The South Pacific Media: Politics, Ownership, and Control

by David Robie*

Two transnational media conglomerates own or control all
the major circulation newspapers in the South Pacific. Through
their subsidiaries Rupert Murdoch’s News Corporation Ltd and
French media magnate Robert Hersant’s group in the French
territories own five of the eight dailies in the region. The most
recent daily, the National, began publishing in Papua New
Guinea (PNG) inmid-November 1993. It is owned by acompany
associated with Malaysian senator Datuk Tiong Hiew King’s
family timber group, Rimbunan Hijau (RHG). Although the
Tiong family is not in the big news media league of the Murdochs
and Hersants, it has significant media interests, including the
publishing of Malaysia’s largest Chinese-language daily news-
paper, Sin Chew Jit Poh.'

When Prime Minister Paias Wingti launched the K 8 mil-
lion paper (K=kina, the PNG currency; at the time of writing K1
was the equivalent of U.S. $1.00) as another step in his “look
North™ policy, it immediately stirred controversy over the pa-
per’s foreign ownership and association with the major commer-
cial player in PNG’s booming timber industry. Rimbunan Hijau
launched a high-profile campaign in mid-1993 against the Wing-
ti government’s policy of tighter reins on timber exports and was
criticized for interfering in the country’s politics. In spite of the
controversy, the company persisted with a remarkable promo-
tional slogan: THE NATIONAL SPEAKS FOR PAPUA NEW
GUINEA. “The launching,” said Datuk Tiong, who is also

*An ecarlier version of this article was presented as a paper at the
International Green-Left Conference, University of New South Wales,
Australia, 1-4 April 1994. Some of the material in this article appears
in David Robie’s book Nius Biong Pasifik: Mass Media in the Pacific
(Port Moresby, PNG: University of PNG Press, 1995). This book is
available for A $19.95 from the Australian Centre for Independent
Journalism, UTS, Box 123, Sydney 2000, Australia. A number of the
ministers mentioned in the article are no longer in office since on
30 August 1994 Sir Julius Chan replaced Paias Wingti as prime minister
of Papua New Guinea.

chairman of Pacific Star Pty Ltd, “marks a new milestone in the
development of newspaper publishing in Papua New Guinea.”
He could easily have added “in the Pacific.”* A high-speed
German-built Cromoset web offset press is the most sophisti-
cated in use by any paper in the region.

On launching day both Murdoch’s Post-Courier and the
mainstream churches-owned weekly 7imes of PNG splashed
a major story on the front page about the Supreme Court
awarding almost K14 million in compensation to two foreign
construction companies—Curtain Brothers (Qld) Pty Ltd and
Kinhill Kramer Pty Ltd—for breach of contract relating to the
aborted Poreporena Freeway. (The planned freeway, from
central Port Moresby to Jackson International Airport was
scrapped by the Wingti government after having been initiated
earlier by the former Namaliu government and then revived
again by Wingti). Although covered by the National, this story
was relegated to seven paragraphs tucked away on page two.

The National s own “good news” lead story about 5,000
homes being built next year by the government was eclipsed
by the Post-Courier s front-page win-a-house competition of-
fer (won by a teenager). An important story on landowners,
nongovernment organizations, and environmentalists deliver-
ing a petition against changes to the Forestry Act to Forest
Minister Tim Neville was covered by both the Post-Courier
and the 7imes (front page) but ignored by the National. In the
weeks and months that followed, although the editorial quality
of the National improved markedly, the paper was generally
perceived to be not living up to its promotional ads, which
claimed: “The National gives you the choice of brighter, more
colorful pages; better pages; better in-depth reporting; more
news—more information; more to interest everyone.” And the

—

1. Rimbunan Hijau supplement, Post-Courier, 18 Aug. 1993, p. 31.

2. See David Robie, “Newspaper Showdown in PNG, ” the Review (Fiji),
Dec. 1993, pp 130-31. See also, chapter 1, “Print Media: Ownership
and Control in the Pacific,” in Robie, Nius Bilong Pasifik.

PR

TR G W P T

iy

T N e



issue of ownership has continued to hang over
the paper. While Wingti and some members of
his cabinet vigorously oppose “foreign owner-
ship,” they do not appear to mind having some
influence in a Malaysian-owned newspaper as
“part of their propaganda machinery.’

Pacific Transnationals

Pacific media ownership trends were high-
lighted in a February 1989 conference called
“News Unlimited: Journalism and Global Own-
ership,” which was organized in Sydney by the
International Federation of Journalists.' The
conference examined the impact of the concen-
tration of media ownership, and it was highly
appropriate that the conference should focus on
Murdoch’s news group, News Corp, as the mo-
del for transnational media conglomerates.
News Corp controls more than 70 percent of
Australian newspapers, more than 50 percent of
New Zealand papers, and 36 percent of British
newspapers. Murdoch took his group into Eu-
rope with Skychannel. Moreover, he is in book
publishing through William Collins and Harper
Row, and in film distribution and television in
the United States with Fox. He also has a major
share in wire service news and screen-based
financial data through the Australian Associated
Press—Reuters. And he has transnational satellite
pay television interests.

While the driving force and chiefexecutive
of News Corp, Rupert Murdoch, was educated
in Britain and lives in New York, he was born an
Australian, and Australia was the springboard
for his media empire, initially with the Adelaide
News. In 1987 he succeeded in a takeover of his
father’s, Sir Keith Murdoch’s, old newspaper
group, Herald and Weekly Times Ltd, in spite of
complex shareholding. As part of the spoils, he
gained through the Herald group’s subsidiaries
the Post-Courier, the Fiji Times, and the influ-
ential Pacific Islands Monthly, at that time based
in Sydney.’ In fact, the Pacific holdings are so
small that Murdoch is said to barely notice them
among the 124 newspapers he owns around the
world. In a Bulletin (Sydney, Australia) inter-
view, for example, he admitted he had never
heard of his vernacular papers in Fiji, Nai Lalakai
and Shanti Dut.

Late in 1993 Murdoch outlined plans for
the company’s future and possible alliances with
telecommunications groups. Murdoch told the

o

NAT “ ‘.‘n

vy T

K130, award
Over freeway

i

LA

Newspaper street sellers in Port Moresby in Papua New Guinea in mid-March 1993.
On sale from left to right are the Post-Courier, owned by Rupert Murdoch's South
Pacific Post Pty Ltd, a subsidy of a transnational media conglomerate, News Corp;
the National, a controversial new newspaper owned by a Sarawak-based Malaysian
logging group, Rimbunan Hijau; and the Times of PNG, owned by the country’s
mainstream churches. A story reflecting poorly on the Wingti government has
front-page headlines in the two other newspapers but is only on the second page of
the National, and an important forestry protest covered by the two other newspapers
is totally ignored by the National. Small wonder that critics point out that the
National is too close to the Wingti government (and later the Chan government) and
the powerful timber industry lobby to be as independent and impartial as claimed!
All the photos accompanying this article are by and courtesy of David Robie.

3. News Unlimited: Journalism and Global Ownership (Brussels: Inter-

national Federation of Journalists: Sydney, Australian Journalists Asso-

ciation, Feb. 1989).

4. Sorariba Nash, “A New Trend in the PNG Media: A Free Ride to
Propaganda. ‘If You can’t Beat Them, Join Them!,”” paper presented

at the Journalism Educators Association Conference, Queensland
University of Technology, Brisbane, 1-3 Dec. 1993, p. 1.

5. “The Industry and the Murdoch Empire,” News Unlimited, pp. 3-4.
6. Cited in the Review (Fiji), July 1993, p. 81.

29



business editor of one of his own papers, in an article that
spanned three entire pages of the Weekend Australian, that he
would take advantage of the high prices of News Corp stocks to
make a placement of 20 percent of the company. This would raise
between K 2.6 billion and K 3.3 billion (A $4 billion to A $5
billion [U.S. 2.6 and U.S. 3.3 billion]) by the placement of 370
million “super” shares.” At the time, News Corp was valued at
U.S. $15 billion. Murdoch gave no specific details of his plans,
but speculation centered on News Corp’s future role in the
so-called electronic super-highways of information prompted by
the U.S. telecommunications giant Bell Atlantic Corporation’s
U.S. $30 billion attempt to acquire Telecommunications Inc.
(TCI) in October 1993.

The Influence of Television

The influence of the Murdoch empire has by far the biggest
impact in television broadcasting. Murdoch’s purchase of Hong
Kong’s Star Television in 1993 for K 525 million in cash and
stock completed the global arc of his television network. In North
America the company owns Fox Broadcasting Corporation, in
Europe it half owns British Sky Broadcasting Ltd, and it now has
Star in Asia." Star’s five channels, including BBC World News
(later shed from the China-directed channel), can reach 45 mil-
lion people in thirty-eight Asian and Middle Eastern countries.
In addition, a Murdoch subsidiary was in the running during
1993 for the franchise to run Fiji’s television channel, Fiji One.

While some Pacific regional media organizations
purport to be championing freedom of the press, in
reality they are often defending the freedom of the
ownership of the press, or ensuring the conserva-
tive political status quo of the media.

The news media explosion in Europe, particularly elec-
tronic media, as a result of the Council of Europe’s Convention
on Transborder Broadcasting has led to devastating concentra-
tion of ownership in the world’s media. The European group
of the International Federation of Journalists responded to the
situation by declaring: “Concentration of media ownership
threatens the free flow of information, the independence of
broadcasters and the development of broadcasting in the serv-
ice of democracy and the community by placing effective
control of news and information in Europe in the hands of a
small number of powerful business interests.””

Television has grown rapidly in the South Pacific in the past
few years, but in terms of ownership and programming the broadcast

7. Weekend Australian, 16-17 Oct. 1993.
8. National Business Review, 30 July 1993, p. 9.
9. “The Industry and the Murdoch Empire,” News Unlimited, pp. 3-4.

30

systems of the island nations display little independence. According
to a Pacific Regional Television Survey Project (PACTEL) survey
being conducted during 1993 by Jim Bentley, regional communi-
cations adviser of UNESCO, a major proportion of programs
broadcast are provided regularly by foreign television sources, on
videotape, or via satellite transmissions:'’ “In all of the region the
dependency is large—in some countries as high as 100 percent,” he
says. “In many cases the volume of transmissions is overwhelming
and quite out of character with the scale of most island economies.
In addition, the programming offers little relationship to Pacific
island lifestyle and culture.”

Television broadcasting is widespread in Micronesia and
exists in all countries of the region except Kiribati and the states
of Chiuuk and Kosrae in the Federated States of Micronesia.
Introduction of cable television to the state of Yap and its impact
on Pacific lifestyle was the subject of Dennis O’Rourke’s docu-
mentary Yap: How Did You Know We'd Like TV? O’Rourke
contrasted the island lifestyle with the damaging influence of
American junk TV programs and culturally and socially irrele-
vant advertisements. Belau has twelve cable television networks
or channels and one terrestrial transmission channel available to
the public. Four of the cable channels provide a twenty-four-hour
service and the other eight operate for twenty hours daily. All
this for a nation with a population of barely 15,000 people! The
channels are all owned by U.S. companies.

In Melanesia TV broadcasting was established in Vanuatu
in 1992, has been broadcasting “temporarily” in Fiji since 1991,
is being considered for the Solomon Islands, and has been
established in New Caledonia since 1965 and PNG since 1987.
In Vanuatu the programming is entirely foreign, 50 percent in
English provided by Television New Zealand (TVNZ), and
50 percent in French, provided by the French overseas channel
RFO, which also provides programming for New Caledonia’s
two channels. One channel is completely French, the other has
80 percent French programming. Foreign content on Fiji One,
Fiji’s temporary service, ranges between 80 percent and 84
percent. Local content consists of local sports programs, relig-
ious programs, specials, documentaries, and a daily fifteen-to-
thirty-minute local news bulletin. This is produced by the Fiji
government-owned Fiji National Video Centre. The rest of the
programming is provided by TVNZ. In Papua New Guinea,
EMTYV has by far the highest local program content—including
Kids Kona, Mekim Music, information clips, and a nightly half-
hour news bulletin—but even on this station foreign content is
at least 75 percent, and much of the locally produced content is
advertising.

In Polynesia there are television broadcasting services in
American Samoa, the Cook Islands, French Polynesia, Tonga,
Niue, Wallis and Futuna, and Western Samoa. Foreign content
ranges from 87.5 percent (Cook Islands) to 98 percent (Tonga).

In mid-1993 a struggle took place for the Fiji TV license.
After Television New Zealand and the Pacific Broadcasting
Corporation Ltd (Murdoch) were given the go-ahead in May, the
Fiji government went back to the drawing board with a sudden
change in the shareholding structure." Hopes had been high for
apermanent TV station when the government invited TVNZ and

10. Pina Nius (Suva), mid-1993, pp. 6-7.
11. Review, Sept. 1993, p. 11.



Table 1: Pacific Media Ownership

Papua New
Guinea

Foreign
Owned

Fiji

Foreign
Owned

Press:

Daily newspapers 2 2 2 1

Weekly national 2 3 2
papers
Monthly news 0 3 1
magazines

Monthly business 1 0
papers

Radio:
Government- 3 3
owned stations

Privately owned 1 2
stations

Television:

Government- 0 1
owned stations
Privately owned 1 1 0
stations

Source: Robie, Nius Bilong Pasifik (1995), p. 27.

PBCL plus local commercial interests to set up a joint venture
partnership for a pay TV and permanent free-to-air service. Both
companies were given a 5 June deadline to come to an agreement
on a proposal for a joint venture plan. But the deadline passed
with no word from either party, and there was speculation that
they were at odds over how the television service should operate.
Finally the government came up with a shareholding format that
keeps Fiji One 85 percent locally owned. Fifty-one percent of
the shares are to be held by the Fiji Development Bank for the
country’s fourteen provinces and Rotuma under the bank’s win-
dow equity scheme, 15 percent goes to TVNZ (which will
continue to manage the station), and 14 percent to local company
Viti Television with the rest being sold to the public.”

Radio Communication Has the Widest Reach

Radio broadcasting is less fluid and less monopolized by
foreign interests than television and the press. It is still the form
of mass communication that has the widest reach in Pacific
countries and the biggest influence. The pattern is for radio
broadcasting to be government-run or controlled, although

12. Review, Oct. 1993, p. 8.

31

PAPUA NEW GUINEA
Press:

PNG Post-Courier: Daily; 41,000 audited; South Pacific Post
Pty Ltd, Australian owned: 62.5 percent Murdoch’s News Corp
through subsidiary, 10 percent other Australian shareholding,
27.5 percent PNG shareholding.

The National: Daily; approx. 11,000 unaudited; Pacific Star Pty
Ltd, Malaysian owned: 51 percent Monarch Investments, associ-
ated with the Rimbunan Hijau group; up to 49 percent undisclosed
PNG shareholding; Monarch to reduce shareholding to 25 percent
in three years; Monarch to manage.

Times of PNG: Weekly; 9,000; Word Publishing Ltd, PNG-
owned by mainstream churches of PNG.

Saturday Independent: New weekly newspaper that will replace
the Times of PNG on 27 May 1995; Word Publishing Ltd.

Wantok: Weekly; 13,000; Tok Pisin language; Word Publishing
Ltd.

Radio:

National Broadcasting Commission: PNG government owned;
three networks, Kundu (provincial), Karai (national), Kalang
(commercial) broadcasting in AM/FM in English, Tok Pisin, and
other languages.

NauFM: PNG FM Pty Ltd, 80 percent PNG owned, 20 percent
Communications Fiji Ltd.

Television:
EM TV: Wholly owned by Channel Nine network of Australia.
National coverage via Indonesia’s Palabar satellite.

FLJI

Press:

Fiji Times: Daily; circ. 31,000 audited; Fiji Times Ltd, Austra-
lian owned: Murdoch’s News Corporation.

Daily Post : Daily; 9,000; Fiji owned: Fiji Post Co Ltd.

Nai Lalakai: Weekly; 13,000; Fijian language; Fiji Times Ltd,
Murdoch’s News Corp.

Shanti Dut: Weekly; 10,500; Hindi language; Fiji Times Ltd;
Murdoch’s News Corp.

Islands Business Pacific: Monthly news magazine; 8,000; Fiji
owned: Islands Business International Ltd.

Pacific Islands Monthly: Monthly news magazine; 10,500; Fiji
Times Ltd; Murdoch’s News Corp.

The Review: Monthly news magazine, Fiji owned: Associated
Media Ltd.
Radio:

Fiji Broadcasting Commission: A Fiji government—funded body,
broadcasting a fully commercial service on three wavebands:
Fiji 1 in English/Fijian, Fiji 2 in English/Hindi, Fiji 3 in English.

FM96 and Navtarang, a commercial radio station, Fiji owned:
Communications Fiji Ltd.

Television:

Fiji One: 85 percent Fiji owned: 51 percent of shares held by
Fiji Development Bank for country’s 14 provinces and Rotuma,
15 percent Television NZ, 14 percent Viti Television, 20 percent
sold to public.

Sources: Suzanna Layton, The Contemporary Pacific Islands
Press, (Brisbane, Australia: University of Queensland Press,
1992); Robie, Nius Bilong Pasifik: Mass Media in the Pacific.




there are some commercial networks. Ironically the most lib-
eral broadcasting regulations are now in the French territories
since the socialists deregulated the state monopoly in the
mid-1980s. French Polynesia has ten radio stations, several of
them community-based such as the pro-independence Te Reo
o Tefana, broadcast by the Faaa municipality. It was the first
radio station to broadcast in the Tahitian language, Maohi, a
radical departure from the French-language state broadcasting
station. New Caledonia has about six radio stations, including
the Kanak pro-independence Radio Djiido.

Print Media Foreign Dominated

The major print media in the South Pacific in the four key
mass communications countries or territories in the region—Fiji,
French Polynesia, New Caledonia, and Papua New Guinea—has
been largely dominated by foreign ownership. Murdoch, of
course, has been the best-known player. Less known but also
very powerful and influential is the French media baron Robert
Hersant. Owner of the conservative French national daily Le
Figaro and several big regional French newspapers, the Hersant
group expanded its empire into the French overseas territories
and departments: in the Caribbean, first with Martinique, Guade-
loupe, and French Guyana, and then into the Pacific with New
Caledonia and French Polynesia. Hersant’s California-based
Pacific Presse Communication group, which owns television and
press interests on the U.S. West Coast, owns all the French-lan-
guage dailies in the Pacific. The group is also said to have come
close to publishing an English-language daily in Fiji after the
coups when an associated company made a bid for the publishing
press and plant abandoned by the closed Fiji Sun.

“In many cases the volume of transmissions is
overwhelming and quite out of character with the
scale of most island economies. In addition, the
programming offers little relationship to Pacific
island lifestyle and culture.”

Hersant owns Les Nouvelles Caledoniennes in New Cale-
donia, and La Depeche and Les Nouvelles de Tahiti in French
Polynesia. At the time of acquiring the papers in the late 1980s
there was a “cleansing” of editorial staff—journalists regarded
as too liberal were sacked. All three papers have an orthodox
conservative French perspective of the region. According to
Claude Marere, news editor of the Tahitian radio station Radio
Tefana: “As part of the Hersant scenario, Polynesia must stay
French, independence is taboo, and silence must be kept about
the corruption involved in the main political parties for the
reason that they are pro-French.”"

13. Pacific Eyes 3 (Port Moresby, PNG: Pacific Journalists Association),
1994.

32

As for Murdoch, his News Corp subsidiaries own the paper
with the biggest circulation daily in the South Pacific, the Post-
Courier (South Pacific Post Pty Ltd), which sells some 41,000
copies daily. News Corp also owns the Fiji Times, the largest
selling Fiji daily, and the regional news magazine Pacific Islands
Monthly (part of the Fiji Times Ltd group), which it uprooted
from Sydney and moved to Suva, Fiji, in 1989. Fiji has the only
major independent, locally owned, daily newspaper in the South
Pacific, the Daily Post. This was founded by a group of small
Fijian businessmen after the closure of the Sun. A small circula-
tion (1,600) daily, the Cook Islands News, is also independent
since the Cook Islands privatized its government-owned news
media.

As described earlier, a new foreign-owned player is now on
the scene in Papua New Guinea. After the closure in 1990 of the
ill-fated Niugini Nius, foreign-owned for much of its publishing
life, a company associated with the Sarawak-based Malaysian
logging group, Rimbunan Hijau, has launched the National.
Pacific Star Pty Ltd was incorporated as its owner on 26 Novem-
ber 1992 under the name of Samnan Pty Ltd. Malaysia’s Penan-
dangan Sinar was listed then as a director, having ninety-eight
nominal K1 shares. Two PNG residents were also listed as
directors with one K1 share each. On 10 May 1993 the company
changed its name to Pacific Star Pty Ltd. Majority stockholders
(51 percent) are understood to be from Monarch Investments,
another company associated with Rimbunan Hijau. The minority
PNG shareholding is reportedly being increased over a three-
year period.

Politicization of the Media

When launching the National on 10 November 1993 Datuk
Tiong, the Malaysian senator and timber baron, said that while
witnessing the rapid economic growth of PNG he could not help
but admire the country’s vitality and potential: “Papua New
Guinea can be likened to a glittering diamond that has become
anew focal point in the Asia-Pacific region.” "* He added that he
hoped the National as an “independent” paper would play a
positive role in PNG society and would serve the people well by
being “truthful and impartial” and by “serving as a bridge
between the government and the people.”

But this is precisely where the controversy has come in.
The owners of the new paper are seen by many media critics
and opposition politicians as too close to the Wingti govern-
mentand to the powerful timber industry lobby to be considered
genuinely independent. Sir Frederick Reiher, former chairman
of PNG’s National Airline Commission and now the high
commissioner in Canberra, was among the outspoken critics.
In his weekly column in the influential Times of PNG (circu-
lation 9,000 and owned by the country’s mainstream churches),
he warned about the Nationals probable conflict of interest.
Sir Frederick wrote:

The policy makers must be wary of other interests that the new media
promoters have in the country. Companies are self-inflicted and
profit-seeking in the first place. Their prime and foremost concern
is the protection of their economic gains, to which end their media
interests will certainly be exploited to the full.

—

14. Cited by Robie, “Newspaper Showdown in PNG,” p. 130.



_gu v

—ARRRRNE BRNABEN

The National’s building in Port Moresby, Papua New Guinea. The publication of this newspaper raises
questions about media freedom in Papua New Guinea. Whereas both the Post-Courier and the Times of
PNG have indigenous PNG editors, the editor -in-chief of the National is from Singapore s Straits Times,
and the deputy editor is a former press secretary for Prime Minister Wingti.

This eventuality will be so much accentuated if the media investor
is also a major player in the development of the nation’s natural
resources. The media will become a powerful tool to influence
popular support in favour of the foreign investor against all opposi-
tion, be they in the form of government policies or landowners’
benefits."”

In this case the new media investor was the single largest forestry
resource development company in Papua New Guinea. One
could imagine the outcry if one of the country’s largest mining
developers, such as Placer or the Australian giant CRA, decided
to establish a daily newspaper—not that they would ever con-
sider doing so.

Opposition spokesmen were even more blunt in their criti-
cism. Opposition leader Chris Haiveta’s media research officer,
Yehiura Angwi Hriehwazi, publicly challenged Prime Minister
Wingti to declare any interest in the paper: “The freedom of
expression and the freedom of the press are on the verge of
becoming things of the past in Papua New Guinea,” he com-
plained in a letter to the Post-Courier." “Already the Wingti
regime’s Internal Security Act effectively prohibits freedom of
expression and the freedom of assembly and association.” He
added that this was in conflict with the constitution:

The People’s Democratic Movement (PDM) of Mr Wingti must also
declare its interests, if any, in the new newspaper. ... One PDM

executive is a constant visitor to the National premises. If the prime
minister, his representatives or agents have any interest in the news-
paper, then for the purposes of conducting open commercial activi-
ties and as a matter of public interest, the prime minister should
declare his interests, if any, publicly."”

Four Malaysians, two Papua New Guineans (business and
political associates of the prime minister), and a New Zealand
lawyer were reportedly on the board of directors at the time the
paper made its debut. Rimbunan Hijau executive officer George
Yong said the newspaper venture was consistent with RHG’s
long-term thinking about Papua New Guinea: “We have been
invited to this country by successive governments,” he said.
“Timber is our mainstream business, but we are also good at
publishing.” " In Sarawak alone, the RHG group employs 15,000
people. The group is involved in copper, gold, plantations,
shipping, insurance, heavy machinery, banking, and it owns Sin
Chew Jit Poh, a Chinese-language newspaper in Kuala Lumpur
with a circulation of about 150,000.” In PNG, the Rimbunan
Hijau (PNG) Pty Ltd group dominates the export log trade,
although while the Forests Ministry insists it has an 86 percent
share, RHG says it is considerably less than that. It directly
employs 3,000 people and its profits in 1992 reportedly earned
an after-tax profit of K 350 million. It has one of the world’s
largest timber concessions at Makapa, Western Province, with

15. Sir Frederick Reiher, “The question of media control,” Times of
PNG, 12 Aug. 1993.

16. Letter to the editor, PNG Post-Courier, 28 Oct. 1993.

33

17. Ibid.
18. RHG supplement, Post-Courier, p. 31.
19. CAFCA Watchdog draft paper, Sept. 1993.



timber rights over seven million cubic me-
ters of exportable logs. In February 1993
the RHG group’s chairman, Datuk Tiong,
announced that the local company would
buildaK 150 million integrated wood proc-
essing complex near Port Moresby.™

It is difficult to see the newly launched
National as a venture based on the usual
commercial criteria for newspaper publish-
ing. It is perceived to have a political agenda.
Certainly some of its unbalanced articles par-
roting timber industry press statements and
paid advertisements without balancing mate-
rial suggest this is so. Its publication alsoraises
questions about media freedom in Papua New
Guinea. Whereas both the 7imes of PNG and
the Post-Courier have indigenous PNG edi-
tors, the editor-in-chief of the National is
Henry Chang, fifty-two, of the Singapore
Straits Times. Wingti’s press secretary, Frank
Senge Kolma, was recruited as deputy editor,
and former Niugini Nius editor Sinclaire Solo-
mon hired as executive editor. Highly re-
garded in PNG as a leading feature writer and
columnist, Kolma had more recently been
regarded as a political publicist for the Wingti
government. Said Kolma: “The challenge got
hold of me and all the others who were ap-
proached to be part of the pioneer team.”

In Fiji the Murdoch ownership of the
Fiji Times group was put under the politi-
cal spotlight in March 1994 when the com-
pany sacked a senior journalist who led opposition to the
appointment of conservative expatriate Rory Gibson as the
newspaper’s editor-in-chief.” Deputy editor Mosese Velia was
dismissed after a news room confrontation with Gibson, whose
appointment in January prompted protests to Prime Minister
Sitiveni Rabuka. Fiji Times journalists had complained that
granting a work permit to Gibson appeared to breach the
government’s policy of ensuring Fijians received priority in
certain jobs. Velia claimed he had been personally victimized
by the News Ltd management for personally presenting the
protest letter.

In Papua New Guinea the office of the prime minister set
up amedia unit headed by expatriate businessman Peter Spencer,
the owner of the Mt. Hagen-based Tribal Tours chain of hotels.
With no news media background, Spencer replaced former press
secretary Frank Senge Kolma, who is now deputy editor of the
National. The objective of this unit is to provide the basis of the
Wingti-Chan government’s public relations strategy in a bid to
“correct what Wingti deems the tarnished image of Papua New
Guinea.” *

K 6 million was allocated from the 1994 budget to recruit
ten journalists and purchase equipment. The “Australian media”

20. RHG supplement, Post-Courier, p. 31.
21. PNG Post-Courier, 7 Mar. 1994.
22. Nash, “A New Trend in the PNG Media,” p. 7.

1

People buying newspapers in Boroko, Papau New Guinea. With the ownership and control
of the South Pacific s electronic mass media increasingly dominated by foreign conglomer-
ates, and the news media now more than ever being manipulated by government media
advisors, one wonders what chance these and other residents of the South Pacific have of
getting locally responsive and unbiased information. There is a vital need in the South Pacific
for an independent and sovereign press and broadcast media.

was cited as a target for influence. According to my colleague
Sorariba Nash, the PNG government has “gone for a free ride to
promote its propaganda while allowing a foreign company to
exploit its natural resources, thereby compromising its position
as the caretaker of the people’s resources.”” The Spencer affair
surfaced in the national Parliament in late March 1994 with
revelations about his media consultancy to the prime minister
and a likely lucrative contract involving the refurbishing of the
prime minister’s offices in Morauta Haus for K 4.1 million.*
Deputy opposition leader John Momis submitted to Parliament
a draft consultancy agreement between Spencer and the PNG
state costing taxpayers K 301,688 a year in salary, allowances,
and gratuity.” On top of this, the press secretary was said to be
given five first-class air fares a year to Victoria, and his water,
gas, electricity, telephone, and National Capital District Com-
mission bills were paid by the government.

Yet in his role as press secretary, Spencer has managed to
alienate many people in the media and is said to have placed

23. Ibid., p. 9.

24. Peter Spencer was said in Parliament to be the “principal” of
Commercial Development Corporation of Mt. Hagen, consultant for the
prime minister over the planned K4.1 million Morauta House renova-
tions. Spencer later denied he was the company principal and rejected
the claims against him as “expatriate bashing.”

25 “Contract under fire,” National, 24 Mar. 1994.



some prominent journalists on an information “black list.” His
role in the abortive National Press Club set up by the national
political and business elite in early 1994 was severely criti-
cized. After public condemnation, the club was revamped and
became more journalist-driven, although it still has a far higher
business profile than is traditionally the case with most over-
seas press clubs.

Conclusion

The ownership and control, particularly the bulk of pro-
gramming, of the South Pacific’s electronic mass media is
increasingly dominated by foreign conglomerates, and the
news media is being manipulated by government media advis-
ers on a scale far higher than in the past. There is a vital need
for an independent and sovereign press and broadcast media.

An irony about publication of the National is that in the
competition for PNG’s modest advertising market the big loser
could be the 7imes of PNG, the only genuine PNG-owned
newspaper group. This would be a tragedy for a paper that has
contributed an important independent voice in the nation’s
news media. Word Publishing, owned by the mainstream
churches, has also played a vital development information
role.

Radio broadcasting is less fluid and less monop-
olized by foreign interests than television and the
press. It is still the form of mass communication
that has the widest reach in Pacific countries and
the biggest influence. The pattern is for radio
broadcasting to be government-run or controlled,
although there are some commercial networks.

Elsewhere in the Pacific the handful of independent papers
have been under growing pressure. Fiji’s Daily Post was threat-
ened over reports on the Post and Telecommunications affair.
Tonga’s pro—democracy movement editor (of the investigative
newsletter Kele'a) and parliamentarian Akilisi Pohiva has lost
defamation cases totaling Tai.g0,000 in damages over the past
year.” Although he remains defiant, he believes the Tongan
establishment is trying to destrby him by bankrupting him. In the
Cook Islands, the publisher, editor, and journalist/cartoonist of
the Cook Islands News were summoned before the parliamentary
privileges committee in October 1993 over restrictions on a mild
cartoon poking fun at freedom of speech. Parliament forced the
newspaper to apologize.

While some Pacific regional media organizations purport
to be championing freedom of the press, in reality they are often
defending the freedom of the ownership of the press, or ensuring

26. “Tonga MP is defiant despite libel losses,” National, 1 Feb. 1994.

35

the conservative political status quo of the media. Small, inde-
pendent news media or individual journalists have usually faced
bitter opposition from these same media organizations. A media
climate of conformity and conservatism has prevailed.

The dramatic restructuring of Western media in recent
years and the emergence of the huge impersonal multimedia
conglomerates have caused uncertainty about the future of mod-
ern journalism. The tremendous pace of technological change is
one of the greatest challenges to democratic and pluralistic
societies. An independent, diverse, and sovereign national press
in the Pacific employing challenging, questioning journalists
with an indigenous perspective can, and should, make a vital
contribution to democratic pluralism in island nations.

August 1994

*

STUDIES
IN HISTORY

Editor: S GOPAL

Studies in History reflects the considerable expansion and
diversification that has occurred in historical research in India in
recent years. The old preoccupation with political history has been
integrated into a broader framework which places equal emphasis
on social, economic and cultural history.

Studies in Historyis a biannual journal of the Centre for Historical
Studies, Jawaharlal Nehru University, New Delhi

Highlights of recent issues:

ANITA RAINA THAPAN Ganapati: The making of a Brahmanical
deity

SUNIL KUMAR When slaves were nobles: The Shamsi bandagan in
the early Delhi Sultanate

K K TRIVED! Innovation and change in indigo production in Bayana,
castern Rajasthan

KUMKUM ROY Marriage as communication: An exploration of
norms and narratives in early India

GAUTAM BHADRA The performer and the listener: Kathakata in
modern Bengal

A R VENKATACHALAPATHY Reading practices and modes of
reading in colonial Tamil Nadu

®

SAGE Publications

Post Box 4215, New Delhi 110 048

2455 Teller Road, Thousand Oaks, California 91320
6 Bonhill Street, London EC2A 4PU




	spmedia-p1.pdf
	spmedia-p2
	spmedia-p3
	spmedia-p4
	spmedia-p5
	spmedia-p6
	spmedia-p7
	spmedia-p8

