Norman, based on media suggestions that the Greens were distancing 
themselves from the Labour Party31 

Opinion pieces accounted for the smallest proportion of radio stories, at just 7.3%. 
These usually took the form of discussion with the political editor. In the first week, 
for example, one of the co-hosts and Edwards discussed election issues on four out of 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
28	
  Garrett & Bell (1998, p.4)	
  
29	
  News and opinions are intertwined – the mere fact of selection of information is the beginning of its 
interpretation – they are separated in journalistic discourse along the lines of ‘facts’ and ‘views’ that 
compliment these two basic story genres among journalistic products, ‘news’ and ‘opinions’.	
  
30	
  ‘Winston Peters’ popularity for role of PM on the up’, September 18	
  
31	
  ‘Norman cagey on poll implications for relationship with Labour’, September 12	
  



	
   19	
  

the five weekday programmes.  On 25th August, they followed up on news items 
presented earlier in that day’s programme, including Internet Mana’s fortunes in 
relation both to allegations of Kim Dotcom hacking and Pam Corkery’s verbal abuse 
of journalists, National’s housing policy announcement, and ‘Dirty Politics’.  The 
latter topic was also the focus of an opinion piece on 27th August that developed upon 
items aired earlier in the programme covering Judith Collins and the Privacy 
Commissioner.  On 28th August, Edwards was asked to comment on the latest poll 
showing the rise of New Zealand First, and on 29th August he analysed the TVNZ 
Leaders’ Debate held the previous evening. 

The majority of television stories (90.5 per cent) involved either a presenter or 
reporter delivering information that included sound bites from at least one other 
source. However, a small number (9.5 per cent) consisted solely of a presenter 
speaking with no other sources involved. These stories usually involved the delivery 
of additional information, such as the summing up of a situation for viewers, and 
became more frequent as the election campaign progressed. Examples included the 
news that the High Court had ruled that blogger Cameron Slater was a journalist on 
September 12th, which was accompanied by pictures of him entering court (without 
any accompanying sound bite), and a summary of the Five Eyes spying agreement on 
September 15th. Another example on September 16th involved a presenter beside a 
studio touch-screen discussing how many times each party leader had been mentioned 
on social media throughout the campaign. 
 
The dominance of news items as opposed to opinion pieces reflects the compressed 
nature of television news, in which most stories are completed within a few minutes 
and there is little time for lengthy opinion. Editorial opinion would occasionally be 
given by the political editor/reporters, however this would usually be in conjunction 
with the airing of one or more video news pieces. An example of this was the political 
coverage on September 5th, during which the presenters crossed live to the political 
editor, he gave his opinion on a few brief points relating to the Dirty Politics saga, 
then threw to an in-depth news story by one of the political reporters. Another story 
was played via the studio, and then the presenters returned to the live cross to ask the 
political editor another one or two questions. Although such examples did involve 
some editorial opinion, it was usually only in response to a handful of questions, and 
was in the context of helping the audience make sense of the political environment.  
 
The one TV story that was coded as opinion was on August 27th. The political editor 
was live in the studio with the presenters, and spent about a minute giving his opinion 
on what could be expected from the leaders’ debate scheduled for the following 
evening. It did not involve information related to the subject, hence was coded as 
opinion. 
 
The majority of the stories by the New Zealand Herald (68.4 per cent) were news 
pieces. This was followed by opinion pieces, accounting for 30.5 per cent of the 



	
   20	
  

stories. The least popular story genre was interview, which accounted for only 1.1 per 
cent of the stories in the Herald over the four weeks of election coverage. One of the 
interviews was ¨Michele Hewitson interview: Nicky Hager¨ published on August 30, 
2014. This interview was the first time the investigative journalist Nicky Hager had 
spoken publicly about his book ¨Dirty Politics¨, which investigated the way deceptive 
politics were poisoning the political environment in New Zealand. 
 
Election topics 
 
The topics of each news story were also coded, with up to three main topics recorded 
per story.  Table 4 exhibits the topics in order of most prominent, demonstrating how 
“Political Process” dominated the news focus, with three quarters of all articles 
(74.8%) referring to it - either as the sole focus, or in relation to other main topics.  
Following “Political Process”, “Business and Economy” (21%), “Polls” (17.4%, 
“Intelligence” (10.1%), and “Law and Order” (7.8%) constituted the five major topics 
of interest within the election coverage.  Importantly for diversity issues, however, 
reference to “Māori Affairs” was the sixth most referred to topic, with 5.7% of all 
articles referring to it as one of their main three topics. 
 
Table	
  4:	
  News	
  story’s	
  topic	
  
(N	
  =	
  575)	
  

	
  
Variables	
   Frequency	
   Percentage	
  (%)	
  
Political	
  Process	
  
Business	
  and	
  Economy	
  

430	
  
121	
  

74.8	
  
21	
  

Polls	
   100	
   17.4	
  
Intelligence	
   58	
   10.1	
  
Law	
  and	
  Order	
   45	
   7.8	
  
Māori	
  affairs	
   33	
   5.7	
  
Housing	
   31	
   5.4	
  
Inequality/Poverty	
   31	
   5.4	
  
Environment	
  
Employment	
  

26	
  
18	
  

4.5	
  
3.1	
  

Education	
   16	
   2.8	
  
Health	
   12	
   2.1	
  
Personal	
  profile	
   10	
   1.7	
  
Immigration	
   6	
   1	
  
Transport	
   6	
   1	
  
Race	
  Relations	
   4	
   0.7	
  
Religion	
   1	
   0.2	
  
Science	
  and	
  Technology	
   4	
   0.7	
  
Celebrity/Entertainment	
   3	
   0.5	
  
Crisis	
   2	
   0.3	
  



	
   21	
  

Disaster	
   2	
   0.3	
  
Local	
  Government	
   2	
   0.3	
  
Sports	
   2	
   0.3	
  
Arts	
   1	
   0.2	
  
Defence	
   1	
   0.2	
  
International	
  news	
   1	
   0.2	
  
Other	
   38	
   6.6	
  
	
   	
   	
  
	
  

Although ‘Business and Economy’ was the most prominent topic within the sample, 
political process excluded, this does not indicate a substantive debate either on the 
state of the economy or the economic policies of political parties. Rather, in the case 
of Radio NZ, it reflects reporting early in the first week that the National Party was 
‘hinting’ at tax cuts, which were identified as being in ‘stark contrast’ to Labour and 
the Greens who were promising to introduce both a capital gains tax and an increase 
in the top income tax rate32. These tax debates accounted for just over half the stories 
in this category.  It is notable that such a large amount of attention was devoted to tax 
cuts even though there was neither a specific policy nor a specific election promise.   

The other sub-topic in the ‘Business and Economy’ category related to the selling of 
large tracts of farmland to foreigners (six references). These revolved around a 
Chinese company’s application to purchase the major central North Island Lochinver 
dairy station, which was proceeding through the Overseas Investment Office.  Foreign 
land ownership is a politically divisive issue (amongst political parties and the 
population) and thus had the potential to meet news values associated with drama. In 
the first Leaders’ Debate on 29th August, the sale of farmland to foreigners was one of 
the topics debated33. Green Party leader Russell Norman’s protest of the Lochinvar 
sale was also covered on 1st September where he linked such sales to the pollution of 
waterways34. However, the issue had arisen prior to the sample period and had mostly 
died down before coding began. 

The breakdown of the five most prominent topics across three news outlets reveals 
some differences in the coverage: 

 

 

 
 

  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
32	
  ‘Key drops hint of tax cut as National gets campaign back on track’, 26th August	
  
33	
  ‘Leaders have had their first ever one-on-one televised debate’	
  
34	
  ‘Norman launches into the rapids’	
  



	
   22	
  

Table 4a. Top five topics (outside of political process) 
 
 Business Polls Crime Intelligence Housing 
Radio 41 33 12 27 8 
TV 7 16 13 13 6 
NZ 
Herald 

73 51 20 18 17 

TOTAL 121 100 45 58 31 
 
 
‘Polls’ was the most frequently used topic in the television sample. This reflects 
TVNZ’s strong emphasis on polling results throughout the election coverage, and also 
their continued brand promotion of the Vote Compass polling tool on the TVNZ 
website. Vote Compass stories began on the first day of coding (23 August), with a 
story about how initial Vote Compass poll results showed the economy was the 
number one issue for most voters. Similar stories continued throughout the coverage, 
examining poll results on issues such as housing and tax rates (August 24th), 
leadership popularity (August 28th), fracking for oil and gas (August 31st), the Treaty 
of Waitangi (September 3rd), the minimum wage (September 9th), and retirement 
(September 14th). The final Vote Compass story was on the day before the elections 
(September 19th), on poll results over Kim Dotcom’s Moment of Truth. All Vote 
Compass stories encouraged viewers to visit the TVNZ website and complete the 
surveys for themselves. Other polling stories focused on results from Colmar Brunton, 
although these usually focused on the levels of support each party had (e.g. September 
4th). 

The prominence of stories involving polls is not surprising. Polls provide an endless 
supply of election news that is cheap to source, simple to analyse, and provides the 
drama associated with an unfolding political ‘game’. The latest poll results are one of 
the major features of the chief political reporter’s commentary.  These then can 
provide a base story from which others can be developed.  For example, on 28 
August, a poll was the subject of a discussion between one of the co-hosts and the 
chief political reporter35.  This led into an interview with Colin Craig, the leader of the 
Conservative Party, since the party’s polling results had sharply increased, bringing it 
close to the 5% threshold36. A further interview followed, this time with another 
minor party leader, Winston Peters, whose support appeared to be increasing37.  The 
presenter was then able to link the polls story, which noted a fall for both major 
parties, to a subsequent news piece by the chief political reporter looking ahead to the 
televised Leaders’ Debate scheduled for that evening38. 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
35	
  ‘New Zealand First, Conservatives big winners in latest poll’	
  
36	
  ‘Craig delighted with poll result’	
  
37	
  ‘Winston Peters on polling and the balance of power’	
  
38	
  ‘Cunliffe and Key to face one another in first TV debate’	
  



	
   23	
  

The New Zealand Herald’s take on the election topics was similar to Radio NZ’s. 
Business (73) was the most frequent topic to appear in the Herald´s coverage on 
general election. Most of the articles are related to business as it often relates to other 
issues such as housing, poverty, unemployment, and cost of living. The second most 
popular topic was polls (51), reflecting the importance of public´s participation in 
general election. The Herald´s Digipoll was also well known for its accuracy.  
 
Interest in party policies 
 
It has been said that in a modern democracy, policy and policy discussions should be 
at the centre of elections39.  Despite this, learning policy positions through the media 
was not an easy task during the 2014 elections. As Figure 2 shows, only one third of 
the stories (35%) mentioned party policies. 
 
Figure 2. Reference to party politics 
 

 
 
When references to party policies were made, they were in the news mainly to signify 
equal treatment of all parties by providing an overview of different takes on particular 
issues. The New Zealand Herald had more articles mentioning party policies than 
Morning Report and One News at 6pm (namely 39.5%, 35.2% and 24.1%) but overall 
policies were not central to the coverage. 
 
Table 6. Reference to party policy across media 
 
 Yes No 
Radio 75 (35.20%) 125 (64.80%) 
TV 28 (24.10%) 88 (75.90%) 
NZ Herald 105 (39.50%) 161 (60.50%) 
TOTAL 201 (35%) 374 (65%) 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
39	
  Lelliot, 2013	
  

35%	
  

65%	
  

Yes	
   No	
  



	
   24	
  

Morning Report news items that contained references to party policies (35.2%) varied 
in the amount of detail provided. An opinion piece on 25th August included a 
discussion on National’s housing policy (Brent Edwards Live), however many other 
items contained only brief references to party policy as an aside, especially those in 
the TMK segment. On 10 September, coverage of the Māori Party’s housing policy 
ran for 64 seconds, while on 16 September, 40 seconds were devoted to Mana’s 
housing policy.  Brevity was evident, too, in reports that involved coverage of public 
meetings at which numerous parties described their policies. For example, an 
Auckland climate change debate in which National, Labour, the Greens and Internet-
Mana participated and stated their positions was reported on 4 September in a news 
piece of 175 seconds40.  Morning Report allocated a significant part of its 26 August 
programme (almost half an hour, divided into seven topic areas) to the leaders of the 
minor parties.  They were invited to discuss a range of issues, including their 
policies41.  However there were five party leaders, so each had a minimal amount of 
time in each short segment to describe their respective policies. 

There was less focus on policy in the week leading up to the election.  The final 
televised leader’s debate was not policy-oriented so RNZ’s coverage of it in news and 
opinion pieces the next morning (18 September) followed suit42.  The final campaign 
‘wrap-ups’ on 19 September by the two major parties and the political editor were 
also without policy references43.  

Just over a quarter of stories in the TV sample (24.10%) referred to party policies. 
These stories were mostly in the first two weeks of the campaign. For example, 
Labour and National debated housing policy on August 25th, and Labour unveiled its 
economic plan on the same day. The Greens’ housing policy for rental properties was 
mentioned on August 27th, and Internet Mana’s campaign policies were discussed on 
August 28th. However many of these stories only mentioned policies in relation to a 
wider context. For instance the August 28th coverage discussed Internet Mana policy 
only because there were apparent divisions within the coalition over its jobs policy. 
The Greens’ policy on farming near rivers was the focus of a story on August 31st, 
with the policy being attacked by National’s Amy Adams as “anti-jobs”. 
 
References to policies dropped off in the last two weeks of the campaign. This was 
partly because most parties had released their major policies by this point, and once 
released they largely dropped out of media coverage. It was also due to the Dirty 
Politics saga, and Kim Dotcom’s Moment of Truth event. TV coverage became 
heavily involved with stories on intelligence, spying and political intrigue, meaning 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
40	
  ‘NZ First prepared to work with Greens on climate change’	
  
41	
  ‘Leaders of Minor Parties debate election issues’	
  
42	
  ‘Final leaders debate provides lively exchange’; ‘Leaders clash over coalition partners in final 
debate’; ‘Political editor analyses leaders debate’	
  
43	
  ‘Key urges voters to opt for stability’; ‘David Cunliffe wraps up Labour’s Vote Positive Campaign; 
‘National’s campaign manager on final days of campaign’;  ‘Radio New Zealand’s political editor on 
final days of campaign’	
  



	
   25	
  

there was little room for parties to debate policy. There was limited discussion around 
policy during the final week of election coverage, with a story on September 14th 
when Labour made its final policy announcement. Policy was also mentioned briefly 
the day before the election, with a story on September 19th about how the Advertising 
Standards Authority had upheld a complaint over a Conservative Party leaflet that 
attacked New Zealand First’s alcohol policy. 
 
The leading political parties – in terms of the votes gained in the elections – were the 
parties whose policies were most frequently mentioned: 
 
Table 7: Which party’s policy is mentioned 
 
 (N = 517) 

Variables Frequency 
National Party 117 
Labour Party 98 
The Greens 64 
New Zealand First 43 
Conservative Party of New Zealand 39 
Internet-Mana coalition 34 
ACT New Zealand 33 
Maori Party 33 
United Future New Zealand 31 
Mana Movement 17 
Internet Party 7 
Aotearoa Legalise Cannabis Party 1 
The Alliance 0 
Democratic Party for Social Credit 0 
Focus New Zealand 0 
 
National and Labour were most often compared on their policies on business, housing 
and inequalities - the most frequent policies mentioned in the coverage:  
 
Table 8: What policy is mentioned 
 
(N = 325) 

Variables Frequency 
Business 95 
Housing 43 
Inequality 28 
Crime 26 
Education 22 
Environmental issues 20 



	
   26	
  

Health 19 
Employment 16 
Other 13 
Political process 9 
Māori affairs 8 
Immigration 7 
Transport 6 
Crisis 3 
Intelligence 3 
Sports 2 
Defence 1 
Disaster 1 
Race Relations 1 
Religion 1 
Science and Technology 1 
Arts 0 
Celebrity/Entertainment 0 
International news 0 
Local Government 0 
Personal profile 0 
Polls 0 

A closer look at the top five party policies reveals some differences across sampled 
media:  

Table 8a. Party policies mentioned across media  
 

  

 Business Housing Inequality Crime Education 
Radio 28 8 8 8 7 
TV 7 6 4 1 4 
NZ 
Herald 

60 29 19 17 15 

TOTAL 95 43 28 26 26 

Within the business policy for example, The New Zealand Herald highlighted the 
National Party’s focus on giving more support to R&D to encourage innovation and 
attract foreign investors, as opposed to Labour who focused on increasing the 
minimum hourly wage and improving infrastructure. Positioning two major parties 
against each other was often used to present the policies. The National Party’s 
HomeStart grants to be used as a deposit to build new homes were compared with the 
Labour Party’s scheme to build affordable homes in Auckland and Christchurch. The 
Greens were rarely referred to in the above policy debates, and were more frequently 
mentioned in relation to their environmental and social policies. One of the Greens´ 
environmental policies to require all farmers to fence off rivers, for example, was 
discussed on September 4, 2014. 



	
   27	
  

The National Party, as the incumbent government and with particularly high poll 
ratings, received the most policy mentions on Morning Report. Radio NZ’s editorial 
policy regarding political coverage states that consideration is given to ‘the power 
held by the party, or potentially held by it; the chances that the specific proposal will 
be enacted; the level at which the party is polling and its consequential potential 
impact on the country’44. National’s strategy to present tax cuts for low-income 
earners as a likely policy, albeit sometime in the future, also contributed to its high 
showing in this area. As a result, ‘Business and Economy’ was the policy mentioned 
most frequently - more than three times more than the next most frequent policy areas 
of ‘environmental issues’ and ‘housing’. Labour’s policies received less attention at 
Radio NZ during the sampled campaign coverage.  This was reflective of Labour’s 
polling, which was significantly lower than National’s.  References to the policies of 
the Green Party were not far behind those of Labour, perhaps partly reflective of their 
solid poll performance.  The Green Party also directly intervened in debates around 
foreign land ownership, dairy farming and clean waterways (see News story topic, 
‘Business and Economy’). This strong showing reflects the possibility of Labour and 
the Greens entering into a coalition government together. The number of policy 
references of Labour and Greens when combined was equal to those of National. 

There were a much lower number of policy references on TVNZ, indicating less of a 
relationship between the party’s polling results and the policy coverage they received. 
In terms of policy references, National, Labour, and the Greens were often presented 
in lockstep. For example, a story on August 25th centred on Labour’s new economic 
plan, and National and the Greens then gave their opinion on Labour’s policy 
announcement. Policy mentions of Business (7) and Housing (6) were the highest. 
The Greens were shut out of some of these policy stories, but made up ground in 
stories involving their environmental policies. For example, on September 7th a story 
focused on a new Greens policy to clean up rural waterways. 
 
Policies of the other minor parties were usually mentioned in relation to issues stories. 
For instance, TVNZ’s Vote Compass story on September 15th revealed that New 
Zealand First and the Conservatives wanted to scrap the Maori seats in Parliament. 
Another Vote Compass story on September 14th revealed the Conservatives and 
United Future wanted a more flexible retirement age, ACT wanted it raised 
immediately, and New Zealand First wouldn’t change it. ACT and United Future’s 
policies received attention despite their dismal polling, due to the fact they were both 
already in power with National, and could be instrumental in helping form the next 
government. Policies of New Zealand First and the Conservatives were covered as 
they were both also potential coalition partners for John Key. Perhaps surprisingly 
there were no references to the Māori Party’s policies within the TV sample, despite 
their role in government over the previous six years and potential as a continued 
coalition partner. 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
44	
  RNZ, 2007, p 25	
  



	
   28	
  

 
Elections and political geography 
 
Electorates 
 
There were a very low number of references to specific electorates within the overall 
sample (13.6%). This could reflect the position of the chosen media organisations as 
national news services; driven by the need to speak to as wide an audience as 
possible. 
 
Table 9: Reference to electorate 
 
 Yes No 
Radio 34 (17.60%) 159 (82.40%) 
TV 8 (6.90%) 108 (93.10%) 
NZ Herald 36 (13.50%) 230 (86.50%) 
TOTAL 78 (13.6%) 497 (86.4%) 

 
Where electorates were mentioned, it was usually for one of two broad reasons. 
Firstly, when a minor party that would be unlikely to reach the 5% threshold could 
possibly still enter parliament via an electorate seat win45. Secondly, they were 
mentioned when well-known MPs were shown campaigning on their home turf, for 
instance TVNZ showed Judith Collins speaking at an electorate meeting in Papakura 
on September 11th, and Nikki Kaye was shown doorknocking in the Auckland Central 
electorate in a story on September 9th. In these cases the electorate references were 
incidental rather than central to the story. 

Radio NZ references to the Māori electorates were within the brief news pieces run in 
the TMK.  For example, there was an announcement on 26 August that Tama Iti was 
to stand for the Māori Party as a list candidate.  This was coded in relation to 
references to Māori seats in general, rather than a specific Māori seat. Mainstreamed 
news items mentioned specific Māori electorates when these played a key role in 
terms of a) which minor parties could get into parliament, without reaching the 5% 
threshold, thus providing support for one or other of the main parties; and b) whether 
Labour could recapture its former strength in these seats46.   

TVNZ only mentioned the Māori electorates three times. One of these stories was on 
September 10th, and involved career criminal Arthur Taylor going to court to argue 
that prisoners should have the right to vote. A lawyer was also quoted in the story as 
saying that the boundaries of the Māori electorates were being distorted due to the 
high number of Māori in prison. A Colmar Brunton poll was discussed on September 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
45 RNZ: 27 August, ‘Peter Dunne confident that he’s still got it’; 8 September, ‘ACT launched election 
campaign’; 15 September, ‘Conservatives say support in Napier seat is growing’ 
46 4 September, ‘Maori Party faces tough battle in Waiariki’; 19 September; ‘Harawira accuses 
opponents of ganging up on him’ and ‘Battle for Māori seats will be pivotal’ 



	
   29	
  

15th that revealed that 54% of New Zealanders think the Māori electorates should be 
scrapped. The final story to mention the Māori electorates was on September 18th, and 
centred on Hone Harawira’s accusations that other parties were ganging up on him in 
Te Tai Tokerau to ensure he didn’t get back into Parliament. As with the general 
electorates, this reference to Te Tai Tokerau was only made in the context of the 
wider election campaign, and how it could affect the ability of either side to form a 
government. 

Only a few stories in The New Zealand Herald referred to an electorate (13.5 per 
cent). More references were made to general electorates (9.4 per cent) than Māori 
electorates (6.8 per cent). However, during the last two weeks of the election 
campaign, there was quite a significant increase in references to Māori electorates. It 
happened as during the last days of the campaign, the party leaders try to attract more 
potential voters, including Māori. In the article ¨Voters want unity among Maori 
MPs¨, published on 28 August 28 the author focuses on the Maori voters´ 
expectations from Maori members of the parliament. Many voters called for improved 
health care and greater unity among Maori members of parliament. 

Global Governance 
 
Prior studies have suggested that New Zealand news tends to overwhelmingly 
prioritise National stories over International and Global stories.47  For the 2014 
General Election, news coverage also focused largely on nation-centric issues, 
irrespective of the extent to which they were shaped by international or global politics 
(Table 10).  
 
Table 10: Global governance 
 
 (N = 575) 

Variables Frequency Percentage (%) 

National 

International 

Global 

455 

68 

52 

79.2 

11.8 

9.0 

More than three quarters of the sampled news items contained a ‘National’ focus 
only, while just under one fifth of the items made an  ‘International’ or ‘Global’ 
reference. With regard to the ‘International’ category, one of the ‘Business and 
Economy’ topics related to the foreign ownership of land, and was prompted by the 
Overseas Investment Office processing the application of the purchase of Lochinvar 
Dairy Station by a Chinese Company.  News items therefore mentioned the company, 
China, or any number of other countries that had bought or could buy New Zealand 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
47	
  Phelan	
  and	
  Owen	
  (2010).	
  



	
   30	
  

land. The other prominent set of stories was Kim Dotcom’s unique intervention in 
New Zealand politics (in terms of ‘International’ as a news subject himself), and to 
the ‘Global’, particularly in relation to the Moment of Truth event.  

Diversity of voices in the news 
 
The relationship between news media and their sources is central to the claim that 
media play a significant role in creating a space for public dialogue. The democratic 
function of the New Zealand news media – “informing the public about their 
governors and their governors’ critics”48  - is particularly important during the 
elections. Serving the voters and performing disinterested neutrality are guiding rules 
of coverage, while the principles of fairness and balance apply to treatment of 
sources.  
 
AUT Media Observatory looked at who is engaged in the election debate, which 
voices are heard and who is talked about by investigating who provided information 
in the reports, identifying the gender of the source and whether the quote was direct or 
indirect speech. 
 
Political party sources (784) outranked all other sources combined (545) by a 
significant margin. National was the most frequent political source for election news 
stories (209), while members of the public were the most frequent non-political 
sources (215). 
 
Table 11:  Political sources 
 
 (N = 1355) 
Variables Frequency 
Political parties [784] 
National Party 209 
Labour Party 178 
[Internet-Mana group 92]        
New Zealand First 81 
The Greens 80 
Conservative party 52 
Maori party 43 
Mana movement 36 
Internet party 32 
ACT New Zealand 24 
Internet-Mana party 24 
United Future 23 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
48	
  James	
  (1996,	
  p.9)	
  



	
   31	
  

Aotearoa Legalise 
Cannabis 2 
The Alliance 0 
DPSC 0 
Focus New Zealand 0 

Coding here was based on the source being identified as a National Member of 
Parliament as well as any Party member.  The dominance of the National Party as a 
source for news becomes more pronounced when Central Government sources are 
considered since these were coded on the basis of identification as the Prime Minister, 
Deputy Prime Minister and/or other cabinet ministers.  It could be argued that this is 
to be expected given that National was the incumbent, yet the reasons for 
identification as a member of the National Party or of the Government were unclear 
and, on occasion, sources were identified as both before or during a story.   

A notable contrast between the two major party leaders was made in an RNZ story on 
3 September.  The presenter introduced a news piece about the leaders’ debate hosted 
by The Press newspaper in Christchurch.  This was clearly a debate between two 
party leaders, but she referred to John Key as Prime Minister and David Cunliffe as 
Opposition Leader49. In a TVNZ story on spying and mass surveillance on September 
17th John Key was referred to as the Prime Minister, but the story was then presented 
in the context of another leaders’ debate later that night, making it difficult to 
determine how the quote should be coded. Most cases like this were coded as 
National Party references as opposed to Central Government, as they were innately 
political in their origins. 

Coding difficulties for the National Party aside, the number of times each party was 
used as a political source roughly corresponded with their ranking in the polls. If the 
combined source frequencies for parties expected to form or support a Centre-Right 
Government (National, ACT, United Future, the Māori Party and the Conservative 
Party) and those for parties expected to form or support a Centre-Left Government 
(Labour, the Greens and the Internet-Mana) are compared then the source frequencies 
are almost exactly on par (351 for Centre-Right; 350 for Centre Left).   This scenario, 
however, does not include New Zealand First since its preferred coalition partner 
intentions were not announced.  Its source frequency was high (81) not least because 
of a steep poll increase and a leader who could be relied upon to be combative in 
media exchanges.   

The Internet Mana Party, Internet Party and Mana Movement were coded separately 
to identify the presence of individual members of the coalition, but as a grouping it 
has been used as a source a much greater number of times (92) than the Greens, New 
Zealand First or the Conservatives, despite polling at much lower numbers than all 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
49	
  ‘Key and Cunliffe face off in second leaders’ debate’	
  



	
   32	
  

three. This reflects the novelty of the Internet Mana coalition, and its perceived 
newsworthiness as a result. It was the first time such an alliance had been formed 
under MMP, and attracted higher scrutiny than other minor parties.  

The high sourcing of the Internet-Mana alliance was also influenced by the 
appearance of stories with elements of drama, controversy and/or conflict.  For 
example, Hone Harawira was interviewed on Morning Report on 25 August about his 
involvement in a car crash that police were investigating50.  On 5 September, the 
leader, Laila Harré, was interviewed on Morning Report about the alliance’s intention 
to review drug laws51, which in turn raised the spectre of conflict between the Internet 
Party and the Mana Movement52. TVNZ ran a story on September 2nd including 
comments from candidate Georgina Beyer that the coalition was fractured. Another 
described Kim Dotcom’s reference to hacking the German chancellor and media 
liaison Pam Corkery’s subsequent expletive outburst at a journalist (August 24th). 
Kim Dotcom’s position as founder of the Internet Party meant Internet-Mana also 
featured prominently in discussions on internet privacy and mass surveillance, such as 
when it released its internet privacy policy in Tuhoe on August 30th. 

The Aotearoa Legalise Cannabis Party was also used as a source several times despite 
not having the political standing or coalition potential held by other parties. This 
reflects the ongoing debate over legalisation of cannabis, shown by TVNZ stories for 
instance on September 4th and September 8th. It also reflects ALCP’s origins as a 
policy issue-based party. Other very minor parties such as the Civilian Party and the 
Ban 1080 Party were used as sources in a story on September 10th, although they were 
portrayed as novelties rather than serious options for voters. These parties are not 
shown on the table above, as they were not included on the original coding sheet. 
 
The most prominent political leader in the news was John Key, followed by David 
Cunliffe, Winston Peters and the Greens’ co-leaders. Conservative Party leader Colin 
Craig also appeared prominently, reflecting his party’s role as a potential coalition 
partner for National. 
 
Table 12: Party leaders 
 
Variables Frequency 
John Key (National) 133 
David Cunliffe (Labour) 92 
Winston Peters (NZ First) 62 
Meteria Turei and Russell Norman 
(Greens) 

55 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
50	
  ‘Harawira criticises police action over car crash’	
  
51	
  Internet-Mana wants marijuana decriminalised’	
  
52	
  9	
  September, ‘Harrè denies rift’; 10 September ‘Internet Mana puts united front on election 
campaign’	
  



	
   33	
  

Colin Craig (Conservative ) 29 
Hone Harawira (Mana) 24 
Flavell Te Ururoa (Maori) 23 
Laile Harre (Internet) 20 
Jamie White (ACT) 17 
Peter Dune (United Future ) 15 
Laila Harre & H. Harawira (Internet-
Mana) 

8 

Steohnie De Ruyter (DPSC) 1 
Ken Rintoul (Focus NZ) 1 
 

Media’s focus on political party sources in the coverage of the elections was 
expected. When it came to non-political sources a vast majority (215, almost half of 
the sources) were members of the public. 

Table 13 Other sources (non-political party sources) 

Table X. Sources (N =  
1355) 

 

Other sources [571] 
Members of the public 215 
Central Government 76 
Media/Other journalists 55 
Academia 44 
Business and Economy 41 
Other 25 
Law and Order 22 
NGO 18 
Public Services 17 
Intelligence 15 
Prof. Association 10 
Trade union 7 
Celebrities/Entertainment 6 
Pollsters 6 
Think tank 5 
Anonymous 4 
Sport 2 
Local Government 1 
Medical 1 
Military 1 
Religion 0 



	
   34	
  

These public voices were incorporated into broadcast news pieces and took the form 
of vox populi, contributing to the overall predominance in the sample of direct quotes 
from sources.  Typically, a reporter would pose a question to a number of people on 
the street or at a public meeting and edit these to form a collage of very brief 
comments.  For example, on 25 August, RNZ Economics Correspondent Patrick 
O’Mara ran a story that sought the views of firms and workers, and interviewed a 
range of different people. TVNZ followed a similar format, usually beginning a story 
with poll results showing what the public thought, followed by a string of comments 
which backed up those results. Examples of this include vox pops on the drinking age 
(September 4th), pensioner travel entitlements (September 6th), the minimum wage 
(September 9th), and mass surveillance (September 16th).  Members of the public were 
were prominent in the Herald’s simple too, as shown in the article based on the latest 
Digipol53. However, the Herald´s references to members of public is slightly below 
the representatives of the Central Government (see Table 13a). 

Table 13a. Other sources across different platforms 
 

  

 Public Central Gov. Media  Academia Business 
Radio 77 21 10 13 21 
TV 91 6 16 19 9 
NZ 
Herald 

47 50 29 11 11 

TOTAL 215 76 55 44 41 
 
Central Government was the next most-quoted source, although this was largely due 
to confusion over the designation of John Key and his cabinet ministers when they 
appeared on the campaign trail (see above). Media and other journalists came a close 
third, prompted by the Dirty Politics and Moment of Truth events. For the purposes of 
this research, Nicky Hager and Cameron Slater were both coded as journalists.  
 
Academics were used across all media platforms to provide comment on various 
aspects of the political process. They appeared on TVNZ to explain such things as 
why Labour leader David Cunliffe was struggling to gain support among traditional 
Labour voters (August 29th), closing the gap between rich and poor (September 8th), 
and an academic study into how leaders are perceived based on their appearance alone 
(September 11th). A common format on Morning Report would be for two academics 
to contribute to an analysis of the leaders’ debates. On 29 August, AUT’s Wayne 
Hope and Massey University’s Claire Robinson discussed the first televised leaders’ 
debate54.  And on 3 September, Hope and University of Canterbury political scientist, 
Bronwyn Hayward, analysed the leaders’ debate held in Christchurch organised by 
The Press newspaper55. 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
53 “Two thirds of voters believe citizens-initiated referenda should be binding-survey,¨ 27 August 
54 ‘Who won the debate?’ 
55 ‘Analysts dissect second leaders debate’ 



	
   35	
  

 
It’s worth noting that the presence of business sources is nearly six times higher than 
the use of trade union sources. One prominent piece of coverage on RNZ was a 
discussion on 25 August between the Economics Correspondent, several chief 
executives, and a trade union official. This highlighted the disjoint in views between 
those managing large companies, and those within the workforce. Notably, the trade 
union official was the only female. Sources from think tanks and industry 
representatives also accounted for this gender imbalance. Business New Zealand’s 
Phil O’Reilly appeared on Morning Report, as well as male heads of individual 
companies and male market analysts56. 
 
More than two thirds of the people talking in the election news were male (71%): 
 
Table 14: Source gender 
 
(N = 1355) 
Gender  Frequency Percentage (%) 
Male 962 71% 
Female 308 22.73% 
Transgender 1 0.07% 
Not identifiable 84 6.2% 
 
 
Gender inequality in the election coverage can be attributed to the overall gender gap 
in the structure of political parties – leaders and spokespersons are predominantly 
male. The two major party leaders, John Key (133) and David Cunliffe (92), were the 
two most frequently sourced, most notably with reference to the various leaders’ 
debates. Other senior figures within National and Labour were also male, and featured 
in stories such as an RNZ debate between National’s Steven Joyce and Labour’s 
Grant Robertson57. The parties’ finance spokespeople were also both male. Labour’s 
David Parker was interviewed on Morning Report on 3 September to explain his 
Party’s proposal for a capital gains tax58, and National’s Bill English was interviewed 
the following day to clarify National’s position on income tax cuts.    

Six of the minor parties had male leaders, who were sourced as follows: New Zealand 
First’s Winston Peters (62), Mana’s Hone Harawira (24), Māori Party’s Te Ururoa 
Flavell (23), Conservative Party’s Colin Craig (29), ACT’s Jamie White (17) and 
United Future’s Peter Dunne (15). Norman was the main source for Green Party 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
56 see 26 August, ‘Key drops hint of tax cut as National gets campaign back on track’; 1 September, 
‘Investors’ attention turns to politics’; 4 September, ‘Banks predict gloomy future for dairy prices’; 9 
September, ‘National’s being accused of dangling ghost tax cuts’; 15 September, ‘Investors look 
forward to an action-packed week’	
  
57 ‘Who won the debate?’ 
58 ‘Labour’s finance spokesperson discusses capital gains tax’ 



	
   36	
  

comment on the economy and this, on occasion in relation to environmental issues, 
was one of the most-covered election topics. Turei spoke on a range of issues 
including employment, housing, farming and the environment, health, and welfare59.      

The only other female party leader was Laila Harré, who was randomly identified as 
either the Internet Party Leader or the Internet-Mana alliance leader. Her combined 
frequency rating took her to 11 - just above her male colleague, Mana leader Hone 
Harawira (10). 

Within some source categories such as academia and vox pops, there appeared to 
have been an attempt by media organisations to achieve gender balance. For example, 
on RNZ on 26 August there was a vox pop segment on the West Coast including male 
(3) and female (2) views of the National Government expressed by locals enjoying a 
drink in the pub the evening before60.  There were more females (4) than males (2) in 
an RNZ news piece of 1 September reported on by the Education Correspondent’s 
news piece on education issues61, though this may have been because he visited a 
Wellington netball court and spoke to the parents on the sidelines.  This pattern was 
repeated and magnified in the area of health, where the programmes’ specialist 
correspondent interviewed members of the public in Wellington, Lower Hutt, and 
Auckland.   A total of 14 females and five males commented on the high cost of GP 
visits62.   
 
We looked at the form of speech in the category sources hoping that the distinction 
between direct speech and reported speech would give some insight into journalistic 
treatment of sources.  
 
Table 15: Type of speech 
 
(N = 1355) 
Type of speech Frequency Percentage (%) 
Direct Quote 1174 86.64% 
Reported speech 181 13.35% 
 
A relatively high level of direct quotes (86.64%) by the sources implies an effort 
made to provide faithfulness to form and content of the reported facts and opinions.  
 
Reference to social groups 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
59 RNZ: 3 September, ‘Greens and National face off on boosting minimum wage’ and ‘Major parties 
clash over Auckland housing solutions’; 11 September ‘Feds want Greens kept away from portfolios’; 
17 September ‘Te Manu Korihi’; 18 September, ‘National’s welfare policy slated by opponents’ 
60 ‘A “frosty reception” for PM on West Coast today’ 
61 ‘Poverty and special needs top education concerns’ 
62 RNZ: ‘Many NZers say the cost of seeing a GP is steep’	
  



	
   37	
  

Our category reference to social groups was intended to unpack the presence of social 
groups who are most frequently identified as targets for discrimination. Following 
classification outlined in the Human Rights Act 1993, we developed a list of groups 
who might be referred to in news reports. These references were random (527 
references in total), but some categories stand out: 
 
Table 16: Reference to social groups (527) 
 
Variables Frequency 
New Zealanders 103 
Young 60 
Low income 52 
Maori 51 
Conservative/Right wing 27 
Liberal/Left wing 26 
Foreigners 24 
Middle income 23 
High income 23 
Elderly 21 
Asian 20 
Centrist/Swing voter  18 
Pacific 10 
Women 10 
Beneficiaries 9 
Unemployed 9 
Men 8 
Relationship 7 
Christians 6 
Pakeha 5 
Muslims 3 
Homosexual 3 
Middle aged 3 
Disabled  2 
Abled 1 
European 1 
MELAA 1 
Single 1 

Almost 20% of references to social groups deployed the broad category ‘New 
Zealanders’ (103).  This is not surprising given that the selected media organisations 
had nationwide audiences. It also reflects the colour-blind approach most major 
parties took in appealing to voters, opting for a neutral and inclusive term that covered 
as many people as possible. The term “New Zealanders” was used to try to capture 
the all-important middle ground and avoid alienating the majority. Political leaders 



	
   38	
  

vied to be seen as the only one speaking for the people, by constructing a position for 
them to occupy. 

The second most common social group referred to was young people (60). This 
reflects a concerted effort throughout the campaign to encourage young people to 
enrol and vote, amid fears of voter apathy among the youth. A TVNZ story on 
September 5th revealed voter turnout was at its lowest it’s ever been since New 
Zealand first went to the polls in the 1880s. A group called Rock Enrol was 
encouraging young people to vote, and attempting to make the political process seem 
edgy and attractive. Academic Bryce Edwards also weighed in in a TVNZ story on 
September 11th, saying his observation among students was that many young people 
were reluctant to go into politics because of what would be expected of them. Rock 
Enrol featured in another TVNZ story on September 14th, with an offer of free 
concerts for young people who pledged to vote. In the same story, it was revealed that 
the Otago University Students Association was spending $28,000 promoting the 
election to students. Young people also featured prominently in stories on National’s 
centrepiece housing policy – on Morning Report, John Key promoted the policy as a 
means for first home buyers and young people to be able to buy their own house63. 

National’s promise of tax cuts for low and middle income earners was also frequently 
reported, and contributed to the frequency of references to the ‘low income’ social 
group (52), as the third most featured social group. For example, on 9 September on 
Morning Report, John Key said “I think if you go to a low income family in New 
Zealand and say do you want an extra $1,000 in your pocket, will that make a 
difference? Most low income families will say it will make a difference”64.  There was 
some crossover between the ‘young’ and ‘low income’ categories. On Morning 
Report on 3 September, Greens co-leader Metiria Turei asserted that “In order to be a 
fairer society, we need a fairer tax system and we need decent wages so that families 
can earn enough in a full time job to take care of their kids… Fair pay for a fair day’s 
work”65.  News stories about the issue of child poverty also brought together the ‘low 
income’ and ‘young’ categories.  

The fourth most prominent social group referred to was Maori; at 51 references, this 
was half as many as for the category ‘New Zealanders’.  This is not unusual insofar as 
although the Maori proportion of the population is only approximately 15%, Māori 
are recognised as Treaty partners. The number of references to Maori was also 
increased by the TMK segment on Morning Report. RNZ’s public service charter 
requires it to address all New Zealanders while having a responsibility to reflect the 
country’s cultural diversity ‘including Māori language and culture’ (RNZ, 2013, p. 6). 
Aside from this segment, only a few stories that referred to ‘Māori’ were run in the 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
63 ‘National announce housing package to benefit first home buyers’ 
64 ‘National’s being accused of dangling ghost tax cuts’	
  
65 ‘Greens and National face-off on boosting minimum wage’ see also ‘Support for minimum wage 
rises’ 



	
   39	
  

main section of the programme.  One type of example is where the Māori Party 
specifically was the topic of a news story.  For example, on 25 August Tama Iti was 
interviewed after becoming a party list candidate; and stated ‘I have trust in the Maori 
Party… since they’ve been in power and they were able to gain support for iwi’66.  
Another type of example is where the very presence of Māori-oriented parties (and 
Māori politicians), prompted ‘Māori issues’ to be included as an election topic.  On 
26 August, five minor party leaders, four of whom were Māori, were invited to debate 
a range of election issues.  The Māori Party leader, Te Ururoa Flavell mentioned his 
party’s Whanau Ora (well families) policy framework as being valued by all New 
Zealanders as well as reflecting the Party’s commitment “to protect Māori rights and 
advance Māori interests for the betterment of this country”67.   

There was also some crossover between ‘Māori’, and references to the social group 
category ‘Low income’.   Moreover, the ‘Low income’ social group category was 
discussed in relation to that of the ‘young’. This, too, occurred in the above-
mentioned minor party leaders’ debate when the interviewer asked each leader how 
they would address child poverty.  For example, Harawira stated “we’d begin by 
feeding the kids… get everyone back to work, provide free health for under 18s and 
provide support for low decile schools”. Green Party co-leader, Metiria Turei also 
noted, “inequality is growing between Māori and Pakeha families… so we must 
tackle the poverty that Māori whanau… suffer from first”68.  

Space for public dialogue 
 
This section examines if and to what extent news media created space for citizen 
engagement in the elections. It focuses on the coverage that surrounded two events in 
the last four weeks of election campaign: the publication of Nicky Hager’s book Dirty 
Politics (released on August 14) and the Moment of Truth organised by the Internet 
Party.  We looked at who was most present in the news and at what point of the 
campaign by comparing the appearance of news sources across four weeks. We also 
examine what type of stories journalists produced by investigating the proportion of 
‘news’ and ‘opinions’ in the sample. We were interested to see if and what parties 
were privileged in terms of their order of appearance in the news – as a first or last 
source named - and also if gender played the role in the way people were presented in 
the news. We offer some data on the relationship between the story genre (news form) 
and references to social groups, and in particular examine coverage of Maori by 
cross-tabulating references to that social group with sources and topics. 
 
Stories and debates: Dirty Politics and Moment of Truth 
 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
66 ‘Iti to stand for Maori Party’.  See also 12 September, ‘Maori Party launches its justice policy’ 
67 ‘Leaders of minor parties debate election issues’ 
68 ‘Leaders of minor parties debate election issues’	
  



	
   40	
  

Media and other journalists were frequently cited in the news. They provided 
comments on the various elements of the election campaign but were also a central 
focus of the news. Media figures were the third most frequently used source of 
information over the four weeks of election coverage. This presence was prompted by 
the Dirty Politics book and the Moment of Truth event whose central figures were 
two media personalities: Nicky Hager and Cameron Slater. Hager is an investigative 
journalist and Slater is a blogger.  
 
These two events contributed to the wider election discussion about intelligence 
matters - surveillance, the NSA and the Five Eyes spying agreement. Most of the 
stories involving intelligence were in the last week of the election coverage, after the 
Moment of Truth event. They were sparked by the arrival of journalist Glenn 
Greenwald at the invitation of Kim Dotcom. Stories continued for several days around 
allegations that New Zealand citizens were being spied on by the government. A 
number of related TVNZ stories included Greens leader Russel Norman discussing 
cyber protection (September 14th), and allegations by Glenn Greenwald that New 
Zealand had been spying on its trading partners (September 17th). The Dirty Politics 
story had a legal aspect too, when blogger Cameron Slater went to court to attempt to 
prevent the media from publishing his private correspondence. An example of this is a 
TVNZ story on September 5th explaining that a high court judge had granted a 
temporary injunction against Fairfax, APN and Mediaworks. The judge said the 
information contained in Slater’s emails was in the public interest, but still didn’t 
justify the criminal act of hacking. Cannabis also featured as a crime story topic, with 
a Vote Compass story on September 4th revealing that just over half of New 
Zealanders think that cannabis should remain illegal. 
 
These two events coloured the campaign, revealing strategies, tactics and instruments 
used to win the political battle.  The order of sources varied over the four weeks: 
 
Frequency of the first political source across the four weeks (Table 17) shows how 
many times the political sources appear as the first source on the news across four 
weeks. When mentioned as the first source, the National Party was most important at 
the beginning of the campaign, the Labour in the second and last week of campaign 
(around the release of Dirty Politics  book and the Moment of Truth event), 
Conservative Party in the last week (around the question who will form the 
government). 
 
 
 
 
 
 
 
 



	
   41	
  

Table 17: Frequency of political sources across weeks (first source) 
 
 
 
 

 
 
The play between ‘informative’ and ‘interpretative’ function of news media became 
most obvious in relation to the media coverage of events related to the Moment of 
truth. Figure 3 and Figure 3a show the number of opinion pieces increased after the 
Moment of Truth demonstrating how the interpretative function of news media’s has 
increased after the event69. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
69	
  John Minto. ‘Internet Mana the election and the media. Daily Blog, September 29, 2014. Available 
at: http://thedailyblog.co.nz/2014/09/29/internet-mana-the-election-and-the-media/ 
	
  

Variables 1st week 2 nd week 3rd week 4th week 

National party 26 21 21 21 
Labour Party 12 16 14 17 
New Zealand First 11 9 5 7 
The Greens 5 4 6 4 
Conservative party 4 3 4 6 
Maori party 4 1 7 5 
Mana movement 2 3 6 3 
Internet party 3 3 3 4 
ACT New Zealand 0 2 6 1 
Internet-Mana party 4 3 2 0 
United Future 2 0 1 0 
Aotearoa Legalise Cannabis 0 0 0 0 
The Alliance 0 0 0 0 



	
   42	
  

Figure 3: Story genres before Moment of Truth 
 

 
 
Figure 3a: Story genres after the Moment of truth 
 

 
 
Gender of sources 
 
We examined how the gender of a source related to the frequency of their appearance. 
Figure 4 shows the overall representation of sources in the television sample. The 
sample is divided into the following categories: male, female and a further category 
for those instances where gender could not be determined. Frequency of sources was 
also measured and divided into the categories: first source, second source and third 
source. The highest number of those identified as first sources were male (338). 
Second sources were also predominantly male (225), as were third sources (162). 
There was a substantial reduction in the number of female first sources compared to 

News	
  
69%	
  

Opinion	
  
15%	
  

Interview	
  
16%	
  

Before	
  Moment	
  of	
  Truth	
  

News	
  
60%	
  

Opinion	
  
22%	
  

Interview	
  
18%	
  

After	
  Moment	
  of	
  Truth	
  



	
   43	
  

male sources. The highest frequency of female sources was 97 which is well under 
half that of the first male sources. The next highest frequency of female sources is 70 
(which is less than half that of male second sources) while the third female sources 
category is 57 which is less than half of those of male third sources. Of those sources 
not identified as either gender there were 24 first sources, 16 second sources and 18 
third sources without a gender identified.   
 
 
Figure 4: Gender of sources 

 
 
When gender of the sources was measured for the frequency of use of direct quotes 
and reported speech (Figure 5), it revealed that male sources were more likely to be 
cited directly than female sources. In the first sources sample there were 150 instances 
of direct quotes attributed to men and 13 instances of reported speech. The male first 
sources predominantly used direct quotes rather than reported speech. The female first 
sources however had only 52 instances of direct quotes and five instances of reported 
speech; this was less than half the number of direct quotes of the male first sources. 
There were 8 instances of the first sources sample that were not identifiable as either 
gender and there were 10 instances of reported speech with no identifiable gender. 
 
In the second sources sample there were 150 male sources credited with direct quotes 
and 13 with reported speech. This continued the overall trend of male sources using 
direct quotes.  The female second sources in contrast had 52 direct quotes and 5 

0	
  

50	
  

100	
  

150	
  

200	
  

250	
  

300	
  

350	
  

400	
  

First	
  source	
   Second	
  source	
   Third	
  source	
  
Male	
   338	
   225	
   162	
  

Female	
   97	
   70	
   57	
  

Not	
  id.	
   24	
   16	
   18	
  

Fr
eq

ue
nc
y	
  

Gender	
  



	
   44	
  

instances of reported speech, which was lower than the male sources’ use of direct 
quotes. There were 8 non-identifiable direct quotes and 10 instances of reported 
speech. The third sources had 150 instances of male sources with direct quotes and 
the female sources 52 instances of direct quotes. The female sources overall used less 
direct quotes than male sources. Of the non-identifiable sources there were 8 instances 
of direct quotes and 10 of reported speech. This demonstrates that across all of the 
source categories there was a larger representation of male sources than female 
sources and more examples of male sources using direct quotes rather than reported 
speech.  
 
Figure 5: Gender of source, appearance of source and mode of speech 
 

 
 

0	
  

20	
  

40	
  

60	
  

80	
  

100	
  

120	
  

140	
  

160	
  

Male	
   Female	
   Not	
  iden@fiable	
  
Direct	
  Quote	
   150	
   52	
   8	
  

Reported	
  Speech	
   13	
   5	
   10	
  

First	
  Source	
  



	
   45	
  

 

 
 
Stories and social diversity 
 
 
This section examines the relationship between story genre and specific reference to 
social groups.  Figure 6 exhibits references to different ethnic groups in relation to the 

0	
  

20	
  

40	
  

60	
  

80	
  

100	
  

120	
  

140	
  

160	
  

Male	
   Female	
   Not	
  iden@fiable	
  
Direct	
  Quote	
   150	
   52	
   8	
  

Reported	
  Speech	
   13	
   5	
   10	
  

Fr
eq

ue
nc
y	
  

Second	
  source	
  

0	
  

20	
  

40	
  

60	
  

80	
  

100	
  

120	
  

140	
  

160	
  

Male	
   Female	
   Not	
  iden@fiable	
  
Direct	
  Quote	
   150	
   52	
   8	
  

Reported	
  Speech	
   13	
   5	
   10	
  

Fr
eq

ue
nc
y	
  

Third	
  source	
  



	
   46	
  

story genres: news; opinion; and interview.  For specific references to ethnic groups, 
the category “New Zealander” was by far the most referred to group.  Out of all 
references to any of the top six most frequently referred to ethnic groups (Māori, 
Asian, Pacific, New Zealander, Pākehā, Foreigner), 48% of references across news, 
opinion, and interviews were for “New Zealanders”, while 24% were for Māori, 11% 
for Foreigner, 9% Asian, 5% Pacific, and 2% Pākehā.   
 
The category of “New Zealander” was also the most diversely spread category 
referred to across news, opinion, and interview stories.  Other ethnic categories barely 
appeared in opinion and interview stories, while for “New Zealander,” almost half 
(45%) of all stories referring to the group were opinion or interview.   
 
“Māori”, on the other hand, were referred to in a relatively large number of news 
stories (43, compared to 57 for “New Zealander” and 15 for “Asian” and 
“Foreigner”), but not in opinion or interview stories.  This means that while a news 
story was almost equally likely to refer to “Māori” as to “New Zealander,” interview 
stories were 4.3 times more likely to refer to “New Zealander” over “Māori”, while 
opinion stories were 16 times more likely.  These interview and opinion ratios were 
similar for “Foreigner”, while all other ethnic groups were barely referenced in 
opinion and interview stories.  
 
 
Figure 6: Ethnicity and genre of news 
 

 
 
Socio-economic groups were coded by either explicit reference to “low income”, 
“middle income” etc., or else synonymous reference (e.g., “poor”, “deprived” for 

0	
  

10	
  

20	
  

30	
  

40	
  

50	
  

60	
  

Maori	
   Asian	
   Pacific	
   New	
  
Zealanders	
   Pakeha	
   Foreigners	
  

News	
   43	
   15	
   6	
   57	
   3	
   15	
  

Opinion	
   1	
   3	
   0	
   16	
   0	
   1	
  

Interview	
   7	
   2	
   4	
   30	
   2	
   8	
  

Fr
eq

ue
nc
y	
  

Ethnicity	
  



	
   47	
  

“low income”; “middle class” for “middle income”; and “rich”, “wealthy”, “affluent” 
for “high income”, etc).  Low-income, as a social group, was referred to more than 
any group across each genre of news, opinion, and interview.  This difference was 
most apparent in news stories, but pertained also in opinion and interview stories.  
Overall, 45% of all news, opinion, and interview stories referring to a socio-economic 
group referred to low income, while 20% referred to middle income, 20% to high 
income, 8% to beneficiary, and 8% to unemployed.  These statistics suggest that 
discussion of low income groups – for instance, in media and political commentary on 
poverty – dominated the socio-economic conversation during election coverage, 
followed by a moderate interest in middle and high income groups, and relatively 
little discussion of beneficiaries or unemployed people. 
 
Figure 7 exhibits references to different socio-economic groups in relation to the story 
genres: news; opinion; interview:    
 
Figure 7: Form of news and social gap 
 

 
 
One question we wanted to address was when and how Maori appear in the news. 
“Māori”, were referred to in a relatively large number of news stories (43, compared 
to 57 for “New Zealander” and 15 for “Asian” and “Foreigner”), but not in opinion or 
interview stories.  This means that while a news story was almost equally likely to 
refer to “Māori” as to “New Zealander,” interview stories were 4.3 times more likely 
to refer to “New Zealander” over “Māori”, while opinion stories were 16 times more 

0	
  

5	
  

10	
  

15	
  

20	
  

25	
  

30	
  

35	
  

40	
  

Low	
  income	
   Middle	
  
income	
   High	
  income	
   Benefiaries	
   Unemployed	
  

News	
   36	
   14	
   13	
   6	
   8	
  

Opinion	
   7	
   4	
   4	
   2	
   1	
  

Interview	
   9	
   5	
   6	
   1	
   0	
  

Fr
eq

ue
nc
y	
  

Social	
  gap	
  



	
   48	
  

likely.  These interview and opinion ratios were similar for “Foreigner”, while all 
other ethnic groups were barely referenced in opinion and interview stories.  
 
References to Māori as an ethnic group were highest on Radio New Zealand, which 
with its public service charter is required to address all New Zealanders while having 
a responsibility to address New Zealand’s diversity including Māori Language and 
culture70.  However, the majority of references to Māori occurred during Morning 
Report’s segment, Te Manu Korihi.  Only a few other references to Māori appeared in 
the main segment of the programme. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
70 RNZ, 2013, p.6 



	
   49	
  

 
Journalists and Twittersphere 
 
Those who investigate journalists’ use of twitter have found that journalists use 
Twitter in the same manner as they used other journalistic mediums, with no 
particular adaptation to the medium apart from expressing opinions more freely.  
When following journalists during the 2012 presidential season in the United States, 
Lawrence et al (2013) found that journalists often expressed subtle opinions, not 
necessarily strong ones. They were also often attempting to strengthen their own 
brands.  

 
 Our analysis focused on investigating the types of users whom our tracked journalists 
were mentioning in their politically-related tweets in order to understand who is being 
engaged in election discussions. We were interested in finding out whether journalists 
were using Twitter as an opportunity to reach out to citizens, or whether they were 
primarily engaging with other journalists and politicians, as the studies of the 
relationships between journalists and sources indicate. Each user who was mentioned 
was recorded, and their Twitter account visited to investigate what kind of user they 
were: a journalist or media outlet, a political figure, or a member of the public 
(including non-media companies and organisations). 
 

Whom do journalists tweet to? 
 
The results were fairly consistent over the four weeks, with a final average of 70% of 
mentions directed to other media figures. This shows that the journalists we tracked 
mainly interacted with other people in media when they talked about the election, 
rather than speaking to politicians or members of the public.  
 
 
Table 18: Proportion of mentions directed to each category of user  
 

 Media Political figures Public 
Week 1 75% 9% 12% 
Week 2 76% 10% 14% 
Week 3 64% 8% 24% 
Week 4 65% 12% 23% 
Average 70% 10% 18% 

 

Table 19: Journalists role mentions directed by media 

 
 Media Political figures Public 
TVNZ 63% 12% 21% 
New Zealand 
Herald 

73% 7% 18% 

Radio NZ 78% 11% 10% 



	
   50	
  

 
While Table 19 show that TVNZ journalists used a significantly higher proportion of 
their mentions addressing members of the public than media, this is mainly due to a 
couple of outliers who sent only one tweet and addressed it to a public figure (thus 
getting a 100% result for public and skewing the overall results). 
 
These tweets to media seemed to mainly fall into three categories: discussion of news, 
social/work talk, and promotion and sharing via the retweet feature. Examples of 
news discussion and social/work talk are below. Examples of retweets can be found in 
the Retweets section. 
 
There were a number of users who consistently mentioned media even more than the 
70% average. In this analysis of high-proportion “media-to-media” tweeters, we 
focused on the top users – i.e. those who had at least 20 mentions total. This was done 
to avoid analysing those who had high proportions of “media-to-media” tweets simply 
as a result of not sending many tweets overall.  
 
The top 6 after this exclusion are shown here. Most of these top users are ‘promoters’. 
As shown in the table below, they are mainly hosts, anchors, or editors. There is a fair 
mix of news organisations here, and there appears to be no linking factor between the 
journalists who directed a higher percentage of their tweets towards media.  
 
Table 20: Journalists’ role mentions directed at media 

Role News Outlet Mentions directed  
at media (%) 

Host/Reporter Radio NZ 95 
Editor Herald 88 
Political Editor Radio NZ 85 
Political 
Reporter 

Radio NZ 82 

Anchor TVNZ 80 
Editor Herald 78 

 
Those in this table sent a high number of “promotional” tweets, in which they 
mention other journalists as well as news outlets. That is, instead of discussing news 
with the public, political figures, or even other journalists, they tend to share links to 
articles or promote segments of the news content. In other words, they are using 
Twitter as a gateway to traditional media.  

Interactions within media outlets 
	
  
Journalists mostly tweeted to people in the same organisation. That is, journalists who 
interacted the most with Herald journalists were themselves Herald journalists. This 
was consistent across all three media outlets. The in-house mentions mainly came 
from promoting news articles. Below, Katie Bradford, a TVNZ journalist and one of 
the top tweeters to TVNZ accounts, attributed a news article to the One News account 
(bolded). 
 



	
   51	
  

@katieabradford: Key asked to investigate links between Rich and Whale Oil 
http://t.co/Y5Lu9qyHu4 via @ONENews 

 
Other in-house mentions came from conversations and retweets. Below, Chris 
Bramwell of Radio NZ retweets a fellow colleague (bolded). 
 

@rnzchris RT @rnzgalleryliz: Parliament is broken says Brendan Horan 

Top 100 tweeters 
 
At the beginning of the election period, the New Zealand Herald published a list of 
the “Top 100 Tweeters” to follow during the election, including politicians, 
journalists, activists, and humour accounts. As part of our analysis, we tracked how 
often these top 100 tweeters were mentioned by our tracked journalists.  
 
Of the Herald’s “Top 100 Tweeters”, 21 were mentioned 20 or more times by our 
tracked journalists. This graph is included below. Those mentioned most frequently 
are mostly journalists, which reinforces the above finding that the journalists we 
tracked mostly interacted with other journalists. 
 
 
Figure 8: Number of mentions of Top 100 users (those mentioned 20 or more 
times only) 

 
 
 

What do journalists tweet about?  
 
Using our keyword search method, we concluded that 2970 of the 5590 tweets (53%) 
gathered were politically related. The other 47% were mostly tweets about non-
election news and personal tweets, including communicating with friends and 

0 
10 
20 
30 
40 
50 
60 
70 
80 
90 

@
rn

zg
al

le
ry

ch
ris

 

@
N

ZQ
an

dA
 

@
G

ra
em

eE
dg

el
er

 

@
m

cq
ui

lla
na

to
rz

 

@
ka

tie
ab

ra
df

or
d 

@
to

by
_e

tc
 

@
pu

bl
ic

ad
dr

es
s 

@
w

in
st

on
pe

te
rs

 

@
av

an
ce

nz
 

@
R

us
se

lN
or

m
an

 

@
pa

tri
ck

go
w

er
nz

 

@
C

ol
m

ar
B

ru
nt

on
N

Z 

@
gt

is
o 

@
jo

hn
ke

yp
m

 

@
C

Tr
ev

et
tN

ZH
 

@
fe

lix
m

ar
w

ic
k 

@
K

im
D

ot
co

m
 

@
D

av
id

C
un

lif
fe

M
P 

@
Za

gz
ig

ge
r 

@
on

ef
or

th
ed

r 

@
dp

fd
pf

 N
um

be
r o

f m
en

tio
ns

 

Twitter Username 

Number of mentions of Top 100 users 



	
   52	
  

commenting on sports. (179 tweets were identified as containing key words related to 
rugby.) This indicated that journalists were using Twitter for work-related purposes as 
much as they are using it for personal communication. Instead of using a ‘work’ 
account and a ‘personal’ account, they were doing all their Twitter interaction from 
the same account. 

Table 21: Percentage of political tweets  
 

Total number of political 
tweets  

2970 

Total number of tweets 5590 
 
 
As explained in the Methodology section, a number of keyword clusters were created 
in order to analyse what topics were being discussed. The table below displays the 
clusters used as well as a brief explanation and some examples of key words 
contained in each cluster.  
 
Table 22: Keyword cluster 

Cluster name Explanation Example key words 
Dirty Politics Nicky Hager’s controversial book, 

which made a number of claims 
against the National government 

Hager, whaledump, dirty 
politics, #hagerbook 

Media Outlets Each media outlet being monitored #tvnz, nz herald, the herald, 
morning report 

Moment of Truth Kim Dotcom’s media event 
involving claims against John 
Key. 

Moment of truth, #mot 

Debates Live debates between party leaders #tvnzdebate, debate, 
#leadersdebate 

Election Topics General election topics Economy, education, 
transport 

Parties Each political party in the election National, labour, NZ first, 
Internet-Mana 

Political figures Important politicians and political 
figures 

John Key, Winston Peters, 
David Cunliffe 

Voter types Different demographics of voters Conservative, middle aged, 
swing voter, centrist, 
christchurch 

 
Content analysis shows that the clusters mentioned most frequently were the Political 
Figure, Media Outlet, and Parties. The Political Figure and Parties keywords were 
likely mentioned so frequently because in the shortened format of Twitter, it is 
necessary to use shorter identifiers of topics.  There were comparatively fewer 
mentions of Election Topics, Voter Types, and Debates. This was partly because the 
range of key words for these categories was smaller, i.e. there were fewer key words 
in each of these clusters so their total counts were lower. However, the most popular 
key words in the Political Figure, Media Outlet, and Parties were significantly more 
popular than the most popular key words in other clusters. 



	
   53	
  

 

Political Figures 
	
  
Within the Political Figure search cluster we explored the link between the traditional 
media discussion and Twitter rating. The table below displays how often each 
political figure was mentioned. Please note, only the most relevant politicians are 
included in this table: it is not comprehensive. 
 

Table 23: Reporters’ tweets and political figures  

Name Number of 
mentions 

John Key 478 
Winston Peters 200 
Judith Collins 217 
David Cunliffe 289 
Colin Craig 109 
Jamie Whyte 47 
Russel Norman 58 
Kim Dotcom 98 
Hone Harawira 39 
Laila Harre 30 
Metiria Turei 14 
Peter Dunne 25 

  
“John Key” or “Key” was mentioned 592 times, compared to “David Cunliffe” and 
“Cunliffe”’ 384. This was an expected result, as they were the party leaders and John 
Key was the incumbent. However, it was not only the leaders who were mentioned 
frequently. “Judith Collins” was mentioned the same number of times as “David 
Cunliffe” as a result of the media scrutiny over her conflicts of interest and 
subsequent resignation.  
 
“Winston Peters” was mentioned just as frequently, reflecting media attention over 
his controversial statements as well as his presumed role as kingmaker during the 
election. “Dotcom” and “Kim Dotcom” were also mentioned often, which indicated 
his influence over election debate both as a financial backer of the Internet-Mana 
coalition, as a much-discussed New Zealand figure, and for his media event “Moment 
of Truth” which was intended to expose misdeeds by John Key’s government. 
 
In contrast to this, Meteria Turei and Russel Norman were mentioned far less 
frequently, despite being leaders of the largest minor party. This may reflect the lack 
of controversy the Greens were involved in. Despite the release of a policy to allow 
tertiary students free public transport at off-peak times, the Greens were otherwise not 
subject to much media attention. Tweets about them mostly related to standard 
appearances for the press. In contrast, Hone Harawira had roughly the same number 
of mentions as Metiria Turei and Russel Norman each had, despite not gaining his 
seat. This reflects the amount of discussion and speculation over the tight contest for 



	
   54	
  

this seat, and his new alliance with Kim Dotcom and Laila Harre in the formation of 
the Internet-Mana coalition. 

Parties 
 
There were clear differences between the results of the Parties cluster and the results 
of the Election. While Labour was subject to significant media attention during the 
election, the results did not bear this out in the sample of selected journalists’ tweets. 
Here, Act should be considered an outlier, as it is unfortunately a common noun and 
verb. Those using the keyword “act” may have not meant the political party, but could 
have been using it in the context of “someone performing an act”. The Greens gained 
a significant but smaller proportion of media attention and votes. 
 
 
Figure 9: Reporters’ tweets and parties 
 

 
 

How do journalists use Twitter? 
 
We were unable to track the number of tweets that were directly replying to another 
tweet. Twitter classifies replies as “part of a conversation” if they are directly replying 
to each other, however, our data did not include whether each tweet was part of a 
conversation. However, our data did allow us to count the number of mentions made 
by our tracked journalists. 
 
There were 0.83 mentions per tweet, which is a relatively high number. This indicates 
the tendency of our tracked journalists to use Twitter as a medium to communicate 
with other users, and particularly other journalists. It was clear that our tracked 

0 

50 

100 

150 

200 

250 

300 

Labour National Act Greens NZ First Internet 
Mana 

Maori Party 

N
um

be
r o

f u
se

s 

Key Word 



	
   55	
  

journalists were making use of Twitter’s functions as a platform for interaction and 
reciprocity, rather than simply posting status updates.   
 
While it was evident the use of mentions was very common, it is also important to 
remember that there are uses of mentions unrelated to communication. For example, it 
is common for a journalist to mention or retweet the account of their news outlet 
when sharing articles. This acts as free self-promotion, as well as marketing for the 
journalist’s outlet. 
 
Table 24: Retweets 
 

Total number of tweets  5590 
Total number of retweets 1736 

 
Overall, 31% of tweets gathered were determined to be retweets. The top 15 accounts 
retweeted were mostly journalists and were all New Zealand media-related accounts. 
Again, this highlighted the tendency of the journalists we tracked to interact mainly 
with other journalists.  
 
Hashtags were used relatively infrequently in comparison to other key words being 
tracked. The table below shows the hashtags that were used at least 10 times over the 
course of the monitoring period. 
 
Table 25: Most frequently used hashtags 
 

Hashtag Number of uses 
#decision14 76 
#dirtypolitics 74 
#vote2014nz 56 
#greenroomnz 38 
#votenz 19 
#nzpol 15 
#mot 15 
#rtpt 14 
#whaledump 13 
#rpt 12 
#decision2014 12 
#hagerdebate 12 
#election2014 10 
#votecompass 10 

 
Most of the most popular hashtags were actively used and promoted by media outlets. 
#decision14, the most popular hashtag, was established by MediaWorks as part of the 
promotion for TV3’s coverage of the election. #vote2014nz was used by TV One. 
#greenroomnz was a tag used by the Green Party to promote The Green Room, a one-
time online forum with both co-leaders of the Green Party. However, #dirtypolitics, 
the second most popular hashtag, appears to have been user-created. This is the only 



	
   56	
  

user-created hashtag that had significant use. This shows that the efforts of 
mainstream media to influence the Twitter sphere of discussion succeeded.  
 
It is possible that the media-created hashtags are overrepresented here because we are 
tracking members of the media outlets that created the hashtags. However, note that 
the most popular hashtag was created by MediaWorks. This was not one of our 
tracked outlets. Nonetheless, it would be interesting to examine the public’s use of 
hashtags, to see if they use user-created or media-created hashtags. 
 

Timing of tweets: Dirty Politics case study 
 
The following chart shows when tweets mentioning Dirty Politics, the book by Nicky 
Hager, were made. Note that Dirty Politics was released on the 13th of August, but the 
monitoring period for tweets only began on the 22nd of August.  
 
Figure 10: Timing of Dirty politics tweets 
      

 
 
It is clear that Dirty Politics dominated discussion for around a week from the start of 
the monitoring period. Journalists were still discussing the book itself, as well as 
articles and cartoons about the book.  
 
After that time, it was mentioned significantly less. Toward the end of the election 
period, both John Key and Jamie Whyte concurred in saying that they did not expect 
it to have much influence on voters. However, the graph shows that journalists did 
still mention Dirty Politics until the end of the election period, even if it was not a 
breaking news story. It remained an important concept, or touchstone.  
 

 
The journalists we tracked overwhelmingly interacted with other journalists and 
media-related twitter accounts in their political tweets. 70% of all @ mentions made 
by the journalist we tracked were directed at media-related twitter accounts. 
Journalists used @ mentions for political figures and members of the public 
significantly less. Further, journalists had a strong tendency to mention people within 
their own media outlet.  In this sense, the Twitter world for political tweets was 



	
   57	
  

noticeably insular. Journalists were tweeting within their own organisation and within 
their own profession. 
 
When we looked at these “insular” tweets, they appeared to fall into three categories: 
discussion of news, social chat or “work talk”, and promotion of traditional media 
articles or commentary (using links). Unfortunately, sorting all of the tweets in our 
sample into these categories would have been too time-consuming. However, 
determining the relative proportions of each of these categories would be an 
interesting topic for future research. 
 
Journalists’ tweets mirrored traditional media election coverage. Analysis of the key 
word clusters for parties and political figures highlighted this point. The names and 
parties that were most mentioned on Twitter were also the most important in 
traditional media. John Key was mentioned frequently because he was the Prime 
Minister and frontrunner throughout the election campaign. Judith Collins was 
mentioned frequently because of the scandal over her conduct, which was also 
heavily reported in traditional media. 
 
Looking at the case study of Dirty Politics, it was unfortunately difficult to establish 
whether journalists in our sample were engaging in ambient journalism. This was 
because our tracking period did not begin until after the release of the Dirty Politics 
book. However, the case study of Dirty Politics did show that discussion of Dirty 
Politics was most frequent closer to its release, and less frequent as time went on, as 
with traditional media. 
 
Journalists used Twitter as a platform for interaction. For political tweets made by the 
journalists we tracked, there were 0.83 mentions per tweet, indicating that mentions 
were being used very frequently. 31% of tweets were retweets, which showed that 
journalists were reading and sharing content made by other accounts. As discussed 
above, within these mentions and retweets, journalists were mainly interacting with 
other journalists. Political tweets that did not involve some kind of interaction were 
rare. 
 
Journalists’ Twitter accounts mixed work and personal life. We found that about half 
of the tweets we gathered were related to the election. The other half were related to 
the journalists’ personal lives. This indicates that journalists, either on their own will 
or following editorial policy on the use of social media, do not separate Twitter 
accounts for different areas of their lives. 
 
Hashtags are being created by traditional media outlets. Hashtags were not used 
frequently, and the most popular hashtags were those established and promoted by 
traditional media outlets. Only one of the popular hashtags - #dirtypolitics – was 
user-created. It would be interesting to examine the public’s use of hashtags, to see if 
they use user-created or media-created hashtags. 
 
 
 
 
 



	
   58	
  

 
 
Conclusions 
 
This study presents results of the content analysis of political reports published in The 
New Zealand Herald and broadcasted on Morning Report (Radio NZ) and ONE News 
at 6pm (TVNZ) over the four weeks leading up to Election Day. The report indicates 
main trends in the coverage, signalling issues for discussion rather than proving 
comprehensive conclusions.  
 
The analysis of diversity of voices in the election coverage highlights a striking 
dominance of institutional sources in the news: members of the political parties 
outranked all other sources combined.  The media’s contribution to creating equally 
accessible space for public discussion about political matters also becomes intriguing 
when considering data on source gender in the election coverage: more than two 
thirds of the people talking in the election news were male.   
 
In terms of the diversity of social groups, the election reports contained slightly less 
references to social groups than the total number of articles sampled (527 and 575, 
respectively), meaning that the answer to the question ‘Who is talked about?’ was not 
straightforward. The analysis of the election coverage confirmed that mainstream 
media have indeed provided political candidates and parties the opportunity to access 
a wide audience on a range of social, political, economic, and cultural issues.  
However, the investigation of media’s role in ensuring citizens can draw upon a 
diverse marketplace of ideas suggests that the actual diversity of the contemporary 
marketplace has its boundaries.  
 
The picture of contemporary New Zealand represented in the mainstream media 
election coverage, however, does not adequately articulate this diversity.  Instead, a 
relatively homogenous dominant identity is prioritized, constructing an ostensibly 
universal, and yet ultimately narrow, image that the rest of “all New Zealanders” are 
insinuated within.  While various groups and identities were indeed present in the 
coverage, and at times given voice, the disproportionate space dedicated to the status 
quo (white, male, business-centric, major party) considerably reduced the space 
available to the multiple ‘others.’  Thus, this brief snapshot of media content analysis 
at election time suggests there is still some way to go before the mainstream news 
media, as John Key might say, can adequately stand for “all New Zealanders.”   

 

	
  
  



	
   59	
  

 

References:  
 
Ausserhofer, J. and Maireder, A. (2013). National politics on Twitter. Information, 
Communication and Society 16:3, 291-314. 
Carey, J. (1997). The problem of journalism history. In Munson, E. & Waren, C. 
(Eds.) James Carey: A critical reader (pp.. Minneapolis: The University of Minnesota 
Press 
Comrie, M. (1999). Television News And Broadcast Deregulation in New 
Zealand.Journal of Communication, Spring 2009. (pp 42-54). DOI: 10.1111/j.146 
2466.1999.tb02792.x 
Comrie, M. & Fountaine, S. (2005). Retrieving public service broadcasting: treading 
afine line at TVNZ. Media Culture Society; 2005; 27. (pp 101-118) 
DOI:10.1177/0163443705049060 
Hannis, GD., Hollings, J., Pajo, K., & Lealand, G. (2014). Survey of New Zealand 
journalists: They enjoy the job, despite everything.. Ejournalist : a Refereed Media 
Journal. 14(2) Retrieved from http://www.ejournalist.com.au/v14n2/Hannis.pdf 
Hilgartner, S., & Bosk, C. (1988). The rise and fall of social problems: a public arenas 
model. American Journal of Sociology 94(1), 53-78. 
Fairclough, N. (2000). New Labour, new language. London: Routledge,. 

Lealand, G. (2011). What Anniversary? New Zealand “Celebrates” Fifty Years 
ofTelevision. In K. Darian-Smith & S. Turnbull (Eds.). Remembering Television: 
Histories, Technologies, Memories (pp. 228-248). Newcastle  
Lelliott, J. (2013) Manifest reasons for manifestos. The DRUM. 
http://www.abc.net.au/news/2013-09-11/lelliot-reasons-for manfestos/4951246. 
Accessed on 19/02/2014. 
McNair, B. (1998). The sociology of journalism. London: Arnold.  

Myllylahti, M. (2014). JMAD New Zealand Ownership Report.  Retrieved February 
2015 fromhttp://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0008/509723/JMAD-New-
Zealand-Media-Ownership-Report-2014_2.pdf 
New Zealand Parliament. (2011). Television New Zealand Amendment Bill. 
RetrievedAug 2014 from http://www.parliament.nz/en-nz/pb/legislation/bills/ 
00DBHOH_BILL9722_1/television-new-zealand-amendment-bill 
ONE News. (2011). TVNZ charter passes into history. Retrieved Aug 2014 from 
http://tvnz.co.nz/politics-news/tvnz-charter-passes-into-history-4300677 
Nort, R., Holsti, O., Zaninovich, G., & Zinnes, D. (1963). Content analysis: A 
handbook with applications for the study of international crisis. Evanston: 
Northwestern University Press. 
Phelan, S. & Owen, T. (2010). The paradoxes of media globalization: On the banal 
"world" of New Zealand journalism. International Journal of Communication, 4, 27-
53. 
Radio New Zealand. (2013).  Celebrating Innovation:  Radio New Zealand Annual 
Report 2012-2013.  Retrieved from   



	
   60	
  

http://www.radionz.co.nz/assets/cms_uploads/000/000/043/RNZ_Annual_Report_201
3.pdf 
Schudson, M. (2003). The sociology of news. New York: W.W. Norton & Company 
Stromback, J. and Lee Kaid, L. (2008) The Handbook of Election News Coverage 
Around the World. Oxon: Routledge 

Thompson, P.A. (2010). Submission on Television New Zealand Amendment 
Bill.Submission to Parliamentary Select Committee. Retrieved Aug 2014 from 
http://www.parliament.nz/resource/0000123756 
Wahl-Jorgensen, K. et al. (2013). Breadth of Opinion in BBC Output. Project Report. 
BBC Trust 
. 
 


